Blu-ray review 'Patser' - Min of meer gebaseerd op waargebeurde shit

Van het talentvolle duo Adil El Arbi en Bilall Fallah.

Regie: Adil El Arbi, Bilall Fallah | Cast: Matteo Simoni (Adamo), Nora Gharib (Badia), Saïd Boumazoughe (Volt), Junes Lazar (Junes), Paloma Aguilera Valdebenito (El Toro), Ali B. (Hassan), Werner Kolf (Julmar), Jeroen Perceval (Stijn), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Bioscooprelease: 01.02.2018 | FilmTotaal recensie: twee sterren

Het Belgische regieduo Adil El Arbi en Bilall Fallah werd eerder dit jaar aangetrokken voor Bad Boys for Life. De mannen achter het knappe Black haalden dit jaar uiteraard nog een keer het nieuws, en dan met hun "gangstafilm" Patser rond de moderne gewelddadige misdaad in België en Nederland. Voor Nederland was waarschijnlijk Ali B. de trekpleister, samen met een flinke lading herkenbare hiphop.

De misdaadfilm Patser volgt vier hangjongeren op 't Kiel in Antwerpen die er van dromen om te leven als echte patsers: snel rijk worden en leven zoals in een videoclip. Ze spiegelen zich aan de Kingpin van de Amsterdamse cocaïnehandel en stoppen hun neus in high-profile drugszaken. Maar het wordt plots wel erg heet onder hun voeten als ze voelen dat de Colombiaanse drugsmaffia hen op de hielen zit.

Dutch FilmWorks bracht Patser - goed voor zo'n 1,1 miljoen euro aan omzet aan de Nederlandse bioscoopkassa's - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, incl. de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1, Auro 3D | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8713045249489 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Patser zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant alle gangster bij elkaar, met de tagline 'Min of meer gebaseerd op waargebeurde shit'. De achterkant laat zien dat DFW enkele extra's op de schijf heeft gebrand. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

De beeldkwaliteit die Dutch FilmWorks aflevert op deze Blu-ray uitgave is nagenoeg perfect. Het regieduo heeft gekozen voor een zeer neon-achtige vertoning en deze pakt in High Def prachtig uit. De scherpte is strak en de vele donkere scènes komen goed uit de verf. Met veel toegevoegde animatie (teksten etc.) ziet het geheel er ook gelikt en speels uit. Prima Blu-ray uitgave van een ook visueel prima productie.

Geluid

Met een Auro 3D / DTS-HD 5.1 geluidstrack valt er vooral muzikaal veel te genieten met Patser, al moet je uiteraard de muziek kunnen waarderen. Er zijn nummer te horen van onder meer Ronnie Flex, Mula B, Ismo, Lijpe, Soufiane Eddyani en Ali B. Het regieduo werkte opnieuw samen met Hannes De Maeyer, die ook betrokken was bij hun films Image en Black.

Bonusmateriaal

DFW heeft een aantal korte featurettes op de schijf gezet, allen snelle Making Of's over het Design van de Kerk en de Pizzeria. Ook zijn er video's met de titels Explosie Garage en Costume. En als laatste is er een video van 15 minuten van de Belgische Youtuber MikePro die een Making Of mocht maken, met een erg drukke aanpak.

Lang zo slecht nog niet!

Om Ali B. als een gangster te zien gaat misschien wat ver en niet altijd komt Patser goed uit de verf, maar Adil El Arbi en Bilall Fallah leveren een nog best vermakelijke Nederlandstalige misdaadfilm op vol prima hiphip van deze tijd. En gelukkig weten de Belgische acteurs overtuigende rollen neer te zetten. De mannen mogen zich nu opmaken voor het echte werk, met Bad Boys for Life, en het is voor hen te hopen dat het project eindelijk van de grond gaat komen. Check hieronder de trailer voor Gangsta, de internationale titel van Patser: