Blu-ray review 'Overlord' met een fantastische openingsscène!

Heb jij deze soort van WOII-zombiefilm al gezien?

Bekijk de afbeeldingRegie: Julius Avery | Cast: Jovan Adepo (Boyce), Wyatt Russell (Ford), Mathilde Ollivier (Chloe), Pilou Asbæk (Wafner), John Magaro (Tibbet), e.a. | Speelduur: 109 minuten | Bioscooprelease: 08.11.2018 | FilmTotaal recensie: 3 sterren

Met de naam van producent J.J. Abrams al belangrijkste op het affiche en heel wat promotie wist de goed ontvangen WOII-oorlogsfilm Overlord niet uit te groeien tot een financieel succes. De stevige soort van zombiefilm behoort zelfs tot de financiële flops van verleden jaar. En dat is toch eigenlijk best jammer, aangezien alleen al de openingsscène uit de film van regisseur Julius Avery (Son of a Gun, 2014) een lust is voor het oog.

Universal Pictures bracht het 38 miljoen dollar kostende Overlord - goed voor een te matige 41,7 miljoen dollar wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave.

Overlord speelt zich af in 1944, tijdens D-day. Twee Amerikaanse paratroepen worden boven Normandië neergeknald. Ze ontdekken dat de Nazi's experimenten hebben uitgevoerd waaruit bovennatuurlijke krachten zijn ontstaan. Deze worden tegen de geallieerden ingezet.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083163839 | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Overlord zit vastgeklikt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant de verschillende personages, zowel goed als slecht. De achterkant toont aan dat er ook wat extra's te bekijken zijn. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

Met de beeldkwaliteit van deze uitgave is niets mis. Met een standaard weergave (2.40: 1) kijkt de film prima weg door een doorgaans strak beeld zonder ruis of andere storende zaken. De kleuren zijn modern en krachtig aanwezig en dat maakt van veel scènes, zeker de openingsscène, een mooi en pakkend geheel. De vele donkere scènes, zoals in de bunker, zijn goed in detailbehoud en dat zorgt ervoor dat je kijkt naar een overduidelijk bovengemiddelde High Definition-uitgave.

Geluid

De muziek in deze afwijkende oorlogsfilm werd opgeleverd door Jed Kurzel, bekend van zijn werk aan films als Alien: Covenant, Assassin's Creed en The Babadook. De Dolby Atmos-track (Dolby TrueHD 7.1) zet je tijdens de vliegtuigscène gelijk middenin de oorlog, en zo zijn er meer scènes die de surround speakers flink aanspreken. Heerlijk!

Bonusmateriaal

De schijf bevat een mooi aantal featurettes met speelduren van 5 tot maximaal 12 minuten. Fraai is de featurette over de openingsscène in en later buiten het vliegtuig, met de titel Death Above. Deze wordt gevolgd door Death on the Ground over de aansluitende scène na de "landing". De featurettes Death Below en Death No More kijken meer naar de duistere kant van de film, met de sets, locaties en de zombies. Daarnaast zijn er nog Creation en Brothers in Arms welke inzoomen op de regie, het verhaal en producent J.J. Abrams.

Strakke en afwijkende WOII-zombiefilm

Overlord is overduidelijk geen standaard oorlogsfilm. Er is goed gekeken naar andere films, en er zit zelfs een Tarantino-toontje in. De actie is sterk, de slechterik gaaf en de film in zijn geheel prima te aanschouwen als je van een stevigere film houdt. Waarschijnlijk niet de juiste kost voor de gemiddelde bioscoopbezoeker. Op schijf en VoD zal de film het ongetwijfeld sterk gaan doen.