Algemeen

Maker van het origineel niet blij met de remake van zijn 'Suspiria'

Volgens hem ontbraken essentiële elementen van een horrorfilm.

door Steven van der Vegt om 09:41 in Algemeen
Nadat vorig jaar een remake van zijn bekendste film Suspiria in de bioscopen verscheen, sprak de maker van het origineel uit 1977 zich onlangs hierover uit. Volgens het Italiaanse horroricoon Dario Argento, leverde zijn landgenoot Luca Guadagnino (Call Me By Your Name) geen puik werk af met zijn herziening.

Waar de critici nog overwegend positief waren, vind Argento het een slecht uitgevoerd project. Volgens hem ontbreekt het de film aan angst, tensie, muziek en scènecreativiteit. Alles elementen die toch erg essentieel lijken te zijn voor een horrorfilm. Volgens hem slaagden films als Get Out en Hereditary daar vorig jaar veel beter in, omdat deze films mooie plaatjes plus een goede plot en productie hadden.

Amerikaanse slashers
Ook heeft hij geen goed woord over voor de Amerikaanse slasher-films van de jaren '80, die vaak inspiratie haalden uit zijn eerdere werk. Ondanks dat hij respect heeft voor zijn Amerikaanse collega John Carpenter (Halloween, The Thing), vindt hij slashers uit de V.S. maar zinloos en kinderachtig. De link met zijn eigen films ziet hij niet zo, daar deze eerder psychologisch werken en de tienerhorror die men in de States maakte hier niets mee van doen heeft.

Hier de trailer van de remake. Het antwoord op de vraag wie gelijk heeft (de critici of de maker van het origineel) mogen jullie hieronder geven.



14 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

KevinGrin

Avatar

Denk dat hij een beetje jaloers is dat deze film best goed ontvangen werd en voor veel mensen het origineel overtrof.

Verhaal is in deze versie toch wel echt veel meer uitgediept. Muziek is fantastisch, en er zitten genoeg creatieve scene's in die me lang nablijven. Ik prefereer toch deze versie.

spooklift

Avatar

Ik vind de versie van Argento beter dan die remake.

Pennywise2017

Avatar

Ik houd van beide versies. En ik waardeer het enorm dat Luca Guadagnino ervoor gekozen heeft om geen remake te maken van het origineel maar zijn eigen versie. De film heeft een totaal andere sfeer met geweldige muziek en de prachtige jaren 70 sfeer die bij elk shot terug komt door het kleurengebruik en het camerawerk.

Devenace

Avatar

Ik moet deze nog zien.
Maar heb er goede dingen over gehoord.

Ang3l

Avatar

Dario Argento is een oude zeiksnor, met matige films (op Suspiria na).

Maac

Avatar

Ach, het is zijn mening en dat is prima. Het is wel duidelijk dat hij moeite heeft met de tijd mee te gaan. Niet teveel van aantrekken, zijn tijd is geweest.

Spider-fan

Avatar

Ook al ben ik een fan, zijn films vanaf de jaren '90 werden steeds minder en minder. Hij probeerde wel met nieuwe stromingen mee te gaan, zo valt Giallo met Adrien Brody een beetje in de 'torture horror', al wordt het niet zo extreem zoals bijvoorbeeld Saw. Maar de resultaten zijn steeds erg matig. Sleepless uit 2001 met Max von Sydow vind ik verreweg de beste van zijn latere werk, en films als Do you like Hitchcock? of Mother of Tears vond ik in ieder geval vermakelijk, maar als je het vergelijkt met zijn jaren '70 en '80 werk is het een zwakke afspiegeling van wat het was.

Hij had ook commentaar op Coppola's Dracula destijds, omdat Coppola er een romantische film van had gemaakt. Maar met zijn eigen, zeer zwakke Dracula 3D deed hij precies hetzelfde.

Ik ben zowel nieuwsgierig naar de remake als dat ik bang ben dat het met tegen gaat vallen, omdat het heel anders schijnt te zijn dan het origineel dat één van mijn favoriete horrorfilms ooit is. Hij staat wel bij On Demand maar ik heb hem nog altijd niet gekeken om die reden.

Spider-fan

Avatar

Overigens zijn de slashers uit de jaren '80, met name Friday the 13th niet zozeer door Argento, maar eerder door diens voorganger Mario Bava beïnvloed. Als je Bava's Bay of Blood van begin jaren '70 vergelijkt met Friday the 13th zie je duidelijk de overeenkomsten.
Ik vroeg ook een keer aan Carpenter of hij voor Halloween beïnvloed was door de Italiaanse giallo-films en hij ontkende het. Hij zei dat het het meest door angsten uit de kindertijd beïnvloed was (de boeman) en door Jamie Lee Curtis te casten was er ook een directe link met Psycho waar haar moeder in speelde (een personage heet ook Loomis net als in Hitchcock's film).

De giallo en slasherfilms hebben ook wel een andere toon, hoewel seks en geweld een belangrijk onderdeel is van beiden. De plot van een giallo is over het algemeen veel complexer dan bij een slasher, en in een giallo spelen over het algemeen volwassen personages en geen tieners. Er zijn wel grensgevallen, zoals een film als Torso van Sergio Martino, die meer tegen een slasher aanligt.

conspiracy

Avatar

Ik zou Argento geen zeikerd noemen. In mijn ogen een legendarische regisseur, die helaas, in de moderne horrowereld overzien wordt. Het zijna bijna altijd namen als Carpenter, Hoover, Craven, Romero etc die als grote genregrootheden aangeduidt worden. Helaas worden meesters als Fulci en Argento hierbij vaak vergeten. Wellicht hebben ze niet zo'n directe stempel in Hollywood gezet, maar hun invloed is enorm. Argento presteert de laatste jaren weinig tot niets meer, maar destijds was hij fantastisch. Met klein budget, geweldige films maken. Het origineel van Suspiria is nog steeds fantastisch, maar heeft voor de moderne kijker de tijdsgeest wellicht niet overleefd. Destijds vooruitstrevend. Absoluut.

Maac

Avatar

Spider-fan "Ik ben zowel nieuwsgierig naar de remake als dat ik bang ben dat het me tegen gaat vallen, omdat het heel anders schijnt te zijn dan het origineel dat één van mijn favoriete horrorfilms ooit is."
Dat de remake heel anders is dan het origineel is juist een goede reden om de film wél te kijken. Je zit dus niet naar een potentiële (mindere) kopie te kijken, maar juist naar een film die weliswaar op het origineel gebaseerd is, maar ook iets nieuws of verfrissends kan brengen.

Buiten dat, huist er geen enkel gevaar in het geval dat het een tegenvaller is toch? Het origineel blijft evengoed overeind.

Spider-fan

Avatar

conspiracy:

Ik denk niet dat namen als Fulci (die me altijd minder aansprak dan Argento, ook al heeft hij vooral begin jaren '70 mooie giallo's gemaakt, zoals Don't Torture a Duckling, A Lizard in a Woman's Skin en The Psychic; ik heb alleen afgezien van The Beyond niet zoveel met zijn zombiefilms) of Argento vergeten zijn. Als je weet hoeveel verschillende dvd's en blu-rays er steeds opnieuw uitkomen (en vaak dure en speciale edities) is er nog altijd een groot publiek voor.

Ze zijn misschien net iets minder bekend dan hun Amerikaanse collega's omdat het Italiaans is. Sommige mensen vinden de scripts van Italiaanse horrorfilms te vreemd (ze zijn ook vaak rommelig en onlogisch) en daarnaast is er ook de dubbing wat veel mensen tegenstaat. Gelukkig kun je op de meeste blu-rays tegenwoordig het Italiaans geluidsspoor aanzetten, dat is alsnog gedubd (in de Italiaanse filmindustrie in die tijd werd alles na het filmen gedubd), maar het valt dan minder op dan in het vaak slecht ingesproken Engels.

Spider-fan

Avatar

Maac:

Het ziet er zo weinig bijzonder uit. Ik snap dat je niet een één-op-één kopie van het origineel moet maken (voor zover dat al mogelijk is), maar men is de volledig andere kant uitgegaan. Het ziet er heel kaal en duister uit, en het origineel is juist heel kleurrijk en weelderig. Dat staat me al tegen.
Ook lijkt het sprookjesachtige, droomachtige aspect verdwenen - wat Suspiria mooi maakt is dat het weinig met de werkelijkheid te maken heeft, het is een soort vreemde koortsdroom. De nieuwe staat juist heel erg in de werkelijkheid, met de politieke onrust in die tijd. En in plaats van ballet heeft men er moderne dans van gemaakt, met dansers die vreemd in het rond staan te draaien, wat me ook al minder aanspreekt.
Ik zal hem wel een keer kijken als Film 1 hem uitzendt, of mocht hij op Netflix komen. Maar als ik hem On Demand bestel en ik ben er al na een half uur achter dat ik het echt niks vind, is zonde van het geld (oké, hij is niet bepaald duur, maar je hebt er toch extra voor betaald).

Jammer genoeg zit er ook niet specifiek een acteur in die ik altijd leuk vind, ongeacht de film. Dan kun je het op basis van die acteur kijken. De leukste vind ik Moretz, maar die schijnt er maar kort in te zitten.

Maac

Avatar

^Heel begrijpelijk. Er is niks mis met het overslaan van een film omdat je lage verwachtingen hebt of omdat deze niet in je straatje lijkt te passen. Ik zou het alleen zonde vinden als mensen niet gaan kijken uit angst dat het iets negatiefs zou betekenen voor het origineel. Dat zou namelijk onzin zijn.

Spider-fan

Avatar

Ik was altijd wel benieuwd hoe ze Suspiria zouden remaken, want er was al heel lang sprake van, en het is zo'n unieke film dat remaken heel moeilijk lijkt. Een groot deel van het succes zit ook in de score van Goblin, die meer dan wat ook het bovennatuurlijke representeert. In veel gevallen, zoals de blinde man die door zijn eigen hond wordt aangevallen, zie je eigenlijk niets bovennatuurlijks gebeuren, maar de muziek geeft de aanwezigheid daarvan aan. Als je de muziek weg zou halen, is die film stukken minder effectief. Dus, hoe moet dat in een remake zonder Goblin, en inderdaad is de muziek van Thom Yorke stukken minder effectief (hoewel niet slecht, wat ik ervan gehoord heb). En helaas zingt hij er ook in, wat me al helemaal niet aanspreekt - geen slechte muziek, maar niet voor een horrorfilm.

Ik zou ook denken dat je het er heel mooi zou laten uitzien, want het origineel staat bekend om zijn uiterlijk. Niet op dezelfde manier als het origineel, maar wel met hele mooie sets. Maar dat is totaal niet zo, het ziet er heel gewoon uit.
Ik krijg heel sterk het gevoel dat het afgezien van de titel, de namen van de personages en de setting van een dansschool in Duitsland niets meer met het origineel te maken heeft - het ziet er té verschillend uit qua beelden en sfeer.

nieuwslaatste nieuws

meest populair