Algemeen

'Star Wars: The Rise of Skywalker' bijna de meest zwak ontvangen 'Star Wars'-film ooit

Episode IX onder critici erg zwak ontvangen.

door Bram de Groot om 22:30 in Algemeen
Onder de critici werden Star Wars: The Force Awakens (93%) en The Last Jedi (91 procent) nog enorm sterk ontvangen, maar dat is bij Star Wars: The Rise of Skywalker flink anders.

Op Rotten Tomatoes staat de film van J.J. Abrams op slechts 58 procent en dat is niet best. Op basis van dit percentage is de film zelfs de slechts ontvangen Star Wars-film, op Star Wars: Episode I: The Phantom Menace uit 1999 na. Die film kwam tot slechts 53 procent. Het geflopte Solo: A Star Wars Story uit 2018 kwam nog tot 70 procent.

Hieronder het complete overzicht van de ontvangst van de live-actionfilms op Rotten Tomatoes (inclusief de gemiddelde beoordeling):


Star Wars: The Phantom Menace (1999) - 53% (5.97)
Star Wars: Attack of the Clones (2002) - 65% (6.59)
Star Wars: Revenge of the Sith (2005) - 80% (7.28)

Star Wars: A New Hope (1977) - 93% (8.78)
Star Wars: The Empire Strikes Back (1980) - 94% (8.96)
Star Wars: Return of the Jedi (1983) - 82% (7.25)

Star Wars: The Force Awakens (2015) - 93% (8.27)
Star Wars: The Last Jedi (2017) - 91% (8.09)
Star Wars: The Rise of Skywalker (2019) - 58% (6.24)

Rogue One: A Star Wars Story (2016) - 70% (7.48)
Solo: A Star Wars Story (2018) - 83% (6.42)

Hoe denk jij erover?
Ondertussen draait Star Wars: The Rise of Skywalker ruim een dag in de bioscoop. Heb jij de film al gezien en ben jij het met de critici eens? Is de film een teleurstelling of juist prima? Laat het weten op de gebruikelijke plaats!



35 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

PRIME

Avatar

Staat The Last Jedi ondanks al die ophef op 91%? Mooi.

Iemand zegt dit over Rise:

''It is an act of cowardice that sees a beloved nine-film saga sputter to a hugely disappointing and unaffecting end. Congratulations, internet. You killed the thing you, ahem, loved.''

en iemand op Letterboxd zegt:

''Congratulations, folks. You weren't happy with the prime rib, so you sent it back and ordered a Big Mac. You got what you asked for.''

En zo denk ik er ook over. Alles wat je kut vind aan Rise, komt door de ''fans'' en hun twee-jarige heksenjacht op The Last Jedi.

CaptainCab

Avatar

^Makkelijk om het internet de schuld te geven. De basis van het probleem ligt gewoon bij het niet van te voren uitplannen van de trilogie en gewoon maar wat doen. JJ Abrams was het duidelijk zelf al niet eens met de keuzes van Rian Johnson in The Last Jedi.

adofmirosch

Avatar

Harstikke goed dat je zoveel mogelijk geld wilt verdiennen met je bedrijf, maar als dat ten koste gaat van de kwaliteit van je films dan ben ik er wel klaar mee. Hoe kan je in godsnaam geen respect hebben voor de meest geliefde film serie ooit. Ik heb deze star wars niet gezien, en daar heb ik totaal geen zin meer in na de 3 laatste star wars films.

adofmirosch

Avatar

58% is wel heel laag, dan zitten er zeker geen gedurfte keuzes in.
Want dat is toch beter dan een goed verhaal? ;)

PRIME

Avatar

@CaptainCab
Ja, zeker. Deel van de fout ligt bij Kennedy en co. In hoeverre ze écht geen hoofdlijn hadden neergelegd weet ik niet, maar wat er is gebeurd rondom The Last Jedi slaat in mijn mening nog steeds nergens op.
Een studio in paniek maakt rare sprongen, kijk maar naar DC.

MisterMarcoo

Avatar

Ik vond het een leuke film, maar ik ben dan ook groot fan van SW, dus wellicht ietwat gekeken met een gekleurde bril.
Maar wat ik niet helemaal snap is waarom er een vergelijking wordt getrokken tussen IX en IV, V en VI op RottenTomatoes. Met dit soort dingen vraag ik mij dus altijd af: "Als men toentertijd het internet had, wat vol staat met haatzaaierij en stemmingsmakerij, hadden deze films dan ook zo hoog gescoord of wordt er op RottenTomatoes ook gestemd met een nostalgisch gevoel omtrent de oude films? (en ik weet heus wel dat IV in die tijd gigantisch goed werd ontvangen)

En heeft Star Wars niet gewoon erg veel last van zowel de fans als de haters? Beide kampen zijn namelijk erg snel "on fire" (weet even geen betere benaming). Over het algemeen geldt vaak dat klagers zich laten horen, terwijl de fans minder snel in de pen kruipen.

Ik snap dat Endgame veel beter scoorden in het openingsweekend en toegegeven: al die Marvel films lijken beter op elkaar afgestemd te zijn, waardoor die film beter zal scoren. Maar zouden we niet allemaal ons iets minder druk moeten maken om scores en gewoon zelf bepalen wat we er van vonden?

CaptainCab

Avatar

@PRIME dat er paniek is ontstaan geloof ik wel. Volgens de geruchten zijn er voor Rise uiteindelijk 3 films en 6 verschillende eindes geschoten, en is de uiteindelijke montage een samenraapsel van keuzes van Abrams, Kennedy en Iger.

GreenHornet

Avatar

was TLJ dan een pareltje tegenover deze film

GreenHornet

Avatar

Ik ben benieuwd naar de acteurs uit de film. Soms heb ik het gevoel dat ze er ook meer van hebben verwacht.

23VDV23

Avatar

Mijn God dit was eigenlijk nog erger dan het gevoel waarmee de prequels mij ooit achter lieten. Ik weet ook niet in hoeverre het internet er 'schuldig' aan is, maar ik kan me heel goed in alle negatieve reacties vinden. Terwijl ik over zowel TFA en TLJ erg positief was.

Movie-goer

Avatar

@MisterMarcoo

Ik zou nu nog met veel plezier deel IV en V kunnen kijken VI vond ik eigenlijk al wat zwakker.

Voor mij is de graadmeter of ik een film nog wel een keer zou willen zien.

De overige films hoef ik echt niet meer te zien. De laatste film werd ik fysiek zelfs misselijk van zo snel dat alles ging.

Ik heb nu alle films gezien en zou ze in onderstaande volgorde zetten van slechtste naar beste.

The Rise of Skywalker 4/10
The Force Awakens 4,5/10
Attack of the Clones 5/10
The Last Jedi 5,5/10

The Phantom Menace 6/10
The Revenge of the Sith 6,5/10

The Return of the Jedi 7/10
The Empire Strikes Back 10/10
A new Hope 10/10 (een punt minder voor de aangepaste versie met stomme Jabba)

GreenHornet

Avatar

Rogue One is voor mij nog altijd de beste Star Wars film van Disney

JackyMax

Avatar

Ik zal wel weer geen smaak hebben, maar ik vind dit een Fantastische film!.

Ik geef hem een 10

Aan het einde na 40 jaar liggen alle puzzelstukjes op hun plaats en zelfs alle scheurtjes van de Last Jedi zijn gelijmd.
Bedankt JJ I LOVE YOU!

Ang3l

Avatar

Je doet t toch nooit goed bij zulke nostalgie projecten. Fans zijn echt vre-se-lijk. Het is nooit naar hun zin, en stop je er alle fan-services die maar mogelijk is in, dan is t OF een kopie van een voorgaande of absolute niet-werkende bagger als film. Tja.

Bedrijven willen alleen maar snel geld.
Fans willen alleen maar masturberen op nostalgie.
En van beide komt geen goed product.

Chris23

Avatar

@Ang3l
The Mandalorian, The Dark Crystal: Age of Resistance, Jedi: Fallen Order, Mad Max: Fury Road ... just to name a few.
Allemaal producten die met kennis van zaken, liefde en aandacht tot stand zijn gekomen, en dat merkt de op nostalgie mastuberende fan. Smiley face

(en ja, ook TFA was een prima nostalgieprodukt, waarvan de tekortkomingen (gebrek aan world building, character backstories en een origineel verhaal) in opvolgende delen rechtgetrokken/uitgewerkt hadden kunnen worden... maar helaas.)

Jlin

Avatar

Heb de film gisteravond gezien, maar door de vele gebeurtenissen vlak achter elkaar moet ik de film nogmaals gaan kijken, iets wat ik morgenmiddag ga doen. Heb momenteel een gemengd gevoel over die film, vind het een middelmatige film. Wat ben ik blij met de serie The Mandalorien, die vind ik echt geweldig. Disney moet zich echt op de series gaan richten.

De VGR

Avatar

@23vdv23
Helemaal met jou eens. Ik ben gisteren geweest en kan alleen maar zuchten. Kan mij ook geen memorabele scène herinneren waarvan ik dacht “wauw”. En ook in deze film een gevalletje “nuke the fridge”, als in: geen spanning, komt toch allemaal wel goed. Of het nu rennend en schietend door een star destroyer is of iets anders. Niks kwam levensgevaarlijk over. En dan het eerste half uur, van hot naar her met een tering tempo, echt ongelofelijk. En alles over de top, bigger, stronger etc. Man, man, man. Als filmliefhebbers vond ik The Last Jedi een fantastische film. Als Star Wars liefhebber is het natuurlijk weer een heel ander verhaal. Maar The Rise of Skywalker is voor filmliefhebbers en Star Wars liefhebbers niet om over naar huis te schrijven.

drsentertainment

Avatar

The Rise of Skywalker was voor mij een emotionele rollercoaster (in goede zin). Iedereen is vrij voor zijn mening/sentiment maar wanneer een film mij ontroert en mij de zin geeft hem graag nog een keer te willen zien (as zaterdag weer), dan heeft de film toch iets goeds bereikt? Ik snap de negativiteit niet echt (ook niet op de zogenaamde “objectieve” argumenten), maar gelukkig is het voor mij een geslaagde beleving en de beste film van het jaar...

tk1989

Avatar

Heb de film inmiddels gezien en was inderdaad behoorlijk teleur gesteld. Nu ben ik al geen Star Wars-fan dus dat scheelt een stuk met de nostalgische fanservice die in ROS wordt opgediend, maar buiten de prachtige effecten en decors vond ik het verhaal en het acteerwerk toch best ondermaats. The Last Jedi is nou ook niet echt mn favoriet, maar die film durfde tenminste wel buiten de gebaande paden te treden en de consequenties te aanvaarden.

Noxin

Avatar

The Last Jedi en The Rise of Skywalker zijn prima films, maar je merkt aan alles dat er twee mensen met verschillende visies aan hebben gewerkt. In TLJ werden zaken van TFA weggemoffeld en datzelfde gebeurt ook in TRoS met TLJ. Er zit geen eenduidige visie achter de trilogie en dat maakt de films, met uitzondering van TFA als basis, rommelig.

Frietgezicht

Avatar

Film niet gezien maar wel de reacties boven mij gelezen.
Grappig want het gaat van positief naar negatief naar positief en negatief enz. Dat gaat weer jaren aan discussies opleveren.

Master Of Films

Avatar

Frietgezicht "Dat gaat weer jaren aan discussies opleveren."
TROS is de nieuwe TLJ geworden. Smiley face

Effie

Avatar

Ik las ooit een Star Wars trilogie van Timothy Zahn, en dat was het vervolg op ROTJ. Ik weet niet wat ze daar mee gedaan hebben, maar dat was erg cool, erg Star Wars, niets om over te zeiken. Ik was altijd in de veronderstelling dat dat de films deel VII t/m IX gingen worden, maar helaas...
Een beetje googlend moet dat de Thrawn Trilogy zijn geweest, maar ik herken de titels niet omdat ik de Nederlandse vertaling heb gelezen. Voor iedereen die teleurgesteld is, het is beslist de moeite waard (als het nog te krijgen is want zo te zien stamt het alweer uit 1991 oef...)

Popcultuurfreak

Avatar

@PRIME
Ik weet niet in welk universum jij leeft waar Last Jedi als steak beschouwd kan worden. Gevuld met goedkope mcu humor, plotpunten uit het raam gooien en daarbij niks van waarde toevoegen. En daarbij ook niks interessants doen voor de ontwikkeling van Finn en Poe. Ook is de interactie tussen de 'nieuwe' en 'oude' generatie minimaal.
Die steak heeft niet eens in de pan gezeten.
Maar omdat KK geen visie had voor een substantiële trilogie is het de fout van de fans. Maak dat de kat maar wijs.
Als je denkt dat alleen nostalgie fans tevreden kan houden ben je echt een baggere filmschrijver. De reden waarom deze reboots ook beginnen te floppen.
Sterker nog, de Mandalorian is een goed voorbeeld van hoe fans WEL iets nieuws kunnen verwelkomen. Maar dat is natuurlijk geen nuttig punt voor jouw argument.
Als je fans moet blamen heb je zelf geen integriteit. Dat is hoe ik het zie.

PRIME

Avatar

^
Nou, kennelijk in een universum waarbij TLJ gewoon op een nette 91% staat na 2 jaar.
De film voegde wel degelijk wat toe, namelijk de dynamiek tussen Kylo Ren en Rey, het uitdiepen van hoe Luke Skywalker eraan toe is, een beeld schetsen van hoe de rijke elite profiteert van de oorlog en hoe onverschillig deze figuren zijn t.o.v. welke kant wint.
Daarnaast was The Force Awakens toch een leuke ''buddy'' movie tussen Solo en de nieuwe generatie helden.
Ik ben het eens dat het jammer is dat de oude generatie nooit echt een moment samen heeft.
Ongeacht of je nou wel of niet voorstander bent van The Last Jedi, is Rise wel degelijk het product van een twee jaar durende heksenjacht. Ondanks dat Kennedy (wellicht) geen visie had, was The Last Jedi een prima toevoeging aan het verhaal, en daarbij ook nog eens het middenstuk van een trilogie.
Door al dat overdreven gejank van iedereen die een Twitter account aan kan maken, merk je in Rise dat ze niet alleen het verhaal moesten concluderen, maar ook dat ze flink geprobeerd hebben om de koers te herstellen.
Zonde.

HvO

Avatar

@PRIME Als in Infinity War Iron Man werdt neergezet als een verslagen gebroken karakterloze man die niet meer wilde meewerken aan het Avengers initiatief en desondanks Thanos was verslagen. Hoeveel zin zou het dan hebben om End Game nog te maken en/of te bekijken? Wellicht hadden ze JJ gestrikt die Ultron uit de dood liet herrijzen als ultieme badguy. Na twee jaar klaagzang van MCU fans was End Game dan linksom of rechtsom eenzelfde nutteloze hoop stront geworden als tRoS. Zou dit dan de schuld van de fans zijn of van de psychopaat die Infinity War verkrachtte?

Master Of Films

Avatar

Nu schijnt TROS een meesterwerk te zijn in vergelijking met Cats. Filmcritics hebben leuke filmweek achter de rug Smiley face

PRIME

Avatar

@HvO

Geen idee waar je het over hebt!

Popcultuurfreak

Avatar

@PRIME
Jij hebt duidelijk de audience score niet gezien.
Critici prijzen het omdat het een legacy product is dat een bepaalde status heeft. Daarbij heeft Disney ook een bepaalde status. Het is onderhand geen geheim meer dat er dan druk bij komt te kijken om iets als goed te zien ook al is dat misschien niet het geval.
Als je echt alleen van Rotten Tomatoes moet uitgaan dan zou Sharknado een masterpiece zijn. Ik snap niet hoe je het een ontwikkeling voor Kylo kan noemen. Het is nog steeds een boos jochie dat alleen schreeuwd. En Luke werd een hopeloze oude zak die niet eens op komt dagen voor een strijd.
Het lijkt wel alsof mensen moeten vissen om iets positiefs uit TLJ te halen. Dat het zogenaamd een diepe meta commentary is. Het heeft alleen maar alles afgebroken en de dingen die zijn opgezet belachelijk gemaakt.
Dat is niet diep, dat is pretentieus.

DucoZ

Avatar

Mensen, we staan er toch niet van te kijken dat IX kapot wordt gemaakt? Wat er over was van deze franchise/saga/trilogie na de TLJ was een berg hete, zure, smeulende diarree.

Respect voor J.J dat hij het nog op zich heeft genomen, het doet me letterlijk denken aan het verhaal van Jezus, hij laat zich bij wijze van kruisigen voor de zonden van Rian Johnson en tlj liefhebbers als PRIME.

DucoZ

Avatar

Nu wachten op de aankondiging dat RJ zijn trilogie wordt gecanceld. Remember my words.

Felconix

Avatar

Dit is ook echt gewoon weer een slecht artikel, de critics zeggen dat dit een fan-focused movie is. Oftewel voor de fans en niet voor critics, de score bij de fans is 88%, en dat is best goed

PRIME

Avatar

@Ducoz

Hahaha, jij spoort echt niet.

@Pop

Ach ja, het is het eeuwige spelletje he. Als iets goed gerecenseerd wordt maar de fans zijn het er niet mee eens, dan is het pretentieus en heeft Disney de recensenten omgekocht. Is het andersom, dan zijn recensenten zuurpruimen etc.

Gewoon lekker van de films genieten joh!

Behalve als je Ducoz bent, ik vraag me af of je dan uberhaupt nog ergens van kan genieten.

Corlan

Avatar

Disney heeft zich zelf de nek omgedraaid met TLJ, TLJ heeft de hardcore fans in tweeen gedeeld. als je de vidoes zag van grote overschotten en uitverkoop van SW-merchandise na de release bij Walmart, ToysRUs en andere grote warenhuizen (voornamelijk snoke, rose-tico en admiral holden bleven liggen) Galaxy's Edge was in de pre-opening heel druk maar bij officiele opening kwam er bijna niemand (er zijn praktisch geen atracties maar alleen maar shops, zoals build a droid voor 100 euro, build a saber 200 euro, en dan alle memorabilia van de eerdere films. attractie richt zich dan ook op sequel en vind weinig verbinding met de eerdere delen. grote golf van ontslagen hebben inmiddels al plaats gevonden en het was wachten tot de 2de attractie (want er was alleen een ritje in de Falcon) JJ hoopt met een technisch vervolg van TFA de schade bij fans te herstellen. Kennedy wilde een film maken voor de basis bioscoop bezoeker, echter deze mensen kopen geen actie figuren of andere star wars producten dan de hardcore fans.

NieuwsFilm

meest populair