Netflix tekent megadeal met Sony waar ook 'Spider-Man', 'Jumanji' en 'Venom' onder vallen

Netflix tekent megadeal met Sony waar ook 'Spider-Man', 'Jumanji' en 'Venom' onder vallen

Al die franchises gaan straks naar Netflix, nadat de films in de bioscoop te zien zijn geweest.

Netflix heeft een megadeal gesloten met Sony Pictures. Dat bedrijf besloot vorig jaar nog geen enkele film uit te brengen en alle releases uit te stellen.

Wat niet helpt voor Sony is dat het geen eigen streamingdienst heeft, zoals filmstudio's als Disney en Warner Bros. dat wel hebben. Maar daar is nu een oplossing voor bedacht. Netflix wordt namelijk het exclusieve thuis van Sony-films vanaf 2022. Nadat de films in de bioscoop hebben gedraaid tenminste.

Grote deal
Het gaat volgens The Hollywood Reporter om een meerjarige en behoorlijk grote deal. Het is de bedoeling dat Netflix exclusief films als Morbius, Uncharted en Spider-Man: Into the Spider-Verse 2 mag laten zien. Dat is dan nadat de films in de bioscoop te zien zijn geweest en de home entertainment-periode voorbij is. Gewoonlijk duurt het achttien maanden eer dat voorbij is.

Tegelijk kan het goed dat de release van films op Netflix sneller films online mag zetten. Dat betekent dat ook toekomstige releases, zoals de nieuwe Jumanji-films, op Netflix komen te staan. Daar betaalt Netflix maar liefst 1 miljard dollar voor.

Netflix krijgt middels deze deal ook toegang tot een hele nieuwe contentbibliotheek. Titels van Sony en ook Columbia (dat bijna een eeuw bestaat) kunnen naar Netflix komen. In ruil daarvoor financiert Netflix ook de nieuwe films van Sony.

Onder de deal komt ook een hele rits Marvel-content naar Netflix, waaronder dus ook toekomstige films in de Venom en zelfs Spider-Man-franchise. Concreet zullen Venom: Let There Be Carnage en Spider-Man: No Way Home niet onder deze voorwaarden vallen, omdat de films in 2021 uitkomen.

Voor Marvel/Sony-films die daarna uitgebracht worden, geldt wel dat ze op Netflix komen te staan. Een bijzondere ontwikkeling, vooral nu Disney+ als het thuis van Marvel-content op de markt gezet is.

NieuwsFilm

meest populair