Soms zijn juist die toevallige, spontane ideeën de mooiste verhalen, omdat ze ons aangenaam verrassen en we het gevoel hebben dat we ze meteen moeten delen. Dat overkwam ook Steven Spielberg, toen hij het idee kreeg voor een van zijn meest geliefde films, een film die hij ook het meest koestert.
Een van invloedrijkste regisseurs
Hoewel Spielberg wordt beschouwd als een van de invloedrijkste regisseurs aller tijden, blijft creativiteit een ontembare kracht. Misschien is dat wel precies de reden waarom hij enkele van de grootste films ooit heeft gemaakt.
Of het nu gaat om de eeuwige angst voor witte haaien die Jaws opriep of de blijvende erfenis van Jurassic Park, Spielberg weet onze wildste dromen en fantasieën te verbeelden, met personages die het onmogelijke bereiken, vriendschappen met buitenaardse wezens sluiten of uit levensgevaarlijke situaties ontsnappen.
Echte klassieker
Maar waar sommige van die verhalen zich langzaam ontwikkelden, kwam er één als een bliksemschicht uit de hemel, precies op het moment dat Spielberg ergens anders mee bezig was. Het ging om E.T.: the Extra-Terrestrial, een idee dat zijn volledige aandacht opeiste.
E.T.: the Extra-Terrestrial kwam uit in 1982 en is een echte klassieker geworden. De film vertelt het verhaal van Elliott, een jongen die bevriend raakt met een buitenaards wezen dat hij E.T. noemt, nadat het wezen gestrand is op aarde. Samen met zijn vrienden en familie probeert Elliott een manier te vinden om E.T. terug naar huis te helpen. De hoofdrollen worden vertolkt door Dee Wallace, Henry Thomas, Peter Coyote, Robert MacNaughton en Drew Barrymore.
Bezig met opnames
Op het moment dat Spielberg met het idee voor E.T. kwam, was hij bezig met opnames in de woestijn van Tunesië voor Raiders of the Lost Ark, samen met Harrison Ford als Indiana Jones. Hij vertelde: "E.T. was een geschenk dat uit de hemel kwam. Ik was in Tunesië om Raiders of the Lost Ark te maken. We waren bezig een scène op te zetten en ik raapte fossielen op in de woestijn, die miljoenen jaren geleden nog de bodem van de oceaan was."
"Toen dacht ik terug aan het einde van Close Encounters of the Third Kind, waar Richard Dreyfuss het moederschip inloopt, en net daarvoor het buitenaardse wezen naar François Truffaut komt en gebaren maakt. En toen dacht ik ineens: wat als dat buitenaardse wezen op aarde was achtergebleven? Wat als het een soort uitwisseling was geweest - Dreyfuss gaat mee, maar het wezen blijft hier?"
Plotselinge inzicht
Het was zo'n allesverzengend idee dat het bijna te simpel leek, en juist daarom was het geniaal. Een perfecte voedingsbodem voor creativiteit, waarin Spielberg zijn fantasie de vrije loop liet om een nieuw verhaal te bouwen.
Hij ging verder over dat plotselinge inzicht: "En ineens viel het hele verhaal als een baksteen op me neer. Het ging eigenlijk over mijn ouders die gingen scheiden, en over hoe ik me toen voelde als kind. Dat ik iemand nodig had, een vriend, om dat gat in mijn leven op te vullen. En ik heb dat hele verhaal in een paar dagen tijd uitgewerkt."
Twee dagen
Wanneer een verhaal je op zo'n natuurlijke manier overkomt, kun je de lege plekken vaak sneller opvullen. Dan voelt het alsof het verhaal er altijd al was, ergens achter in je hoofd. Twee dagen is ongelooflijk kort om een idee voor een film te ontwikkelen, en toch is het precies wat Spielberg deed.
Twee dagen, om iets te creëren dat voor velen van ons een onmisbaar onderdeel van onze jeugd zou worden. Maar voor Spielberg is twee dagen soms alles wat hij nodig heeft om iets groots te maken.
Kijken?
Wil je E.T.: The Extra-Terrestrial zien? Je kunt de film bekijken op Netflix en je kunt het ook huren en kopen op Pathé Thuis.