De bizarre connectie tussen Madonna en James Camerons 'Avatar'-films

De bizarre connectie tussen Madonna en James Camerons 'Avatar'-films

Madonna werd een onverwachte inspiratiebron voor James Camerons film 'Avatar' uit 2009.

Toen de eerste Avatar in 2009 in bioscopen over de hele wereld verscheen, werden kijkers verbluft door de ultramoderne visuele effecten, de meeslepende werelden en een geheel nieuwe taal die jaren had gekost om te ontwikkelen.

Regisseur James Camerons sciencefiction-epos doorkruiste werelden, waarbij de maan Pandora op het scherm tot leven barstte, een geheel nieuw rijk schiep en thema's verkende als imperialisme, grondstoffenwinning en ecologische oorlogsvoering. En Madonna had daar deels mee te maken.

Geliefde personages
Cameron bracht ons geliefde personages als Jake Sully (Sam Worthington), Neytiri (Zoë Saldaña) en Kiri (Sigourney Weaver), die opnieuw tot leven zijn gebracht in de tweede film, Avatar: The Way of Water. Het derde deel, Avatar: Fire and Ash, staat gepland voor release in december van dit jaar en er staan nog enkele vervolgen gepland voor de volgende jaren.

De regisseur besteedde jaren aan het perfectioneren van de wereld van Pandora, samen met een team dat baanbrekende visuele effecten creëerde door computergegenereerde beelden te combineren met praktische effecten, technieken die inmiddels standaard zijn geworden in de filmwereld.

Baanbrekende techniek
Destijds herdefinieerden methodes zoals geavanceerde motion capture, stereoscopisch 3D, 'performance capture' en real-time depth compositing de driedimensionale cinema. Deze technieken revolutioneerden ook de manier waarop CGI-personages konden worden neergezet, door de Na'vi - de inheemse bevolking van Pandora - realistische menselijke gezichtsuitdrukkingen te geven en daarmee het publiek volledig in de actie onder te dompelen.


Eén baanbrekende techniek in het bijzonder, die de lat voor speciale effecten in films hoger legde en de Na'vi zulke menselijk ogende gezichtsuitdrukkingen gaf, haalde zijn inspiratie uit een onverwachte bron, namelijk Madonna.

Microfoon
Cameron merkte tijdens een concert van Madonna op dat haar microfoon nooit van haar gezicht afging, maar steeds "meebewoog" en haar overal op het podium volgde, een veelvoorkomend fenomeen bij grote shows. De regisseur dacht: als Madonna een microfoon voortdurend in haar buurt kan hebben, waarom zou dat dan ook niet met een videocamera kunnen?


Op die manier blijft de camera bij de acteur, legt de performance vast, en gaat dat beeld vervolgens naar het visuele-effectenbedrijf, dat het frame voor frame kan uitwerken tot op "porie-niveau".

E-motion capture
In een gesprek met de New York Times vóór de release van de eerste film legde Camerons producent Jon Landau uit: "Motion capture heeft voor ons altijd één heel belangrijk ontbrekend lettertje: E." Daarom bedachten Landau en Cameron de term "E-motion capture", het vermogen om de emoties van personages close-up vast te leggen via CGI, op een manier die voorheen onmogelijk was.


Waar acteurs voorheen alleen sensoren droegen die hun lichaamsbewegingen vertaalden naar een digitaal personage, besloot Cameron ook sensoren op het gezicht te plaatsen; vandaar de komische foto's van Avatar-acteurs voor groene schermen met zwarte stippen over hun gezicht verspreid. Dit gaf de animatoren meer vrijheid om originele ontwerpen te maken zonder de menselijke uitdrukkingen van de Na'vi te verliezen.

Meest succesvolle film
Geïnspireerd door concerttechnologie was dit een techniek die miljoenen zou kosten, honderden tests vereiste en jaren duurde om te perfectioneren. Maar de inspanning wierp uiteindelijk zijn vruchten af: de originele Avatar bracht wereldwijd 2,923 miljard dollar op en werd de meest succesvolle film aller tijden. Dat hebben we - althans deels - te danken aan Madonna en haar stuiterende microfoon.


Wil je Avatar zien? Je kunt de film bekijken op Disney+.

NieuwsFilm

meest populair