Blu-Ray Review: Natuurfilms & -series

Vele prachtige uren HD-natuurbeelden beter bekeken.

Beeld: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Blu-Ray speler: Sony PlayStation 3 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ

Het witte doek wordt al geruime tijd voor steeds meer doeleinden gebruikt dan alleen de laatste speelfilmproducties. We zien bijvoorbeeld groots aangepakte documentaires, (3D) concertregistraties en zelfs voetbalwedstrijden. Ook zien we geregeld indrukwekkende en spectaculaire natuurfilms op het program staan. Een van de eerste in het genre was Microcosmos uit 1996 en in de jaren erna volgden o.a. titels als Winged Migration (2003), Deep Blue (2005) en March of the Penguins (2005). Met name de laatste heeft een enorme impact gehad, aangezien het wereldwijd dik $127 miljoen verdiende aan de internationale bioscoopkassa. De hype was geboren en mede door de groei van het aantal IMAX zalen volgden er meer films over onze natuur, al dan niet gebaseerd op één van de hooggewaardeerde BBC natuurseries waarvan met name The Blue Planet (2001) en Planet Earth (2006) de bekendste zijn. Na March of the Penguins volgden natuurfilms als Deep Sea 3-D (IMAX) (2006), Earth (2009) en Oceans (2010) en al snel werd de markt overspoeld met vele titels op Dvd en Blu-Ray. In deze speciale Blu-Ray Review wordt er kort maar aandachtig stil gestaan bij een greep uit de natuurfilms en -series in het High Definition format.

De huidige verkrijgbare titels op Blu-Ray kunnen onderverdeeld worden in drie categorieën. Ten eerste zijn er de bekende titels uit de bioscoop, zoals Earth en March of the Penguins. Ten tweede zijn er tv-series (van bijvoorbeeld de BBC), die in sommige gevallen centraal staan voor de categorie bioscoopfilms. Als laatste zijn er de onbekendere titels, die weer onderverdeeld kunnen worden in "meelifters" en minder bekende HD uitgaven. Na een korte blik op de Box Office resultaten van een aantal natuurfilms worden deze categorieën besproken aan de hand van een aantal Blu-Ray uitgaven.

Om er in te komen zie je hieronder de fraaie trailer van Océans, de laatste grote bioscoopfilm in het genre. Of bekijk de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
De waardering op Rotten Tomatoes en IMDb ligt vrij hoog. Veel van de natuurfilms hebben prestigieuze prijzen gewonnen op filmfestivals en andere aangelegenheden. De bioscoopreleases zijn over het algemeen redelijk rendabel, zeker ook omdat de Dvd / Blu-Ray verkopen nog volgen. Hieronder een overzicht van vijf films, met budget en opbrengst in miljoenen:
- Microcosmos (1996): RT = 97% | IMDb = 7,9 | FT = 8 | Budget = $3,8 | Opbrengst = onb.
- March o/t Penguins (2005): RT = 94% | IMDb = 7,8 | FT = 6,5 | Budget = $8 | Opbr = $127.
- Deep Sea 3-D (IMAX) (2006): RT = 91% | IMDb = 7,7 | Budget = onb. | Opbrengst = $82,6.
- Earth (2009): RT = 86% | IMDb = 7,9 | FT = 8 | Budget = $15 | Opbrengst = $109.
- Océans (2010): RT = 80% | IMDb = 7,6 | FT = 7 | Budget = $80 | Opbrengst = $82.

BIOSCOOPFILMS OP BLU-RAY
Na Microcosmos (1996) verscheen er een flinke dosis natuurfilms in de bioscoop met Oceans (2010) als laatste hoogtepunt. Beide titels zijn ondertussen in High Definition verkrijgbaar, net als de bekende titels als Deep Blue (2003), March of the Penguins (2005), Deep Sea 3-D (IMAX) (2006), Encounters at the End of the World (2007), Earth (2007), Under the Sea 3D (2009) en nog vele anderen. Hieronder een viertal titels uitgelicht:

Onder begeleiding van de stem van Morgan Freeman (NL versie: Urbanus... Ja, echt! Al pakt het redelijk uit) kijk je naar de enorme afstand die een groep van duizenden keizerspinguïns aflegt om zich te gaan voortplanten. Als de kuikens eenmaal groot genoeg zijn keren ze weer terug. Deze Franse documentaire (83 min.), met als originele titel La marche de l'empereur, van regisseur Luc Jacquet ontving in 2006 de Oscar voor Beste Documentaire. Zoals eerder gezegd is deze natuurfilm de best scorende natuurfilm aan de internationale Box Office.
De Blu-Ray is een prima uitgave, echter zonder extra's. Het beeld is geweldig en ook het geluid (DTS) zit prima in elkaar. Jammer van dat Urbanus is gekozen als voice-over, aangezien dit echt beter had gekund.
Bekijk de trailer | Lees de FilmTotaal Recensie

Océans (104 min.) is de laatste grote natuurfilm die in de bioscoop heeft gedraaid. Het is de derde titel dat (in de States) werd uitgebracht op het Disneynature label, dat komende jaren nog een aantal hoogstaande releases voor ons in petto heeft. In de peperdure natuurfilm ($80 miljoen) van de Franse filmmakers Jacques Perrin (Microcosmos) en Jacques Cluzaud bekijken we - zoals de titel al zegt - onze oceanen van dichterbij. Dit levert prachtige beelden op, onder begeleiding van de stem van Perrin zelf of de Nederlander Gijs Scholten van Aschat. Helaas is de Engelse track niet meegeleverd. Deze werd voor de Disneynature versie ingesproken door Pierce Brosnan.
De Blu-Ray, afgelopen maand verschenen, komt in een mooie verpakking. Zowel de beeld- als geluidskwaliteit is adembenemend. Opvallend is de geweldige geluidskwaliteit (DTS-HD). Soms lijkt het dat het geluid eronder is gezet om de bewegingen van de dieren een extra dimensie te geven. Overigens niet storend. Er is bonusmateriaal aanwezig in de vorm van een "Making of".

Deze "natuurfilm" (101 min.) uit 2007, dat werd genomineerd voor de Oscar voor Beste Documentaire, is een prachtige documentaire over Antarctica en volgt een groep wetenschappers die samen zijn gekomen om onderzoek te doen naar dit intrigerende gebied aan de onderzijde van de wereld. Uiteraard met mooie en soms bijna artistieke beelden, maar ook belevingsverhalen van de wetenschappers. Misschien meer documentaire dan natuur. Van en ingesproken door Werner Herzog, de regisseur van andere docu's als Grizzly Man (2005) en ook speelfilms als Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans (2009) en Rescue Dawn (2006).
De Blu-Ray komt met ruim drie uur aan extra's, bestaande uit een reeks interviews en zeer aardige docu's, waarbij met name de docu Under The Ice een must-see is. Prima beeld- en geluidskwaliteit.

Fraaie docufilm van 77 minuten over de reis van een karetschildpad, vanaf de geboorte. De reis neemt het diertje mee van de stranden van Florida tot richting de Noordpool. Opmerkelijk, zeker als je weet dat slecht 1 op de 10.000 schilpadjes deze tocht overleeft. En indrukwekkend omdat we slechts één soort volgen in deze film. Een beetje zoals bij het eerder genoemde March of the Penguins. De beelden zijn geweldig en de HD kwaliteit is gezamenlijk met het commentaar van Georgina Verbaan meer dan fraai te noemen.
Op de Blu-Ray schijf staan geen extra's. Het is een uitgave van de kleinere distributeur Splendid. En deze mag trost zijn, aangezien het zowel in beeld als geluid (DTS-HD) prima in elkaar steekt. Er is ook een Engelstalige track aanwezig.
Bekijk de trailer

TV-SERIES OP BLU-RAY
Al sinds jaar en dag maakt de BBC natuurseries van zeer hoge kwaliteit. Niet veel later volgden producties van tv-zenders als Discovery, Animal Planet en National Geographic. Bekende series zijn The Living Planet (1984), BBC Wildlife Specials (1995 - 2008), The Blue Planet (2001). Sinds kort verschijnen steeds meer series op de HD schijf, ook de BBC Earth mini-series, zoals BBC Earth: South Pacific en BBC Earth: South Pacific. Natuur-goeroe David Attenborough is uiteraard één van de grote namen in het genre en praat vele uren film aan elkaar vast. Hieronder wederom een aantal titels kort bekeken.

Een van de meest begeerde BBC series die er tot op heden verschenen is op Blu-Ray. Op de eerste vier van de zes HD schijven staan de 11 afleveringen van Planet Earth. De vijfde disc herbergt twee "bonus"-afleveringen (in HD) uit de Natural World serie. Op de laatste schijf staat de "making of". De serie, die $40 miljoen kostte om te maken, werd in een periode van 5 jaar opgenomen door 71 mensen en op ruim 200 locaties in 62 landen. We zien uiteraard vele dieren, planten en gebieden de revue passeren. In HD is dit toch veel mooier dan de tv-uitzending van de EO op dit moment. De zeer succesvolle bioscoopfilm Earth (2007) maakt grotendeels bruikbaar van beelden uit deze serie.
Deze geweldige Blu-Ray uitgave, met een totale speelduur van 742 minuten, heeft uiteraard tiptop beeldkwaliteit en wordt geleverd met DTS-HD geluid. Nog steeds dé topper.
Bekijk de trailer | Bekijk de trailer van de film Earth (2007)

Life is een 10-delige BBC natuurdocumentaire, gepresenteerd door David Attenborough, en mag wederom een pareltje genoemd worden. Het kan zelfs gezien worden als het vervolg op Planet Earth, aangezien het de subtitel There is Life after Planet Earth meekrijgt. In deze serie wordt er ingegaan op de overlevingskunsten van de dieren die onze wereld rijk is. De 10 schitterende afleveringen, goed voor zo'n 600 minuten kijkplezier, zijn verdeeld over 4 schijven en is verpakt is een compactere hoes dan de voorganger.
Wederom geen slecht woord over de uitgave, met DTS-HD geluid. Dat er geen extra's bijzitten zal menigeen niet uitmaken. Een gedeelte van de opbrengst van de Dvd en Blu-Ray verkoop komt ten gunste van het Wereld Natuur Fonds.
Bekijk de trailer

Deze Spaanse natuurserie Water Life met 26 afleveringen, inclusief een "Making of" en verdeeld over drie Blu-Ray schijven, gaat over het leven in het water. Wederom schitterend en veel kijkwerk: 700 minuten. De serie gaat meer in op de waarde van onze zeeën en wateren in plaats van enkel het geven van een objectieve waarneming, zoals bij de meeste BBC series. Elke aflevering gaat over een andere omgeving van onze onderwaterwereld, dus het blijft boeien ondanks de ruim 11 uur die de complete serie duurt.
Naast de "Making of" zijn er geen andere extra's aan boord. Er wordt een 2.0 DTS-HD track meegeleverd. Geen surround geluid dus, dat overigens niet direct een enorm gemis is. De beelden zijn over het algemeen veel belangrijker.
Bekijk de trailer

OVERIGE NATUUR OP BLU-RAY
Er zijn ook andere titels verkrijgbaar. Het aanbod is echter groeiende en het is daarom lastig om een krachtig oordeel te vestigen. Op basis van twee "doorgebladerde" recensie-exemplaren van de Blu-Ray box Earthscapes (4 Blu-Ray Box) en de Blue Move (niet te verwarren met die andere "natuurfilm" met bijna dezelfde titel) wordt het helemaal moeilijk, aangezien deze titels niet echt dat is wat je verwacht als je op basis van de hoes / beschrijving de schijven koopt. De beelden van Earthscapes (ca. 300 min.) zijn mooi, maar bieden weinig toegevoegde waarde voor de liefhebber van goede docu's. Er is zelfs geen commentaar. Voor Blue Move (81 min.) geldt niet veel anders. Misschien zijn de twee titels wel leuk voor op de achtergrond in de restaurant. Wat echter duidelijk is dat je tijdens je zoektocht naar méér natuur in HD goed moet blijven opletten! Check de titel altijd even op het overwegend betrouwbare IMDb.com.

CONCLUSIE
Het aanbod is enorm. Duidelijk is dat je praktisch altijd goed zit als je titels koopt met BBC logo of van een andere bekende tv-zender dat zich richt op het genre. Let ook op de minder bekende titels als Water Life en Turtle, aangezien deze ook zeker de moeite waard zijn. Hier en daar duiken al wat budget titels op die het merendeel van de natuurfans niet kan boeien. Prijs / kwaliteit is zeker de regel binnen het natuurfilmgenre.
De eerstvolgende grote natuurfilm in de bioscoop is African Cats: Kingdom of Courage (zie hieronder de trailer) die op 22 april in de States moet uitkomen. Verdere projecten zijn niet zo snel terug te vinden. De vraag is wat de huidige 3D hype toe gaat voegen aan dit segment, aangezien de natuur zich uitstekend leent voor mooie 3D beelden. Ook in verband met de groeiende vraag naar Blu-Rays in 3D. Eind deze maand worden al de eerste natuurdocu's op 3D Blu-Ray uitgegeven (zie hier) met titels als Oceanworld 3D en Wild Ocean 3D. Ook de prachtige natuurseries Nature's Great Events (2009) van de BBC en Great Migrations (2010) van National Geographic komen deze maand beschikbaar op Blu-Ray. Ben je een fan van natuur op tv, dan is het zeker aan te raden deze op Blu-Ray te kijken!

Als afsluiting de trailer van African Cats: Kingdom of Courage, de eerstvolgende titel op het Disneynature label:

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versies van de natuurfilms en -docu's zijn er veelal ook Dvd versies verkrijgbaar, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel.