Blu-ray review 'The Florida Project' - niet alles is Disney

Met pakkende rollen van de complete cast.

Regie: Sean Baker | Cast: Brooklynn Prince (Moonee), Bria Vinaite (Halley), Willem Dafoe (Bobby), e.a.| Speelduur: 111 minuten | Bioscooprelease: 08.02.2018 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Al in mei 2017 debuteerde deze kleine topper van filmmaker Sean Baker op het witte doek. En wel in Cannes. Een prijs werd daar niet gewonnen, maar een klein jaar later was er de Oscarnominatie voor de bijrol van Willem Dafoe. En terecht, aangezien hij de niet bekende cast prachtig aanvult. Zoals de jonge gezichten en actrice Bria Vinaite die zich ontpopt tot een liefdevolle, maar onverantwoordelijke moeder in een achterbuurt vlak voor de poorten naar hét kinderwalhalla van de wereld.

In het $2 miljoen kostende The Florida Project woont de 6-jarige Moonee met haar moeder Halley in een motel in de schaduw van Disney World Florida. De zomervakantie is net begonnen en Moonee vult haar dagen door samen met haar vriendjes het terrein te verkennen en kattenkwaad uit te halen. Haar 22-jarige moeder doet ondertussen haar best om zo goed ze kan voor haar te zorgen, maar wil ondertussen als twintiger ook gewoon wat lol kunnen beleven. Daarbij redt Moonee zich verder prima. Motelmanager Bobby lijkt de enige volwassene in de omgeving te zijn die de kinderen in het gareel probeert te houden, totdat het echte leven Halley inhaalt en ze de harde realiteit onder ogen moet komen.

September Film bracht The Florida Project - goed voor ruim $10 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.77 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8718836864025 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De schijf van deze Blu-ray uitgave van The Florida Project zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. De hoes staat vol sterren van recensies, met uiteraard ook de vermelding van de Oscarnominatie voor Dafoe. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Distributeur September Film heeft deze kleine film een nette uitgave gegeven, al moet je er niet al teveel bij voorstellen. Het camerawerk van Alexis Zabe is soms speels, soms erg statisch. Er is een mooie dieptewerking en de kleuren zijn natuurlijk. De filmische sfeer wordt daarbij goed intact gehouden, iets dat wordt aangedikt door de filmruis die vermoedelijk (grotendeels) opzettelijk is. Mooi is hoe de camera de jonge personages volgt, zeker aan het einde.

Geluid

Het geluid is bij deze film redelijk basic, met muziek van Lorne Balfe, bekend van blockbusters als The Lego Batman Movie en Terminator Genisys. Dit geheel zorgt voor een mooie aanvulling op de rustige beelden. De DTS-HD 5.1 geluidstrack brengt zorgt dat de muziek en spraak prima in balans zijn, maar verwacht geen spektakel. Gewoon een nette audiotrack.

Bonusmateriaal

September Film heeft een kale schijf opgeleverd. Wel zijn er een aantal trailers te bekijken via het hoofdmenu. Echte extra's zijn er niet; hiervoor moet je naar YouTube. Hieronder de online featurette 'Story':

Klein en pakkend drama

The Florida Project kabbelt duidelijk wat voort en met vlagen wordt duidelijk waar de film heengaat voor de jonge personages. Alle acteurs, zowel jong als oud, zetten realistische rollen neer en actrice Bria Vinaite weet op de juiste wijze steeds meer de onverantwoordelijke en radeloze moeder in te vullen. De rol van Dafoe is een mooie bonus.