Blu-Ray Review: Thor

De succesvolste superheldenfilm van afgelopen zomer dondert je huiskamer binnen.

Regie: Kenneth Branagh | Cast: Chris Hemsworth (Thor), Tom Hiddleston (Loki), Anthony Hopkins (Odin), Natalie Portman (Jane Foster), Stellan Skarsgård (Erik Selvig), Clark Gregg (Agent Coulson), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 26 april 2011 | Retail release: 12 oktober 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans, Zweeds, Fins, Engels voor doven en slechthorenden | EAN: 8714865331941 | FilmTotaal Recensie

Afgelopen zomer was Kenneth Branaghs Thor de eerste in een reeks van vier superheldenfilms. In de film van Marvel Studios zagen we dit keer geen gemuteerde nerd of rijke wereldverbeteraar, maar was het de verbannen God van de Donder die de vuisten balt om de snode plannen van zijn vijand tegen te werken. De redelijk onbekende Chris Hemsworth kreeg de zware taak om het personage te introduceren aan het filmpubliek, dat met Thor, de eerdere films over The Hulk en Iron Man en het niet veel later verschenen Captain America: The First Avenger wordt klaargestoomd voor het vermoedelijk alles overtreffende The Avengers (2012). Hemsworth kreeg in Thor hulp van indrukwekkende namen als Anthony Hopkins, Tom Hiddleston en Natalie Portman. Samen met regisseur Branagh smeedden ze uiteindelijk de financieel meest succesvolle superheldenfilm van 2011, waarin de prestaties van Hemsworth en Hiddleston veruit het opvallendst waren. Sinds enkele weken is Thor verkrijgbaar op een nette Blu-Ray schijf.

SYNOPSIS
In Thor wakkert de machtige, maar arrogante krijger Thor (Hemsworth) met zijn roekeloze acties een eeuwenoude oorlog aan. Als straf verbant zijn vader Odin (Hopkins) hem van Asgard naar de Aarde, waar hij gedwongen wordt tussen de mensen te leven. Daar wordt hij verliefd op de jonge wetenschapper Jane (Portman). Terwijl hun relatie groeit ontdekt Thor wat het vergt om een echte held te zijn, wanneer zijn aartsvijand duistere krachten van Asgard naar de Aarde stuurt.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Thor of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Thor een sterke 77%. De IMDb noteert iets magerder met een 7,1 (bij ruim 105 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een half punt hoger met een 7,6. FT recensent Frank Stol geeft naar aanleiding van zijn recensie vier sterren aan de superheldenfilm.
Een reactie van FT bezoeker Derooy: ...Visueel prachtig met een perfect gecaste Chris Hemsworth als Thor. Odin en Loki waren ook goed gecast, alleen Natalie Portman viel me wat tegen zeker na Black Swan! Thor combineert visuele effecten met daarbij geweldige lompe actie met grappen op de juiste momenten in de film... ...Ik vind persoonlijk Thor beter dan Iron Man 2 misschien evengoed als iron man. En na het zien van de scene na de aftiteling ben ik zeer nieuwsgierig naar The Avengers!
Het productiebudget van Thor bedroeg circa $150 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Kenneth Branaghs 12e (bioscoop)film $65,7 miljoen en eindigde na 112 dagen op $181 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het meer dan mooie bedrag van $448,5 miljoen. In Nederland leverde de Marvel film zo'n €1,3 miljoen op.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de twee disc Blu-Ray uitgave van Thor. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving heeft veel weg van de eerdere filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Commentary by director Kenneth Branagh | Marvel One-Sho": The consultant | 7 Featurettes | Road To The Avengers | 11 Deleted Scenes | Trailers
Disc 2: Dvd van Thor
De Blu-Ray van Thor bevat een mooi aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van bijna twee uur, exclusief het audiocommentaar. Naast de reeds op het web verschenen Marvel One-Shot: The Consultant en Road To The Avengers staan er ook een aantal fraaie - voornamelijk kortdurende - featurettes en deleted scenes op de schijf. De featurettes gaan in op het creëren van o.a. Asgard, de regisseur Branagh, de castingprocedure, de hamer van Thor, de Frost Giants, de muziek en de originele bedenker Stan Lee. Het is aan te raden om de 11 verwijderde / verlengde scenes te bekijken na de hoofdfilm, aangezien het een wat ruimere blik geeft op de verschillende personages. Ze kunnen bekeken worden met en zonder commentaar van regisseur Branagh. Netjes. Ook zijn er een audiocommentaartrack en trailers te vinden op de schijf.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De schijf heeft op het eerste oog een prima beeldkwaliteit. Het is scherp en de kleuren zijn geweldig. Helaas vallen de details bij de donkere scenes weg en aangezien er voldoende van deze donkere scenes zijn, is dit toch jammer van deze verder prima schijf. De DTS HD 7.1 geluidstrack maakt het deels goed. De buren zullen bij sommige scenes waarschijnlijk denken dat de god van de donder je huiskamer aan het verbouwen is. Fraai!

CONCLUSIE
Thor is wederom een geslaagde introductie van een van de teamleden uit de toekomstige The Avengers film, waarvan we de trailer al voorbij zagen komen. Ook in deze film, uit de stal van het ambitieuze Marvel Studios, zal Hemsworth te zien zijn als de The Almighty Thor. Niet veel later, in november 2013, moet Thor 2 verschijnen. Onlangs werd bekend dat de sequel wordt geregisseerd door Patty Jenkins, bekend van de film Monster (2003). Branagh heeft namelijk aangegeven andere projecten prioriteit te geven.
De Blu-Ray van Thor is een prima uitgave. De extra's zijn een rijkelijke aanvulling op de film, waarbij de Deleted Scenes zijn aan te raden. Ook met het beeld en geluid zit het weer goed. Mooie Blu-Ray voor in je groeiende collectie superheldenfilms, al je die hebt.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Thor is er een 1 disc Dvd, 2 disc Steelcase uitgave en een 3 disc 3D Blu-Ray uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Marvel Studios / Paramount Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.