Framestore over de baanbrekende VFX-effecten van 'Spider-Man: Far From Home' [exclusief]

FilmTotaal interviewt Alexis Wajsbrot van de bekende VFX-studio Framestore.

Jeffrey Kouters 4 augustus 2019 22:30 in Interview
In één van de meest indrukwekkende en iconische scènes van Spider-Man: Far From Home bestookt Mysterio, meester van het bedrog, de titelheld met een parade aan bombastische illusies. Framestore, een bekende VFX-studio, was verantwoordelijk voor deze hocus pocus. FilmTotaal had onlangs de eer om VXF-supervisor Alexis Wajsbrot te interviewen over dit geweldige filmmoment.


Alexis Wajsbrot is één van de vele helden die heeft meegeholpen om Far From Home tot leven te brengen. Hij werkte ook mee aan grote titels als Gravity (2013), Doctor Strange (2016) en Thor: Ragnarok (2017). Voor Far From Home overzag hij de zogenaamde 'Illusion Battle'; het gevecht waarin Quentin Beck alias Mysterio (Jake Gyllenhaal) Spider-Man (Tom Holland) teistert met zijn begoochelingen. Een ingenieuze actiescène, en het visuele hoogtepunt van de film. Hoe komt zo'n scène, met veel visuele effecten, nou tot stand?

"De grootste uitdaging voor ons was het uitvogelen van de juiste vormgeving, welk verhaal we wilden vertellen en welk gevoel we aan de kijker wilden overbrengen", vertelt Wajsbrot in een exclusief interview aan FilmTotaal. Toen alle neuzen uiteindelijk dezelfde kant opstonden, had Framestore ongeveer twee maanden de tijd om de complete scène aan te leveren. Dat werd een race tegen de klok. "Het was dan ook geweldig om het eindresultaat op het witte doek te zien", aldus Wajsbrot. "Deze creatieve rit was precies de ervaring die we voor ogen hadden".


Kijkje in de keuken
In de Illusion Battle trekt Mysterio zijn trukendoos open. De makers keken naar verschillende films om inspiratie op te doen voor dit bombardement aan illusies. "Veel referenties die we tijdens het brainstormen hebben opgezocht, zijn niet gebruikt", vertelt Wajsbrot echter. De supervisor geeft onder meer als voorbeelden een scène waarin wanden met glazenbollen op Spider-Man zouden vallen (net als in Harry Potter and the Order of the Phoenix), Mysterio maskers van verschillende helden zou dragen (geïnspireerd door Mission: Impossible) en Spider-Man bedolven zou worden onder honderden spinnen (zoals in The Mummy).

De Illusion Battle komt bijna volledig uit de computer rollen, maar ziet er desalniettemin ontzettend realistisch uit. Wat is het geheim? Volgens Wasjbrot is er niet één geheim. "Het komt neer op de kwaliteit van de verschillende onderdelen, zoals de kostuums en omgevingen", vertelt hij. "Er gaat veel werk inzitten om deze allemaal netjes te modelleren, van textuur te voorzien en in te schaduwen". Daarnaast hadden de makers het geluk dat Holland beschikbaar was om de actie op te nemen via motion-capture (een techniek waarbij het spel van een acteur wordt omgezet in animatie). Dat vergemakkelijkte de boel.

Digitale spinnenman
Het digitale uiterlijk van de spinnenheld in Homecoming (2017) kreeg eerder nogal wat kritiek van fans te verduren. In Far From Home is zijn pak duidelijk verbeterd. Is de techniek soms verbeterd? Wasjbrot denkt van niet. Hij schrijft deze kwaliteitsslag toe aan Janek Sirs. Hij overzag de door alle VXF-studio's aangeleverde effecten. "Hij heeft bij iedereen het beste naar boven gehaald", meent Wasjbrot. Dankzij alle getalenteerde VFX-artiesten die hebben meegewerkt aan het project, waren de makers in staat om de vele creatieve uitdagingen te overwinnen volgens hem.


Langer, grootser, beter
Deze inzet wordt beloond met overweldigende reacties. Dat de scène zo geweldig is, is ook deels te danken aan het testpubliek. Het illusiegevecht viel namelijk behoorlijk in de smaak bij de eerste proefvoorstelling en daarom besloot Jon Watts [de regisseur, red.] de scène uit te breiden. "Het gevecht moest langer, grootser en beter", aldus Wasjbrot. Toen deze beslissing eenmaal genomen was, begon Framestore helemaal opnieuw met het opbouwen van de scène. "Marvel werkt vaak tot laatste minuut door aan zijn films om de fans de allerbeste filmervaring te kunnen geven. Dat betekent soms ook dat een hoop werk opnieuw gedaan moet worden".



"Marvel werkt vaak tot de laatste minuut door aan zijn films om de fans de allerbeste filmervaring te kunnen geven"

Alexis Wasjbrot



De wereld van VFX
Framestore is natuurlijk niet het enige bedrijf dat heeft meegeholpen aan de visuele effecten van Far From Home. Het is een behoorlijke coördinatieklus om ervoor te zorgen dat Spider-Man er in elke scène hetzelfde uitziet. "Je hoopt als bedrijf de eerste te zijn die iets mag maken, want anders moet je later jouw creatie aanpassen aan die van een ander", vertelt Wasjbrot over de samenwerking tussen de verschillende studio's. "Zie het als een gezonde concurrentiestrijd waarbij je elkaar motiveert om de beste visuele effecten te leveren".


Zelf ook interesse in een baan in de VFX-wereld? Wasjbrot volgde een opleiding aan de Arts et Technologies de l'Image in Frankrijk en werkte daarna bij verschillende kleinere studio's. Later verhuisde hij naar Engeland en ging hij bij Framestore aan de slag. Daar werkt hij nu tien jaar. Welke achtergrond en vaardigheden je precies nodig hebt, verschilt volgens hem per baan. "Maar de beste manier om een baan te krijgen is door een portfolio gereed te hebben waarin je alleen je beste werk vertoont". Ook zegt hij: "In de VFX-wereld draait het vooral om fotorealisme, dus kijk veel naar de wereld om je heen!"



"Zelfs voor magische effecten en fantasie-omgevingen doen we altijd onderzoek naar de wereld om ons heen. De realiteit is soms onwerkelijker dan je denkt"

Alexis Wasjbrot




Speciale dank aan Lauren Brady van Framestore voor het arrangeren van dit interview.

NieuwsFilm