Blu-ray review 'Coco' - Pixars nieuwste meesterwerk!

In veel opzichten Pixar knapste werk tot op heden.

Regie: Lee Unkrich | Adrian Molina | Cast (stemmen): Anthony Gonzalex (Miguel), Gael García Bernal (Héctor), Benjamin Bratt (Ernesto de la Cruz), Alanna Ubach (Mamá Imelda), Renee Victor (Abuelita), Jaime Camil (Papá), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Bioscooprelease: 29.11.2017 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

De afgelopen jaren heeft Pixar heel wat vervolgfilms gemaakt. Ondanks dat deze financieel goed scoren, weet de studio ook te verrassen met de nieuwe titels. Zo was Inside Out uit 2015 een klein meesterwerk. Dit herhaalde de bejubelde animatiestudio afgelopen jaar met Coco, de fantasierijke en emotionele animatiefilm rond het Mexicaanse 'Dag van de doden'. Geen wonder dat een Oscar, Golden Globe en BAFTA award werden gewonnen.

In het $175-200 miljoen kostende Coco droomt Miguel ervan om een succesvol muzikant te worden. Hij wil dolgraag net zo beroemd worden als zijn idool Ernesto de la Cruz, maar muziek is verboden in zijn familie. Op mysterieuze wijze komt Miguel op de Dag van de Doden in het kleurrijke Dodenrijk terecht. Daar ontmoet hij Héctor en samen gaan ze op reis om het echte verhaal achter Miguels familiegeschiedenis te ontdekken.

Walt Disney Studios Home Entertainment bracht Coco - goed voor $794,8 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 7.1, Nederlands en Vlaams Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 8717418525552 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | Met dank aan: Walt Disney Studios Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Coco zit verpakt in een standaard hoes. Op de voorkant Miguel en Héctor en op de achterkant ook zijn hond Dante, en een opsomming van de extra's. Hierover hieronder meer.

Beeld

Opnieuw levert Walt Disney een pracht-schijf op. Coco heeft een mooie 2.39 : 1 beeldverhouding (dus niet beeldvullend, zoals standaard bij animatiefilms) en deze ziet er voortreffelijk uit. Zeg maar oogstrelend. De kleuren spatten van je scherm en deze worden niet gehinderd door gebreken, zoals ruis, blokvorming of een te fletse weergave. De scherpte is eveneens fenomenaal en tel daarbij de prachtige detailweergave op en je hebt een feest voor je oog. Meesterlijk!

Geluid

Naast de prachtige beelden draait Coco om muziek. Heel veel muziek. Het nummer "Remember Me" van Carlos Rivera, en in de film door meerdere mensen gezongen, won een Oscar. Het Engelstalige spoor is een DTS-HD MA 7.1 track en deze doet het uiteraard fantastisch. De muziek gedurende de film werd gerealiseerd door componist Michael Giacchino (Up, Jurassic World en Rogue One). Het geluid komt ook uit vele hoeken, zeker als het tempo toeneemt, zoals in het land van de doden. Maar ook de emotionele, rustige scènes zijn vol en pakkend.

Bonusmateriaal

Walt Disney heeft een aantal mooie extra's op de schijf gezet, al is het gevoelsmatig wel iets karig. Opvallend is het ontbreken van een Pixar Short. Dit komt doordat in de bioscoop Walt Disney's Olaf's Frozen Adventure vooraf te zien was. Deze werd overigens vrij snel uit de bioscopen gehaald doordat er veel commentaar was op de forse speelduur van 22 minuten. Hieronder het overzicht:

Welcome to the Fiesta Commentaar: Een muzikale video van 2 minuten die diende als een test, met optioneel audiocommentaar van de makers.

Mi Familia: De filmmakers, waaronder de regisseurs maar ook vele anderen, vertellen over hoe ze de familie van Miguel hebben gerealiseerd. Er is te zien hoe het team in 2011 naar Mexico ging en een familie bezocht en bestudeerde. Veel wat te zien is, komt bijna één op één terug in de film. En er wordt ingegaan op eigen ervaringen. Prachtig!

Dante: Een video over de Mexicaanse naakthond, de Xoloitzcuintli, met de naam Dante. Wederom een mooie aanvulling, met beelden van een bezoek aan Mexico. Dit keer compleet gericht op de vele honden die daar leven.

How to Draw a Skeleton: Zoals wel vaker bij animatiefilms een snelle cursus om een figuurtje te tekenen. In dit geval een simpeler skelet. Succes!

Audiocommentaar: De track met toelichting van het regieduo Lee Unkrich en Adrian Molina en producent Darla Anderson.

Werkelijk een prachtfilm; voor jong en oud!

Coco is een prachtige animatiefilm die je echt zal verrassen. Het personage Miguel is mooi neergezet en zijn droom, het worden van een muzikant, wordt in het eerste deel prachtig uitgewerkt, samen met alle bijfiguren zoals zijn familie. Het tweede deel in het 'land van de doden' is visueel indrukwekkend en geeft een mooie sfeer mee. Kijken! Pixar heeft op dit moment officieel twee films in de planning: het binnenkort te verschijnen Incredibles 2 en het volgend jaar te verschijnen Toy Story 4. Hieronder de trailer voor Coco: