Met een omzet van 10,5 miljard dollar en bijna 3 miljard winst draait de streaminggigant beter dan verwacht. Dat komt vooral door hogere abonnementskosten, meer kijkers en een slimme advertentieaanpak.
Minder cijfers, meer cash
Netflix heeft besloten geen exacte cijfers over het aantal nieuwe abonnees meer te delen. In plaats daarvan richt het bedrijf zich op wat er financieel echt toe doet: de vrije kasstroom van 2,7 miljard dollar. Die dikke cashflow komt deels door uitgestelde uitgaven, maar vooral door de groeiende advertentie-inkomsten. Die tak wordt nu flink uitgebreid met een eigen advertentieplatform dat sinds april live is in de VS en binnenkort ook internationaal wordt uitgerold.
Ondertussen kopen ze voor miljarden eigen aandelen terug.
Wereldwijde dominantie in zicht?
Er zijn nu zo'n 300 miljoen betalende abonnees en meer dan 700 miljoen mensen kijken wereldwijd. Maar Netflix wil méér: sport, live-events en ook games. Plus grote investeringen in lokale producties, met miljarden in onder andere Mexico en het VK.
Oprichter Reed Hastings treedt verder terug naar de achtergrond, zo werd deze week duidelijk. Maar de ambities zijn duidelijk: richting een beurswaarde van duizend miljard in 2030. Misschien dan toch nog maar wat aandelen kopen?