Blu-Ray Review: Tarantino XX

Quentin Tarantino zit 20 jaar in het vak en dat wordt gevierd met deze 10 disc verzamelbox.

Regie: Quentin Tarantino | Cast: verschillend | Speelduur: 1100 minuten | Jaar: 1992-2012 | Retail release: 30 november 2012 | Aantal Discs 10 x Blu-Ray | Distributeur: Entertainment One | EAN: 8713045235468 | Recensies: Inglourious Basterds, Kill Bill Vol. 2, Kill Bill Vol. 1

Het is alweer 20 jaar geleden dat van Quentin Tarantino de misdaadfilm Reservoir Dogs verscheen. In de jaren die volgden wist de uitgesproken regisseur zich te onderscheiden via een aantal geprezen titels, die zo'n beetje allemaal teruggrepen op een bepaald filmgenre en zich kenmerkten door een fors aantal uiterst gewelddadige scènes. Ook gebruikt Tarantino graag een select aantal acteurs voor zijn films. Acteur Samuel L. Jackson is bijvoorbeeld te zien in vijf van Tarantino's films. Als regisseur boekte QT het meeste succes met Pulp Fiction (1994) en Inglourious Basterds (2009) en ook als acteur, scriptschrijver en producent wist hij zich in de kijker te spelen. Hij leverde bijvoorbeeld de scripts af voor Tony Scotts True Romance (1993), Oliver Stone's Natural Born Killers (1994) en Robert Rodriguezs From Dusk Till Dawn (1996) en als producent verbond hij zich aan Killing Zoe (1994), Hell Ride (2008) en de Hostel films van Eli Roth. Ook speelde QT (cameo)rollen in achttien films, met From Dusk Till Dawn als de meest opvallende titel. Uiteraard wonnen hij en zijn cast en crew vele filmprijzen. Bij de Oscars kwam de regisseur zelf echter weinig in beeld. In 1995 en 2010 werd Tarantino genomineerd voor een Oscar voor Beste Regie en Beste Script voor de films Pulp Fiction en Inglourious Basterds. Hij mocht alleen voor het script van de fan-favorite Pulp Fiction het beeldje in ontvangst nemen. Mogelijk weet zijn nieuwste film Django Unchained daar verandering in aan te brengen. Sinds kort ligt de 10 disc Blu-Ray verzamelbox Tarantino XX in het schap.

De 10 discs verzamelbox
In de Tarantino XX box zijn de volgende films terug te vinden: Reservoir Dogs, True Romance, Pulp Fiction, Inglourious Basterds, Jackie Brown, Kill Bill Vol. 1, Kill Bill Vol. 2, Death Proof en Inglourious Basterds. De titel True Romance is niet door Tarantino geregisseerd, maar is in de box opgenomen op verzoek van de regisseur zelf, aangezien de film van wijlen Tony Scott een grote invloed gehad heeft op Tarantino's carrière. QT leverde het script af.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van de Tarantino XX box:

WAARDERING & BOX OFFICE
In totaal werden de films van QT genomineerd voor 16 Oscars, waarvan het er twee won. Namelijk één voor "Best Writing (Original Screenplay)" voor Pulp Fiction en "Best Supporting Actor" voor Christoph Waltz in Inglourious Basterds. Daarnaast werden ze 20 keer genomineerd voor een BAFTA (3 keer winst) en tevens 20 keer - inclusief Django Unchained - voor een Golden Globe (2 keer winst). Hieronder de cijfers:

ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>
DeelRT perc.IMDb cijferFT CijferFT SterrenBudget*Opening USA*Totaal USA*Totaal WW*Totaal NL*Trailer
Reservoir Dogs96%8,48,2geen$1,2$0,1$2,8$14,7onb.trailer
True Romance91%7,97,7geen$13$4,0$12,3$12,3onb.trailer
Pulp Fiction95%9,08,5geen$8$9,3$107,9$213,9onb.trailer
Jackie Brown86%7,67,4geen$12$9,3$39,7$72,7onb.trailer
Kill Bill: Vol. 185%8,27,65$30$22,1$70,1$180,9$2,6trailer
Kill Bill: Vol. 284%8,07,54,5$30$25,1$66,2$152,2$2,0trailer
Death Proof65%7,16,2geen$53**$11,6**$25,0**$25,4**geentrailer
Inglourious Basterds88%8,38,04,5$70$38,0$120,5$321,5$6,9trailer

* in miljoenen
** als onderdeel van de Robert Rodriguez / Quentin Tarantino back-to-back tweeluik Grindhouse.

BLU-RAY
We bekijken de 10 disc Blu-Ray uitgave van Tarantino XX. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een speciale box waarin plaats is voor de tien schijven. De vormgeving van de verpakking komt van de hand van de grafische artiest Ken Taylor van MONDO. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 9: Critics' Corner: The Films of Quentin Tarantino
Disc 10: Quentin Tarantino: 20 Years of Filmmaking | Jackie Brown Q&A: A Film Independent at LACMA Event | Django Unchained--Coming Soon
Deze Blu-Ray uitgave van Tarantino XX bevat zo'n acht uur aan extra's. Naast de eerder verschenen extra's van de films Death Proof en Inglourious Basterds, terug te vinden op de schijven van de desbetreffende titels, zijn er nieuwe extra's terug te vinden op de twee bonus discs. Op deze schijven staan voornamelijk langere documentaires die inzoomen op het oeuvre van de filmmaker. Op disc 1 staat de docu "Critics' Corner: The Films of Quentin Tarantino", waarin vijf recensenten praten over alle bijzonderheden van QT films. Waarschijnlijk haakt het merendeel van de kijkers al snel af bij dit eentonige en weinig entertainende gesprek. Ook de speelduur van bijna vijf uur (!) zal menigeen doen afschrikken. De tweede schijf bevat de veel interessantere docu "Quentin Tarantino: 20 Years of Filmmaking", die met twee uur en een kwartier wederom aan de lange kant is. Veel van de mensen waar QT mee gewerkt heeft passeren de revue en laten zich positief uit over de samenwerking. De "Jackie Brown Q&A: A Film Independent at LACMA Event" is redelijk te doen, aangezien QT zelf ook uitgebreid aan het woord komt. Het is echter een momentopname en zoomt te diep in op de film Jackie Brown. De duidelijk ter promotie toegevoegde reeks trailers van Django Unchained zijn aardig, maar doen de nare nasmaak van deze nieuwe extra's zeker niet wegnemen. Hierbij komt ook dat de Nederlandse ondertiteling bij alle nieuwe extra's onderbreekt.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van de acht hoofdfilms ziet er overwegend netjes uit, al wisselt de kwaliteit per film. Zeker de oudere titels tonen nog wat mankementen. De scherpte ontbreekt en de kleuren lijken toch iets mager bij de titels Reservoir Dogs, True Romance en Pulp Fiction. De nieuwere titels, met uiteraard Inglourious Basterds als duidelijke uitschieter zien er een stuk beter uit. Uiteraard kan je je hart ophalen als het gaat om de soundtrack. Elke film zit vol fraaie muziek en ook de actiescènes zijn - zoals bekend - om van te smullen. Het bijhorende geluid dendert regelmatig door de huiskamer.

CONCLUSIE
Met Django Unchained in aantocht is de box van Tarantino een zeer fraaie uitgave om nog eens door te nemen. Elke film van de regisseur is eigenlijk al een klassieker, al zijn er waarschijnlijk genoeg mensen die moeite hebben met de aanpak van de regisseur. Na de goed ontvangen western Django Unchainedricht QT zich op Kill Bill: Vol. 3 en Vol. 4.
De 10 disc Blu-Ray uitgave Tarantino XX is vooral een mooie verzamelbox voor de films. Helemaal compleet is hij niet, aangezien in deze box - die ook de niet door Tarantino geregisseerde True Romance bevat - eigenlijk ook films als Natural Born Killers, Four Rooms en From Dusk Till Dawn opgenomen zouden moeten zijn. Beeld en geluid zijn doorgaand meer dan acceptabel. De extra's zijn helaas erg langdradig en daarom niet echt aan te raden. Waarschijnlijk kunnen alleen de die-hard QT fans deze twee bonus discs waarderen.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 10 disc Blu-Ray uitgave van Tarantino XX is er een 12 disc Dvd uitgave en een 1 disc 3D Blu-Ray verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Entertainment One voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.