Blu-ray review 'Isle of Dogs' - Weer een werkelijk prachtige Wes Anderson!

Mooi, uniek en vermakelijk.

Regie: Wes Anderson | Cast: Bryan Cranston (Chief), Edward Norton (Rex), Bob Balaban (King), Bill Murray (Boss), Jeff Goldblum (Duke), Koyu Rankin (Atari), Scarlett Johansson (Nutmeg), Greta Gerwig (Tracy Walker), Kunichi Nomura (Kobayashi), Frances McDormand (Nelson), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Bioscooprelease: 10.05.2018 | FilmTotaal recensie: 5 sterren

Ondanks dat hij bijzonder fraaie en stijvolle films aflevert, moet je wel van Wes Andersons kenmerkende stijl houden. De regisseur is bij de critici echter niet stuk te krijgen. Eigenlijk alles wat hij aanraakt wordt bejubeld. Ook de stop-motion animatiefilm Isle of Dogs werd na de persvertoningen op handen gedragen. Terecht, het is een zeer vermakelijke en unieke film geworden, en gelukkig werd dit ook erkend door het publiek. De film haalde namelijk wereldwijd bijna $65 miljoen op, een hoge opbrengst voor een stop-motion titel die niet direct gericht is op kinderen.

Andersons Isle of Dogs vertelt het verhaal van Atari Kobayashi, een 12-jarig pleegkind van de corrupte burgemeester Kobayashi. Na het uitroepen van de noodtoestand worden alle huisdieren van Megasaki City verbannen naar een grote afvalstortplaats genaamd Trash Island.

20th Century Fox Home Entertainment bracht Isle of Dogs - goed voor zo'n $64,2 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712626073321 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Isle of Dogs zit verpakt in een standaard keepcase. De hoes toont de vele honden en het menselijke figuur Atari. De achterkant onthult dat er ook wat extra's te bekijken zijn. De leeftijd: 6 jaar.

Beeld

Visueel heeft Isle of Dogs uiteraard een geheel eigen gezicht. Samen met de kenmerkende shots en rustige camerawerk druipt Wes Anderson van je scherm. In High Definition pakt dit uitstekend uit. De kleuren zijn werkelijk fantastisch met een volle en warme weergave. Ook de scherpte is top! Je kunt de verschillende items, zoals poppen en andere voorwerpen, gevoelsmatig bijna aanraken. Mooi! Klasse schijf.

Geluid

Het mag niet als een verrassing komen dat tweevoudig Oscarwinnaar Alexandre Desplat (The Shape of Water) de muziek heeft verzorgd voor deze Anderson-film. Dat deed hij bij een aantal van zijn andere films ook. Zijn werk komt via een DTS-HD 5.1 geluidstrack uit de surround speakers. En dat geheel klinkt uiteraard prima. Ook die dialoog is netjes te volgen. Verwacht overigens geen track met Nederlandse stemmen; er is wel Nederlandse ondertiteling.

Bonusmateriaal

Fox heeft een aantal extra's op de schijf gezet, al is het allemaal niet erg diepgaand. Onder het kopje Promotional Featurettes zijn zes korte promo's te bekijken met de titels The Animators, Isle of Dogs Cast Interviews, Puppets, An Ode to Dogs, Megasaki City and Trash Island en Weather and Elements. Iedere featurette duurt slechts een paar minuten. Uiteraard zijn de beelden van de animatoren erg gaaf om te zien. Daarnaast is er ook nog een Gallery met afbeeldingen en kun je de Theatrical Trailer bekijken.

Echte Anderson: Prachtige gemaakt, bijpassende humor!

Voor Anderson was het zijn tweede stop-motion animatiefilm na eerder Fantastic Mr. Fox te hebben opgeleverd, een film die het financieel toch iets minder deed. Die film werd genomineerd voor een Oscar voor Beste animatiefilm en het moet raar lopen als Isle of Dogs niet dezelfde eer ontvangt. Andersons volgende film zou een musical worden die zich net na de tweede wereldoorlog afspeelt. Hieronder de trailer voor Isle of Dogs.