Blu-ray review creatieve thriller 'Searching' bomvol easter eggs

Met een sterke rol van John Chu.

Bekijk de afbeeldingRegie: Aneesh Chaganty | Cast: John Cho (David Kim), Debra Messing (Detective Rosemary Vick), Michelle La (Margot Kim), Joseph Lee (Peter Kim), Sara Sohn (Pamela Nam Kim), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Bioscooprelease: 06.09.2018 | FilmTotaal recensie: 3,5 ster

Met een budget van slechts één miljoen maakte debuterend filmregisseur Aneesh Chaganty de thriller Searching. Met John Cho (Star Trek, Total Recall) als belangrijkste gezicht bleek de film een schot in de roos. Het verhaal wordt geheel in beeld gebracht met technologische apparaten waarmee we elke dag communiceren. De ontvangst was sterk, met een misschien nog wel indrukwekkendere wereldwijde opbrengst.

Sony Pictures Entertainment bracht Searching - goed voor zo'n $75,5 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

In Searching raakt Margot, de 16-jarige dochter van David Kim, vermist en wordt er een politieonderzoek opgezet om haar te vinden. Na 37 uur is er nog steeds geen spoor van Margot en David besluit om op haar laptop te kijken om zo meer over haar dagelijks leven en vrienden te weten te komen. Via haar sociale media ontdekt hij dat zijn dochter veel voor hem verborgen hield. David moet zijn dochters geheimen ontrafelen om haar op te sporen voor het te laat is.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8712609645163 | Met dank aan: Sony Pictures Entertainment Benelux BV

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Searching zit verpakt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant toont de filmposter en de achterkant onthult een paar extra's. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Uiteraard levert deze Blu-ray uitgave een High Definition beeld af, maar verwacht daar uiteraard niet de wereld van. Er wordt namelijk gebruikgemaakt van uiteenlopende camerabeelden en beeldschermen van verschillende hardware. Juist de wisselende beeldkwaliteit draagt bij aan de sfeer van de film. Desondanks ziet het er allemaal nog heel netjes uit, met prima kleuren, een nette scherpte en redelijk gedetailleerde donkere scènes. Prima dus.

Geluid

Het geluid in de film is redelijk basic gehouden, al is er wel veel sfeerverhogende muziek - van de onbekende Torin Borrowdale - gebruikt om de spanning extra aan te zetten. De losse computer- en smartphoneschermen doen natuurlijk nogal doods aan. Toch wordt ook regelmatig de stilte bewaard tijdens het zoekwerk van het hoofdpersonage. Basic, maar effectief!

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal bestaat uit onder meer de tien minuten durende making of Changing the Language of Film, een blik op de acteurs en hun personages in Update Username: Cast & Characters en een track audiocommentaar van regisseur Aneesh Chaganty en producent Sev Ohanian.
Het meest interessant is de verborgen extra Searching for Easter Eggs, verstopt op het bureaublad van het hoofdmenu. Daarin zie je allerlei Easter Eggs die in de film verstopt zitten. Bijvoorbeeld dat er tijdens de film buitenaardse wezens op aarde landen, er namen van personages uit de film van M. Night Shyamalan worden gebruikt en dat het einde van de film al wordt verklapt in een getoonde e-mail. Erg grappig en zeker niet kijken als je de film nog niet hebt gezien!

Tof gebracht; prima John Chu!

Searching is zeker een verrassende film, al zijn er meer films verschenen die iets doen met de camera's en social media in ons dagelijks leven. De verrassing zit meer in de prima rol van John Chu en een zeker sterk einde. Regisseur Chaganty richt zich nu op de film Run met vooral Sarah Paulson, bekend uit American Horror Story en Glass. Begin 2020 te zien.