Deze gerenommeerde regisseur heeft een hekel aan deze miljardenhits: "Pure onzin"

Deze gerenommeerde regisseur heeft een hekel aan deze miljardenhits: "Pure onzin"

Terry Gilliam is geen fan van twee films die miljarden hebben verdiend.

Terry Gilliam, de filmmaker en acteur die bekend werd als lid van de komediegroep Monty Python, heeft nooit een blad voor de mond genomen. Zijn ideeën en meningen vloeien naadloos door zijn werk, vrijwel altijd met de compromisloze visie die echte auteurs hebben.

Van de scherpe en krankzinnige commentaren op autoritarisme in Brazil tot de druggeïnduceerde hallucinaties in Fear and Loathing in Las Vegas, het is ongelooflijk gemakkelijk een Terry Gilliam-film te herkennen, simpelweg omdat ze zo uniek zijn.

Controverse
Hoewel dat uitstekend werkt op het grote scherm, heeft Gilliam zich vaak in het middelpunt van publieke controverse bevonden door dezelfde starheid toe te passen op het begrijpen van sociopolitieke gebeurtenissen.

Hij is openlijk kritisch geweest over de #MeToo-beweging, heeft transidentiteiten belachelijk gemaakt en zelfs "grappend" verklaard dat hij een "zwarte lesbienne in transitie" was. Daarnaast zijn er twee miljardenhits waar hij een hekel aan heeft en "pure onzin" noemde.

Onzin
Deze opvattingen hebben niet alleen veel van zijn fans vervreemd, maar hebben er ook toe geleid dat hij publiekelijk giftige kritiek uitte op de slachtoffercultuur die hij denkt dat moderne Hollywood-projecten aanstuurt. Zo beschuldigde hij de mega-blockbuster Black Panther uit 2018 van Marvel van het zogenaamd gebruiken van identiteitspolitiek om kaartjes te verkopen.


Gilliam zei: "Ik haatte Black Panther. Het maakt me gek. Het geeft jonge zwarte kinderen het idee dat dit iets is om in te geloven. Onzin. Complete onzin. Ik denk dat de mensen die het maakten nog nooit in Afrika zijn geweest. Ze hebben een stylist gezocht voor wat Afrikaanse stoffen en patronen. Maar ik haatte die film gewoon, deels omdat de media maar doorgingen over het belang van onzin. Het maakt mijn bloed woedend."

Afrofuturisme
Het lijkt erop dat Gilliam het punt van de Afrofuturistische visie die centraal staat in Black Panther heeft gemist, een visie die hoop wil geven aan gemeenschappen die dagelijks onderdrukt worden door racisme.


Hoewel Marvel zeker bekritiseerd kan worden voor het commercieel exploiteren van Afrofuturisme op een manier die hun eigen boodschap ondermijnt, kan niet ontkend worden dat de culturele boodschap in de film wereldwijd resoneerde, zoals blijkt uit de enorme kassacijfers die Gilliam frustreerden. Zo brak Black Panther talloze kassa­records met een wereldwijde opbrengst van meer dan 1,3 miljard dollar. Het was ook de eerste MCU-film die een Oscar won.

Niet enige film
Black Panther is niet de enige film die miljarden opbracht die Gilliam haat; hij is ook enorm kritisch over de Harry Potter-films van Chris Columbus, maar om een heel andere reden.


Toen de onderhandelingen over wie Harry Potter and the Philosopher's Stone en de vervolgen zou regisseren werden afgerond, werd Gilliam genoemd als topkandidaat, maar uiteraard kreeg hij de klus nooit.

Gewoon saai
Over zijn wrok over deze gemiste kans zei Gilliam: "Ik was de perfecte man om Harry Potter te doen. Ik herinner me dat ik de vergadering verliet, in mijn auto stapte en ongeveer twee uur over de Mulholland Drive reed, zo boos. Ik bedoel, de versies van Chris Columbus zijn verschrikkelijk. Gewoon saai. Gewoon doorsnee."


Opnieuw heeft Gilliam hier een hekel aan een film die een kritisch en commercieel succes was en meer dan een miljard dollar opbracht. Het was het begin van de hele Harry Potter-franchise, die eindigde in 2011, tien jaar na de eerste film. De Harry Potter-films resoneren nog steeds bij fans en worden nog steeds massaal bekeken.

Kijken?
Wil je Black Panther en Harry Potter and the Philosopher's Stone zien? De Marvel-film kun je bekijken op Disney+, de Harry Potter-film, net als de vervolgen, kun je bekijken op HBO Max.

NieuwsFilm

meest populair