Robert De Niro onder bruine plafondplaten

[header]Dag twee begon met het grote wachten op Robert De Niro, de eregast van Karlovy Vary. Hij is hier enkele dagen met zijn vrouw en kinderen aanwezig en heeft naast het in ontvangst nemen van de Crystal Globe verder nog een persconferentie en een inleiding op New York, New York op zijn programma staan.[/header]Dag twee begon met het grote wachten op Robert De Niro, de eregast van Karlovy Vary. Hij is hier enkele dagen met zijn vrouw en kinderen aanwezig en heeft naast het in ontvangst nemen van de Crystal Globe verder nog een persconferentie en een inleiding op New York, New York op zijn programma staan. Om er zeker van te zijn hem een vraag te stellen begon mijn dag dus feitelijk met het bezet houden van een stoel door aanwezig te zijn bij de eerder geplande persconferentie van competitiefilm Frygtelig Lykkelig, waarbij onder andere regisseur Henrik Ruben Genz en acteur Jakob Cedergren (Dark Horse) aanwezig waren. Ook leuk, maar nog geen Robert De Niro. Minder leuk was dat Genz totaal niet in wilde gaan op mijn vraag over de overeenkomst tussen zijn nieuwste film en het werk van zijn beroemde landgenoot Anders Thomas Jensen. Blijkbaar moe van de vergelijking antwoordde hij met het welbekende "Good question, next question please", waarna zijn producent gelukkig bijsprong en vertelde dat het mixen van genres inderdaad iets is dat zowel Genz als Jensen doen, maar dat het niet specifiek Deens genoemd kan worden.





Het bizarre en zeer aardige Frygtelig Lykkelig gaat over een politieman die wordt geïnstalleerd als de nieuwe, tijdelijke dorpsagent van een klein Deens gehucht. Al snel komt hij erachter dat het dorp zo zijn eigen strikte codes en wetten kent, waar ook hij zich al snel aan moet houden om te overleven. Alhoewel in de dialogen de invloed van Anders Thomas Jensen duidelijk is terug te vinden, gaat Henrik Ruben Genz nog een stap verder door van zijn film een heerlijke mengeling te maken van een surreële thriller, film noir, western, horror en plattelandsdrama. Karlovy Vary had gisteren de eer van de wereldpremière van Frygtelig Lykkelig, die door het publiek gistermiddag zeer goed werd ontvangen en zonder twijfel hoog zal eindigen in de publiekscompetitie.





Maar nu weer even terug naar dat vreemde, kleine zaaltje waar deze week alle persconferenties worden gehouden. Het meisje van de informatiebalie omschreef de zaal vlak voordat ik mijn eerste stap binnen zette als 'een soort tent' en daarna zei ze gewoon wat het was: een garage. De wanden waren weliswaar vlak voor het festival even gewit, maar aan het plafond was duidelijk de reguliere functie te zien: met spinnenwebben behangen tl-buizen en donkerbruine plafondplaten. Maar dat maakt natuurlijk niets uit wanneer daar eregast Robert De Niro recht tegenover je zit met slechts twee meter daar tussen. De garage was vlak voor aanvang om 13:00 bomvol en de sfeer was gespannen, maar de derde vraag was wel mooi voor mij:

"What Just Happened accurately shows how there can be much interference while making a movie. There can be interference on many levels, like for example with big ego's or financial interests. Irwin Winkler's movie Guilty By Suspicion for example shows how politics can interfere with the making of a piece of art. Does that really bother you while making your own movies and do you sometimes dream about making an interference-free movie?"





In tegenstelling tot onze Deense vrienden gaf De Niro een lang en betekenisvol antwoord, waarin hij vertelde dat het eigenlijk ondoenlijk is om te denken dat je echt vrij kunt zijn van stoorzenders, omdat er bij een filmproductie zoveel belangen komen kijken en je niet alleen met een regisseur te maken hebt, maar ook met bijvoorbeeld een scenarist, een producent en de invloed van een acteur, dat je eigenlijk niet kunt spreken van een interference-free movie, maar dat je er gewoon het beste van moet maken. Zo zei De Niro eerder deze week tegen een Tsjechische journalist dat hij zo'n negen tot tien jaar bezig is geweest met de hele productie van The Good Sheperd, dus dat hij precies weet hoe zeer een Hollywoodproductie uit de hand kan lopen.



NieuwsFilm

meest populair