Blu-ray review aanstekelijke megahit 'Bohemian Rhapsody'

Wie heeft er niet staan feesten op Queen?

Bekijk de afbeeldingRegie: Bryan Singer en Dexter Fletcher | Cast: Rami Malek (Freddie Mercury), Gwilym Lee (Brian May), Ben Hardy (Roger Taylor), Joseph Mazzello (John Deacon), Lucy Boynton (Mary Austin), Aidan Gillan (John Reid), Mike Myers (Ray Foster), e.a. | Speelduur: 134 minuten | Bioscooprelease: 01.11.2018 | FilmTotaal recensie: 5 sterren

Oorsponkelijke zou Sacha Baron Cohen de rol van Freddie Mercury spelen in een lang geplande muzikale biopic rond de rockster en de band Queen. Na heel wat geheen-en-weer belandde de rol bij acteur Rami Malek, op dat moment vooral bekend van zijn rol in de tv-serie Mr. Robot. Hij won onder meer een Oscar, Golden Globe, BAFTA en een Screen Actors Guild Award voor zijn aandeel.

Het financiële succes van Bohemian Rhapsody is bekend en ondanks dat de film voor het dramatisch effect de feiten ook chronologisch iets aanpaste was het geheel muzikaal gezien een heerlijke film met als klap op de vuurpijl een mooie verfilming van het historische optreden tijdens Live Aid.

20th Century Fox Home Entertainment bracht het 52 miljoen dollar kostende Bohemian Rhapsody - goed voor ruim 880 miljoen dollar wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave.

In Bohemian Rhapsody volgen we de snelle opkomst van de band Queen aan de hand van hun iconische liedjes en revolutionaire geluid, net als Freddie Mercury's uit de hand gelopen levensstijl welke bijna zorgde voor het ineenstorten van de band. Daarnaast zien we hun triomfantelijke reünie aan de vooravond van Live Aid, met een levensbedreigend zieke Mercury, die de band naar een van de meest legendarische optredens in de geschiedenis van de rockmuziek leidt.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712626064305 | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Bohemian Rhapsody zit vastgeklikt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant toont het gave Live Aid-beeld en de achterkant kondigt een aantal extra's aan. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave is top! Er zijn geen zaken die de prima scherpte in de weg zitten en de pakkende, volle kleuren zijn passend op de tijdsetting in de jaren 70 en 80, dit ondanks dat er van een filmkorrel geen sprake is. Ook de donkere scènes zijn erg fraai in de kleurstelling, en de detailbehoud is uitstekend. 20th Century Fox levert dus een prima beeld af. De montage van John Ottman won overigens een Oscar.

Geluid

Fox heeft ervoor gekozen om geen Dolby Atmos track toe te voegen, maar een overigens ook prima DTS-HD 7.1 geluidstrack. En die track stelt zeker niet teleur! Advies iis het geluid vol aan en genieten van de muziek van Queen, met de nodige geluids- en surround-effecten. Nice! De geluidsmontage (John Warhurst, Nina Hartstone) en de geluidsregie (Paul Massey, Tim Cavagin, John Casali) wonnen allebei een Oscar.

Bonusmateriaal

Als bonusmateriaal zijn er zeer aardige toevoegingen. Zo is The Complete Live Aid Movie Performance van ruim 20 minuten te zien en aanvullend is er met Recreating Live Aid een making of van die prachtige slotscène op Wembley. Ook is er een blik op hoe de hoofdrolspeler in de huid stapt van de leadzanger in Rami Malek: Becoming Freddie. In The Look and Sound of Queen wordt er een blik geworpen op de complete band en hun muziek. Ook zijn er enkele trailers te bekijken. Een mooie set extra's dus. Zeker genieten voor de fans!

Prachtige ode aan Queen!

Niet iedereen kan zich vinden aan de dramatische aanpassingen over Freddie Mercury en "zijn" band Queen, maar iedereen zal bevestigen dat de film op muzikaal gebied uiterst sterk is, met gave optredens, ook in de studiosettings, en uiteraard een prachtige Live Aid-remake. Recent werd er gesproken over een vervolg, maar of dit echt gaat gebeuren valt te betwijfelen. Veruit de meeste en grootste hits zitten al in deze film en daarnaast zou het vervolg over de laatste 6 toch iets rustigere jaren van Mercury's leven moeten gaan.

Overigens draait Bohemian Rhapsody nog altijd in de Nederlandse bioscoopzalen. Recent werd duidelijk dat de muzikale biopic in de top drie van de Nederlandse box office aller tijden staat.