Wetenschappers hebben de succesformule voor film gevonden!

Wetenschappers hebben de succesformule voor film gevonden!

Dat beweren ze althans, na data te analyseren van meer dan 6000 films.

Kan het succes van een Hollywoodfilm tot een wetenschappelijke formule gereduceerd worden? Onderzoekers aan de Britse Universiteit van Birmingham denken van wel. Ze hebben de scripts van meer dan 6000 films onderzocht en de resultaten geordend in een reeks 'emotionele profielen'.

De emotionele profielen waarin de 6147 scripts werden ingedeeld:
"Rags to riches" - Een stijgende emotionele lijn, bijvoorbeeld The Shawshank Redemption of Christopher Nolans Batman-films.
"Riches to rags" - Een dalende emotionele lijn, zoals Psycho.
"Man in a hole" - Een dalen, gevolgd door een stijgen, zoals in The Godfather.
"Icarus" - Een stijgen gevolgd door een val, zoals in On the Waterfront.
"Cinderella"- Een stijgen gevolgd door een dal gevolgd door een stijgen, zoals in Babe.
"Oedipus" - Een val gevolgd door een stijgen gevolgd door een dal, zoals in All About My Mother.

Uit dat onderzoek bleek dat de "man in a hole" verhalen gemiddeld het meest over gepraat wordt, dat ze gemiddeld 40 miljoen kosten en 55 miljoen verdienen en daarmee gemiddeld het beste de kassa doen rinkelen. Budgetten die je tegenwoordig nauwelijks meer ziet in Hollywood. Dat dit soort verhalen het best scoort is natuurlijk niet zo verwonderlijk, aangezien het de meest standaard manier is om een verhaal te vertellen (in het westen althans): iemand komt een obstakel in diens leven tegen, en moet dat obstakel zien te overkomen om verder te kunnen. Een nieuw verhaal is dit niet.

Dit is niet de eerste keer dat men de succesformule voor films denkt te kunnen vinden door data te analyseren. Men probeerde het al bij Relativity Media, en hoewel het productiebedrijf enkele hits scoorde is het inmiddels al twee keer bankroet gegaan. Of dit nieuwe onderzoek iemand echt succesvol zal maken, valt nog te bezien.



NieuwsFilm

meest populair