Blu-Ray Review: War Horse

Steven Spielberg weet van een "paardenfilm" een prachtig oorlogsdrama te maken.

Regie: Steven Spielberg | Cast: Jeremy Irvine (Albert Narracott), Peter Mullan (Ted Narracott), Emily Watson (Rose Narracott), Niels Arestrup (Opa), Benedict Cumberbatch (Jamie Stewart), David Thewlis (Lyons), Tom Hiddleston (Kapitein Nicholls), e.a. | Speelduur: 146 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 2 februari 2012 | Retail release: 30 mei 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels, Frans 7.1DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Uitgever: Wat Disney| EAN: 8717418350345 | FilmTotaal Recensie

Afgelopen jaren werkte regisseur Steven Spielberg aan twee films. De eerste die verscheen was The Adventures of Tintin en niet veel later dook War Horse op in de bioscoop. Met een animatiefilm en een film over een paard leek Spielberg zich voornamelijk te richten op een jonger publiek. Ondanks dat dit in zekere zin ook zo is, zijn de twee films ook heerlijke films voor het oudere publiek. Het onlangs op Blu-Ray verschenen War Horse is het een famailiefilm geworden die ook een mooi beeld geeft op de Eerste Wereldoorlog en de samenleving in die periode. Daarnaast heeft Spielberg voor War Horse echt alles uit de kast gehaald. Niet voor niets werd het eerder dit jaar voor zes Oscars genomineerd. Aan de bioscoopkassa deed de film het verhoudingsgewijs niet enorm goed. Desondanks is het een prachtfilm, die in High Definition voortreffelijk uitpakt.

SYNOPSIS
In War Horse onstaat een opmerkelijke vriendschap tussen een paard met de naam Joey en een man genaamd Albert, die Joey temt en traint. Door de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog worden de twee gescheiden. Vervolgens zien we een bijzondere reis van het paard gedurende de oorlog met daarbij het veranderen, maar vooral het inspireren van de levens van alle mensen die hij ontmoet.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer War Horse of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Van de zes Oscarnominaties (Best Picture, Best Art Direction, Best Cinematography, Best Original Score, Best Sound Editing en Best Sound Mixing) werd er geen een verzilverd. Op Rotten Tomatoes krijgt War Horse een nette 77%. De IMDb noteert een 7,2 bij ruim 44 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het oorlogsdrama met een 6,6. FT recensent Thomas Hermssen gaf naar aanleiding van zijn recensie drie sterren.
Een reactie van FT bezoeker Johanmeesters: ...Het eerste deel is vooral luchtig en soms grappig, maar wanneer de oorlog begint wordt het geheel een stuk grimmiger. De verschillende episoden vloeien prachtig in elkaar over. Mooi acteerwerk van deels minder bekende acteurs. Uiteraard ook prachtige ouderwetse decors, hartverwarmende muziek van John Williams en geweldige belichting/camerawerk van Spielbergs vaste cameraman Janusz Kaminski...
Het productiebudget van War Horse bedroeg circa $66 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Steven Spielbergs familiefilm circa $7,5 miljoen. Het eindigde na 131 dagen op een redelijke $79,9 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op $177,6 miljoen. In Nederland kwam het tot bijna $1,1 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray uitgave van War Horse. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve zoals we dat gewend zijn van Walt Disney. De vormgeving is overeenkomstig met de eerste filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: War Horse: The Journey Home | An Extra's Point of View
Disc 2: A Filmmaking Journey | Editing & Scoring | The Sounds of War Horse | Through the Producer's Lens
De Blu-Ray uitgave van War Horse bevat een mooi aantal extra's (in HD) die in totaal bijna twee uur duren. Op de eerste schijf staan twee extra's. De eerste zoomt in op de cast & crew. Samen met Spielberg bepraten zij vele aspecten van de film. De tweede, korte extra zoomt in op de taak van een figurant. Erg aardig! De tweede schijf herbergt de prima making-of "A Filmmaking Journey", die daadwerkelijk een mooie en uitgebreide blik geeft op de totstandkoming van het oorlogsdrama. Eigenlijk een "must watch" voor de liefhebber van War Horse. De drie andere docu's zoomen in op de filmmuziek en de producent Kathleen Kennedy bekijkt enkele fraaie setfoto's. Keurige extra's.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van War Horse ziet er voortreffelijk uit. Dit kan ook niet anders, aangezien dit enerzijds een uitgave van Walt Disney is en anderzijds werd de cinematografie van Janusz Kaminski genomineerd voor een Oscar. De details, kleuren en donkere scenes zien er adembenemend uit. Ook de verschillende sfeerscenes maken het een enorm kijkgenot. De audiotrack, 7.1 DTS-HD, vult dit prima aan. Bij de actiescenes vliegen de geluidseffecten door je huiskamer. Heerlijk!!

CONCLUSIE
Als regisseur levert Spielberg al jaren films af in allerlei genres. Van sci-fi actiefilms tot inhoudelijke drama's en van animatiefilms tot aangrijpende familiefilms. War Horse behoort duidelijk toe aan de laatste categorie. Ondanks dat de oudere kijker zich toch een beetje moet verplaatsen in een kind/tiener, blijft de film boeien en is het een genot om de fraaie beelden te aanschouwen. Spielberg werkt op dit moment aan de biopic Lincoln (december 2012) en gaat daarna aan de slag met de sci-fi actiefilm Robopocalypse (2014).
De twee disc Blu-Ray van War Horse is uiterst fraai. Naast een uitstekend beeld en geluid is er ruimte voor een aantal mooie extra's, waarbij vooral de making-of "A Filmmaking Journey" er bovenuit springt.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van War Horse is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Walt Disney voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.