Dit is het grootste probleem van de 'Star Wars'-vervolgfilms

Een gebrek aan planning.

De vervolgtrilogie op de Star Wars-films was geen groot succes. Dat heeft een duidelijke reden: de studio wist vanaf het begin niet welke richting de boel op zou moeten gaan. Het gebrek aan een duidelijke lijn vooraf maakt dat er soms vreemde keuzes gemaakt zijn.

In 2012 nam Disney Lucasfilm over en werden ook meteen de scenario's van George Lucas op drie vervolgen gekocht. Maar Disney besloot het anders te doen en gebruikte zijn verhalen niet. Regisseur J.J. Abrams werd ingehuurd om een eerste film in een nieuwe trilogie te maken.

Mystery box
Abrams gebruikte bij het maken van The Force Awakens zijn befaamde mystery box-techniek. Hij legde ooit tijdens een TED Talk uit dat hij toen hij nog jong was, naar een goochelaarswinkel ging. Daar kocht hij voor 15 dollar een magic box die hem heel wat magisch plezier zou beloven.

Hij maakte het doosje nooit open, vanwege het oneindige potentieel dat deze zou bevatten. Alles kon erin zitten waar hij maar van kon dromen. Hem openen zou een teleurstelling zijn en dus bleef hij dicht. Het is een zelfde techniek die Abrams toepast op het maken van films. Hij wil niet overal een antwoord op hebben, maar juist mysteries creëren.

The Force Awakens is in principe een grote mystery box. Wie is Rey? Wie waren haar ouders? Waarom is ze zo machtig? En wie is Supreme Leader Snoke? Hoe corrumpeerde hij de zoon van Han en Leia? En waarom had Luke zichzelf verbannen naar een uithoek van het sterrenstelsel? Hoe kon de First Order zo machtig worden? Waarom is de New Republic zo slap en heeft Leia een losstaande Resistance-beweging opgericht? En wie is Maz Kanata nou eigenlijk? Hoezo heeft ze het lichtzwaard dat Luke Skywalker al in The Empire Strikes Back kwijtraakte in bezit?

Het probleem is dat Abrams geen antwoorden leek te hebben op al die vragen. Daardoor moest Lucasfilm uiteindelijk wel zelf antwoorden gaan bedenken op vragen waar er geen antwoorden op waren.

Onbeantwoorde vragen
Toen Rian Johnson aan de slag ging met The Last Jedi had hij dan ook en probleem. Hij kon niet al die vragen beantwoorden. En dus besloot hij het anders te doen: hij ging aan de slag met de vragen die hij zelf relevant vond. Daarom richtte hij zich niet op het achtergrondverhaal van Snoke, omdat hij dat niet relevant vond voor Rey.

The Last Jedi maakte van Rey uiteindelijk een nobody, wat het antwoord was dat eigenlijk niemand verwacht had. Zo zaten er meer momenten in de film die echt verrasten. Maar de film werd controversieel gezien en Lucasfilm besloot het met The Rise of Skywalker alweer over een andere boeg te gooien. Rey bleek ineens de kleindochter van Palpatine te zijn, wat weer niet paste binnen The Last Jedi.

Dat Palpatine terug keerde was sowieso een grote verrassing. De Keizer was afwezig in alle versies van de film, tot Abrams aangetrokken werd. En de film legt ook weer niet uit hoe de superschurk terug kon keren.

Gebrek aan planning
Een gebrek aan planning lijkt uiteindelijk het belangrijkste probleem te zijn geweest. Dat zie je bijvoorbeeld heel goed terug in het verhaal van Finn, het personage van John Boyega. Hij was een Stormtrooper die deserteerde en de Force bleek te kunnen gebruiken. Hij gebruikte in de marketing zelfs een lichtzwaard. Maar uiteindelijk was het personage niet veel meer dan een bijpersoon in een veel groter verhaal.

Gelukkig lijkt Lucasfilm zijn les geleerd te hebben en gooit men het met de eerstvolgende trilogie over een andere boeg. Die staat los van de Skywalkers en moet het beter gaan doen.

NieuwsFilm

meest populair