Filmboek

Fraai boek - The Art of Madagascar 3: Europe's Most Wanted

Schitterende indruk van DreamWorks' eerstvolgende animatiefilm.

door Bram de Groot op 15.05.2012 om 18:18 in Filmboek

Titel: The Art of DreamWorks Madagascar 3: Europe's Most Wanted | Auteur: Barbara Robertson | Uitgever: Insight Editions | Druk: 1 | Pagina's: 156 | Release: mei 2012 | Uitvoering: Hardcover | ISBN: 9781608870752

DreamWorks Animation is sinds hun eeste volledige animatiefilm Antz uit 1998 de grootste concurrent van Pixar Animation Studios, tot op de dag van vandaag de meest geliefde producent van CGI animatiefilms. In tegenstelling tot Pixar onderscheidt DreamWorks, dat de grootste successen vierde met de Shrek en Kung Fu Panda films, zich door jaarlijks twee tot zelfs drie films uit te geven. Dit geeft de studio ook de mogelijkheid om bestaande franchises snel verder uit te diepen. Aankomende zomer verschijnt bijvoorbeeld alweer het derde deel in de eveneens zeer succesvolle Madagascar saga. Het boek The Art of Madagascar 3: Europe's Most Wanted van Barbara Robertson geeft alvast een prachtige inside look in de tot standkoming van deze animatiefilm over Alex de Leeuw, Marty de Zebra, Melman de Giraffe en Gloria het Nijlpaard.

Het boek The Art of Madagascar 3 start met een voorwoord van acteur Chris Rock, die de stem inspreekt van de zebra Marty. Rock zegt dat het maken van Madagascar 3: Europe's Most Wanted te vergelijken is met het in elkaar zetten van een Ferrari FF. Het boek is vervolgens opgedeeld in vier goed gevulde en duidelijk afgebakende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk zoomt in op zo'n vijftien uiteenlopende personages, het tweede op de verschillende voortuigen en het derde hoofdstuk geeft een impressie van de afwijkende locaties, zoals Monte Carlo, Rome, de Alpen, London en New York. Het vierde hoofdstuk geeft een uiterst fraaie blik op het productieproces van een scene in Monte Carlo. Van begin tot eind zien we hoe de vrouwelijke villain Dubois wordt geïntroduceerd.

Juist dit laatste hoofdstuk maakt dit boek over de film van Madagascar-regieduo Eric Darnell (Antz, 1998) en Tom McGrath (Megamind, 2010) zo interessant. Waar de eerste drie hoofdstukken veel schetsen en vroege animatie van herkenbare en nieuwe personages, mooie voertuigen en uiteraard schitterende locaties tonen, laat het hoofdstuk "Building a Sequence" zien welke stappen er komen kijken bij een actierijke scene. Via een korte beschrijving en enkele verhelderende afbeeldingen wordt er verteld wat er gedaan moest worden om het complete plaatje te kunnen overbrengen. In een vogelvlucht het fraaie hoofdstuk: Als eerste zien we een beeld van de gewenste locatie/omgeving, gevolgd door een storyboard, het verhaal. Ook de ontwikkeling van de verschillende personages en voertuigen en de bijbehorende bewegingen worden besproken en in beeld gebracht. Vervolgens komen de previsualisatie en de dieptewerking van de CGI aan bod en wordt er een definitieve layout bepaald voor de scene. Daarna worden de (bewegingen van) vele figuurtjes uitgewerkt en wordt via allerlei effecten en toepassingen de complete omgeving tot leven gewekt.

Proef op de som: Als je het boek The Art of Madagascar 3 op een willekeurige pagina van de 156 pagina's openslaat, dan kun je uitkomen op de eerste van een aantal pagina's waarop de "Zoosters" worden besproken. De vier hoofdpersonages Alex, Marty, Melman en Gloria krijgen een introductie. Er wordt geschreven dat zij in Europe's Most Wanted de passie in hun leven ontdekken. Hierdoor konden er nieuwe animatie-effecten uitgeprobeerd worden op de figuurtjes. Bijvoorbeeld door ze nieuwe emoties te laten tonen.



Niet veel verder staat een aardig overzicht over hoe de "Crowds", de figuranten, eruit zien en op welke wijze deze worden bedacht. Omdat Madagascar 3 in een mensrijke omgeving afspeelt, was dit een enorme uitdaging.



Bij het hoofdstuk over de voertuigen worden vooral de circus carvaans/treinen en karren uitgelicht. Dit ziet er echt fraai uit en de wens om er een ouderwetse uitstraling aan te geven, lijkt helemaal uit te zijn gekomen:



Het rondrijdende circus komt op vele locaties, zo ook in Rome. Via prachtige afbeeldingen wordt duidelijk gemaakt dat de sfeer in de stad veel warmer en sfeervoller moet overkomen dan bijvoorbeeld de scene in Monte Carlo.



Het vierde hoofdstuk laat beelden zien van het digitale productieproces. Er zijn veel grove digitale schetsen te zien, die er soms heel basic uitzien. Gedurende het hoofdtuk wordt het echter steeds fraaier. Hieronder een indruk van een previsualisatie van de scene in Monte Carlo.



Met Pixar en The Art of Tangled belichten we al eens boeken over de animatiestudio Pixar en de animatiefilm Tangled (2010). Dit boek over voornamelijk de animatie van DreamsWorks' Madagascar 3: Europe's Most Wanted weet zich met name te onderscheiden met het vierde hoofdstuk. Met een heel duidelijke uitleg en via quotes van vele medewerkers wordt een indruk gegeven van de stappen die gezet zijn om tot een scene te komen. Al met al doet boek The Art of Madagascar 3: Europe's Most Wanted compleet aan en geeft het wederom aan dat een "The Making of..." in boekvorm net even persoonlijker is dan een snelle extra op schijf. Voor de prijs van zo'n 35 euro is het boek verkrijgbaar bij de bekende (online) boekhandels. Met dank aan uitgever Insight Editions voor het recensie-exemplaar.

Madagascar 3: Europe's Most Wanted verschijnt overigens op 12 juli in de Nederlandse (3D) bioscoop. Hieronder de trailer:



8 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

FilmMaster

Avatar

^
Troll

Deze films gaan niet om de meest realistische animaties,deze films zijn voornamelijk voor kids bedoeld,dus deze animaties zijn daar volkomen geschikt voor.

De Madagascar films moet je met een korreltje zout nemen en dan kunnen ze erg grappig zijn op momenten.

Velociraptor

Avatar

FilmMaster "^
Troll

Deze films gaan niet om de meest realistische animaties,deze films zijn voornamelijk voor kids bedoeld,dus deze animaties zijn daar volkomen geschikt voor.

De Madagascar films moet je met een korreltje zout nemen en dan kunnen ze erg grappig zijn op momenten."


Ik was negen toen ik de eerste film zag en heb geen 1x moeten lachen...

Wesley18M

Avatar

^
Troll

Zijn leuke films Smiley face

Angelater

Avatar

Nou dan zal ik ook wel een "troll" zijn, want ik vind de films ook niet erg leuk, laat staan niet erg mooi geanimeerd. Doe dan maar liever iets als The Wild of Finding Nemo.

OT: Wist trouwens niet eens dat er alweer een 3e deel was O+

Frietgezicht

Avatar

^
Troll

Wel leuke films,zal er niet voor naar de bios gaan of me erop verheugen maar kijkt lekker weg.

FilmMaster

Avatar

^
No Troll

Da's inderdaad wel erg tof.

nieuwslaatste nieuws

meest populair