Sarandon is vandaag de dag net zo gewild als ze was tijdens de eerste piek van haar carrière in de vroege jaren 80. Ze is intussen 78 jaar oud en heeft al in zo'n 104 films gespeeld. Sarandon maakte haar filmdebuut in Joe (1970) en verscheen in de soapseries A World Apart (1970-1971) en Search for Tomorrow (1972), voordat ze bekend werd door haar rol in de muzikale horrorfilm The Rocky Horror Picture Show (1975).
Oscarnominaties
In de jaren 80 maakte Sarandon de overstap naar complexere personages in films als Atlantic City, waarvoor ze haar eerste Oscarnominatie ontving. Er volgden nog Oscarnominaties voor haar rollen in Thelma & Louise (1991), Lorenzo's Oil (1992) en The Client (1994), totdat ze er eindelijk één won voor Beste Actrice voor haar rol als Helen Prejean in Dead Man Walking (1995).
Haar meest controversiële filmoptreden was in The Hunger (1983) van Tony Scott, een moderne vampierfilm waarin ze een seksscène deelde met Catherine Deneuve. Het was de eerste mainstream Amerikaanse film die een dergelijke scène tussen twee steractrices bevatte, wat destijds voor veel opschudding zorgde. De film werd later erkend als een cultklassieker, vooral door de gedurfde benadering van seksuele en vampirische thema's.
Tegenwoordig
Tegenwoordig beweegt Sarandon zich tussen dramatische studiofilms zoals The Company You Keep, onafhankelijke projecten zoals de film van de Duplass Brothers Jeff, Who Lives at Home, en populaire films zoals A Bad Moms Christmas en Blue Beetle.
Na een carrière van meer dan 50 jaar en meer dan 100 films op haar naam, denkt Sarandon nog niet aan stoppen. Zo was ze in 2024 te zien in de films The Gutter, The Fabulous Four en The Six Triple Eight, en kon je haar ook horen in de animatiefilm Gracie & Pedro: Pets to the Rescue.
Nieuwe film
Dit jaar komt er ook een nieuwe film uit waarin Sarandon zal spelen, namelijk de komediefilm Nonnas, geregisseerd door Stephen Chbosky. Ze zal in de film te zien zijn naast onder andere Vince Vaughn, Lorraine Bracco, Talia Shire en Linda Cardellini. Daarnaast zijn er ook twee films waarin ze zal spelen die nu in ontwikkeling zijn.
Als er een strategie lijkt te zijn voor haar carrière, is Sarandon snel om die te ontkennen. "Je kunt geen wetenschappelijke methode toepassen in deze industrie, of zelfs een bedrijfsstrategie," vertelde ze in 2017 aan AnOther magazine. "Je ziet het falen van deze blockbusters, en dan de opkomst van [de winnaar van beste film in 2016] Moonlight - echt, mensen willen verhalen die hen boeien."