Only God Forgives (2013)

Time to Meet The Devil

Reviews (5)

Frietgezicht

Avatar

Ik vond Drive een fantastische film en hoewel ik door wat negatieve geluiden geen hele hoge verwachtingen had van deze film dacht ik nog steeds een sterke film te gaan bekijken.(Over Drive was ook niet iedereen het eens)

Maar wat een slechte film is dit.
Ja prachtig gefilmd met mooie beelden waarin duidelijk veel werk heeft gezeten maar dat maakt een film nog niet gelijk goed.
De muziek is erg mooi maar op een gegeven moment zo erg aanwezig dat het teveel wordt en gaat irriteren.
Een verhaal is amper aanwezig.

Ja leuk een karakter dat er 10 minuten overdoet om naar de wc te lopen en zo vul je een film van maar 90 minuten lekker snel op maar de film heeft gewoon weinig te bieden.
De acteerprestaties zijn goed maar Gosling zelf is oninterressant en moet eigenlijk halverwege de film zijn de een bijrol accepteren als zijn moeder en een zogenaamde politieagent (uit niks blijkt dat hij bij de politie hoort) tot de voorgrond treden.

Ja de film is af en toe lekker bruut en dat helpt bij het wakker houden maar de film wil zo graag vaag en mysterieus zijn dat ze een stap te ver gaan.

De sfeer,mooi geschoten beelden en trage manier van filmen kan erg mooi werken maar dan wel in een film die langer duurt dan 82 min(zonder ondertiteling) en veel meer verhaal te bieden heeft en niet zo dromerig wil doen.
Lynch liet in o.a. Twin Peaks zien hoe het wel hoort,deze man faalt.

Een 2

Tarkus

Avatar

Dat deze film iets speciaals zou zijn had ik wel verwacht.
Je hebt er die hem helemaal niks vinden, en je hebt er die de prent fantastisch vinden, ik kies voor de gulden middenweg.
Van Ryan Gosling heb ik al veel betere dingen gezien, maar van Kristin Scott Thomas ben ik wel zeer tevreden evenals van de voor mij toch wel onbekende Vithaya Pansringarm (de politiecommissaris); die het beide wel zeer goed doen.
Het verhaal is nooit echt boeiend, daarvoor is de film enorm traag, maar de beelden zijn wel mooi geschoten.
De prent is wel niet voor gevoelige kijkers bestemd, want het geweld wordt nogal expliciet getoond, men weze gewaarschuwd.
Voor de echte liefhebbers dus.

McClane

Avatar

Prachtig gefilmd maar veel te traag, waarbij het verhaal opzettelijk zo 'weird' mogelijk lijkt te worden gehouden. Ik hoopte anderhalf uur te kunnen genieten zoals Drive dat voor mij deed, helaas was de film een grote teleurstelling en heb ik me absoluut niet vermaakt. Dat laatste is uiteindelijk mijn voornaamste reden om naar de bios te gaan en het kan op vele manieren bereikt worden, Only God Forgives faalt helaas in vrijwel allemaal.

3/10

Shifty777

Avatar

Heb zeer lang uitgekeken naar deze film. Ben een groot liefhebber van Nicolas Winding Refn, en hoopte die magie die hij samen met Gosling had in 'Drive' ook in deze film terug te zien. Na de vertoning in Cannes schrok ik echter van de overwegend negatieve reacties door verschillende filmrecensenten. Na wat verder lezen viel me echter op dat de negatieve reacties die dagen voornamelijk vanuit de Amerikaanse pers kwamen, de Engelse en met name de Belgische pers waren juist wel enorm te spreken over 'Only God Forgives'. En dan weet ik dat ik een Amerikaans oordeel niet altijd te serieus moet nemen.

Mij werd echter wel duidelijk dat ik niet de film te zien zou krijgen die ik verwacht had, en dat bleek ook zo te zijn. De film is erg symbolisch, subjectief, en nog trager en stiller als 'Drive'. Daarentegen heb je veel meer om zelf naar te zoeken als kijker, je krijgt veel meer ruimte om na te denken over het verhaal en zijn personages, de symboliek en de 'silver lining'.

Refn daagt je uit in een prachtig gefilmd geheel, waar mensen soms iets te lang te traag lopen, maar met een fantastische soundtrack. Alle technische aspecten van deze film zijn goed, dat echter het scenariotechnische gedeelte van de film niet voor iedereen te behappen is kan ik begrijpen. Mij spreekt de film aan, ondanks dat Refn zijn middelvinger opsteekt naar iedereen die 'Drive 2' dacht te krijgen in deze film. En die middelvinger beledigde veel mensen in Cannes en zal dat in bioscopen ongetwijfeld ook doen. Maar het is een uitdagend kunstwerk voor de cineast en bioscoopbezoeker die wat verder wil kijken en denken als slechts de oppervlakte.

Ik moest het even laten bezinken, plaatsen wat ik had gezien, bedenken wat ik er nou van vond. Maar het is gewoon pure cinema, en Refn is een meester in zijn vak. Niet zijn beste film, maar wel een 8 waard.

benjamin

Avatar

Na het geweldige Drive verdeelt deze de meningen. Het eindresultaat dan, over Scott Thomas lijkt iedereen het eens te zijn, haar vertolking is fenomenaal.

De film is ook zeker niet voor iedereen weggelegd. Gevoelige zieltjes moeten er niet aan beginnen, daarvoor is de film té gewelddadig. En ja, wie opmerkt dat het script niet super is, kan ik onmogelijk ongelijk geven.

Maar wat Refn als geen ander kan, is sfeerschepping. Vol onnatuurlijke neonlichten en bevreemdende soundscapes dompelt de man je onder in zijn even surrealistische als wrede wereld. Geen plezierige ervaring, maar wel één die z'n effect niet helemaal mist.