Blu-Ray Review: The Dark Knight Rises

Trilogie rond Christopher Nolans duistere Batman komt ten einde via een flink pak slaag van de brute villain Bane.

Regie: Christopher Nolan | Cast: Christian Bale (Bruce Wayne / Batman), Tom Hardy (Bane), Anne Hathaway (Selina Kyle / Catwoman), Joseph Gordon-Levitt (John Blake), Gary Oldman (Jim Gordon), Marion Cotillard (Miranda Tate), Michael Caine (Alfred), e.a. | Speelduur: 165 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 19 juli 2012 | Retail release: 28 november 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78:1 / 2.40:1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | Aantal Discs 2 x Blu-Ray | Distributeur: Warner Home Video | EAN: 5051888105429 | FilmTotaal Recensie

Voor de Batman fans stond dit jaar in het teken van Christopher Nolans veelbesproken The Dark Knight Rises. Het einde van de trilogie, die in 2005 begon met de reboot Batman Begins, betekent niet alleen dat Nolan weer volop aan de slag kan met nieuwe projecten. Filmmaatschappij Warner Bros. zal namelijk een list moeten verzinnen hoe Batman weer terugkeert naar het witte doek. De kans is groot dat dit gebeurt via een Justice League film of anders via een nieuwe reboot, waarin we Bruce Wayne opnieuw leren kennen en waarin hij het weer op zal nemen tegen allerlei villains. Hoogstwaarschijnlijk laat Warner Bros. The Joker en Bane bij de nieuwe poging met rust, aangezien deze schurken toch de voornaamste gezichten waren van de Nolans succesformule. Het financieel uiterst succesvolle TDKR verscheen eind november op een dubbel disc Blu-Ray.

SYNOPSIS
In The Dark Knight Rises is het acht jaar geleden dat Batman in de nacht verdween en op slag veranderde van held in voortvluchtige. Door de schuld op zich te nemen van de dood van officier van justitie Harvey Dent, offerde Batman alles op voor wat hij en commissaris Gordon zagen als een goede zaak. Een lange tijd werkte deze leugen, alle criminele activiteiten in Gotham City werden de kop ingedrukt door de anti-misdaad wet, de Dent Act. Maar alles verandert door de komst van een slinkse inbreker met een mysterieus motief. Veel gevaarlijker echter is de opkomst van Bane, een gemaskerde terrorist wiens meedogenloze plannen voor Gotham Bruce uit zijn zelf opgelegde ballingschap drijven. Maar zelfs wanneer Bruce zich weer in cape en masker hult, kan het zo zijn dat hij geen partij is voor Bane.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlandse trailer van The Dark Knight Rises of check de verschillende HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes scoort The Dark Knight Rises een mooie 87%. De IMDb noteert een 8,7 bij ruim 462 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de superheldenfilm met een 8,5 (Stem zelf!). FT recensent Kaj van Zoelen gaf 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Ereptile: ...Vond hem super. Vooral Bane was goed, terwijl ik eerst echt tegen het personage opzag. De eerste confrontatie tussen Bane en Batman was echt tof. En toen voelde ik ook hoe dreigend Bane werkelijk was. Catwoman was verrassend goed neergezet en ook het acteerwerk van Michael Caine en Christian Bale was super. Voor de rest een goed verhaal, maar als ik heel eerlijk ben vond ik The Dark Knight wel iets beter. Maar TDKR is zeker een waardige afsluiter voor deze reeks.
Het productiebudget van The Dark Knight Rises bedroeg circa $250 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Nolans achtste bioscoopfilm circa $160,9 miljoen en eindigde op een sterke $448,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller tot het immense bedrag van $1,1 miljard. De bioscoopopbrengst in Nederland noteerde het tot zo'n $8,8 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de 2 disc Blu-Ray uitgave van The Dark Knight Rises. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een fraaie steelcase. Er is ook een digital copy aanwezig. Dit wordt op de steelcase aangegeven met een opvallende sticker. De vormgeving van de cover is een uitsnede van de eerste teaserposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: The Batmobile | Ending The Knight | Trailer Archive | Print Campaign Art Gallery
Deze dubbel disc Blu-Ray uitgave van The Dark Knight Rises bevat bijna drie uur aan extra's, met als meest opvallende extra de docu "The Batmobile" van bijna één uur. In de documentaire wordt de geschiedenis van de auto van Batman besproken. Zoals de meeste wel weten zijn dit er vele geweest. Het boek Batmobile: The Complete History liet dit al eerder uitvoerig zien. Onder het hoofdstuk ""Ending The Knight" zijn een flinke reeks korte featurettes over de opvallende scenes, the Bat, the Pit, de drie belangrijkste personages Bruce Wayne, Bane en Selina Kyle en de IMAX scènes. Ook is er ruimte voor een snelle terugblik over de complete trilogie.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De Blu-Ray van The Dark Knight Rises is net als de versie van The Dark Knight van topkwaliteit. Het is uiteraard een genot om alleen al naar de HD beelden te kijken en de IMAX scènes doen daar nog een schepje bovenop. Net als bij de Blu-Ray uitgave van TDK zijn de IMAX scènes zichtbaar doordat de film beeldvullend (1.78 : 1) wordt weergegeven. Ook tijdens de vele donkere beelden blijft het beeld prima overeind. De 5.1 DTS-HD track is ook geweldig. De soundtrack van Han Zimmer blaast letterlijk door de huiskamer en tijdens de confrontaties tussen Batman en Bane is het gedreun van de ferme klappen heerlijk om te horen. De surround kanalen worden (uiteraard) goed ingezet tijdens de vele actiescènes. Prima schijf.

CONCLUSIE
Na het enorme succes van TDK in 2008 waren er hoge verwachtingen van de opvolger TDKR. Voor een groot gedeelte heeft de afsluiter hieraan kunnen voldoen, aangezien de film enerzijds helemaal in lijn is met wat we in de eerdere twee delen hebben gezien en anderzijds waren de - vooraf wat mild ontvangen - nieuwe personages met Bane en Selina Kyle meer dan vermakelijk. Dat er ook heel wat fans teleurgesteld uit de bioscoopzaal kwamen, is ook goed voor te stellen. TDKR telde toch flink wat minpuntjes, waarvan er een aantal al te zien waren in de onlangs verschenen Honest trailer. Dit maakt TDK met Heath Ledgers onvergetelijke Joker uiteindelijk toch een fractie beter.
Deze twee disc Blu-Ray uitgave van The Dark Knight Rises is nette uitgave, aangezien beeld en geluid - als verwacht - niet tegenvallen. De extra's doen dit in beginsel ook niet. Helaas ontbreken de verwachte deleted scenes. Deze uitgave staat waarschijnlijk al bij vele liefhebbers naast de steelcase van TDK.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc Blu-Ray uitgave van The Dark Knight Rises zijn er een 1 disc Dvd , een 2 disc Limited Bat Cowl Edition, een vijf disc TDK Trilogy Blu-Ray uitgave en een zes disc TDK trilogy Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Warner Home Video voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.