Poll

POLL: De films van M. Night Shyamalan

The Sixth Sense, Unbreakable, Signs of toch een van zijn recentere titels? Stem zelf!

door Bram de Groot op 13.10.2013 om 19:37 in Poll
Eerder dit jaar verscheen van M. Night Shyamalan de sci-fi film After Earth. Ondanks dat het bijna $250 miljoen aan de wereldwijde bioscoopkassa wist te scoren, waren de critici en veel filmliefhebbers bepaald niet te spreken over Shyamalans laatste regie-klus. In deze POLL kijken we terug op de zijn carrière, die vooral rond 2000 indrukwekkend was.

Manoj Nelliyattu Shyamalan, geboren in India en opgegroeid in de States, maakte zijn eerste film tijdens zijn studie aan de New York University. Het betrof het drama Praying with Anger (1992), die vertoond werd op het Toronto International Film Festival. In 1995 maakte hij de $6 miljoen kostende dramedy Wide Awake, die pas in 1998 verscheen. Het echte succes kwam uiteraard een jaar later met The Sixth Sense (1999), die voor Shyamalans naamsbekendheid zorgde. De thriller met onder meer Bruce Willis wist niet alleen $672,8 miljoen te noteren aan de wereldwijde bioscoopkassa, maar het werd ook genomineerd voor zes Oscars, waaronder "Beste Film" en "Beste Script".

Na het enorme succes van The Sixth Sence verscheen een jaar later de thriller Unbreakable, met Bruce Willis en met een opvallende rol van Samuel L. Jackson. Wederom was het ontvangst goed en wist het met $250 miljoen meer dan redelijk te scoren aan de bioscoopkassa. In 2002 wist hij de critici en het publiek nogmaals te pakken met de sci-fi thriller Signs. Dit keer speelden Mel Gibson en Joaquin Phoenix de voornaamste rollen en mocht Shyamalan tevreden zijn met een wereldwijde score van $400 miljoen.

In 2004 wist Shyamalans The Village, met wederom Joaquin Phoenix, niet te overtuigen bij de critici, maar wist desondanks alsnog een dikke $250 miljoen te noteren. Het kreeg ook één Oscarnominatie voor de filmmuziek. Weer twee jaar later verscheen de fantasyfilm Lady in the Water, waarin Paul Giamatti de hoofdrol vervulde. Het werd erg matig ontvangen en tot op heden is het Shyamalans financieel slechts presterende film sinds The Sixth Sence. In 2006 leek Shyamalan helemaal de weg kwijt, aangezien zijn sci-fi fantasyfilm The Happening, o.a. met Mark Wahlberg en Zooey Deschanel, met de grond gelijk werd gemaakt door de critici. Toch wist het prima te presteren aan de wereldwijde bioscoopkassa, aangezien het uitkwam op zo'n $163 miljoen bij een budget van nog geen $50 miljoen.

In 2010 verscheen Shyamalans animatieserie-verfilming The Last Airbender. Het kwam tot slechts 6% op de populaire website Rotten Tomatoes. De Box Office score van $320 miljoen was daarentegen nog redelijk aardig te noemen. Ondanks de bijzonder matige ontvangst van The Last Airbender had Will Smith voldoende vertrouwen in de regisseur en verbond zijn naam (en die van zijn zoon) aan zijn volgende project. Ondanks dat de trailer nog enige hoop bood op een wederopstanding van Shyamalan, bleek uiteindelijk niets minder waar. After Earth werd namelijk gekraakt door de critici. Toch wist het weer redelijk te noteren aan de bioscoopkassa, aangezien het alsnog een kleine $250 miljoen ophaalde.

Van zijn tien films kregen twee films zeven Oscars-nominaties. Hier werd er geen van verzilverd. Op Rotten Tomatoes krijgt The Sixth Sense het hoogste percentage met 85%. De film The Last Airbender werd het slechts ontvangen en staat op 6%. Alleen The Sixth Sence staat in de befaamde IMDb Top 250, namelijk op #142. Financieel gezien is The Sixth Sence Shyamalans succesvolste film, aangezien het in 1999 wereldwijd $672,8 miljoen noteerde. Sinds The Sixth Sence noteerde Lady in the Water wereldwijd het magerst, met $72,8 miljoen. In totaal noteerden zijn films een omzet van zo'n $2,4 miljard.
survey tools

Uitslagen eerdere regisseur-POLLS op FilmTotaal.nl: Dick Maas | Paul Verhoeven | Roland Emmerich | Ridley Scott | Clint Eastwood | Stanley Kubrick | Guy Ritchie | Oliver Stone | Joel en Ethan Coen | Michael Bay | Tim Burton | Christopher Nolan | David Fincher | Steven Spielberg | Martin Scorsese | James Cameron | Quentin Tarantino | Alle uitslagen FilmTotaal POLLS

49 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

badhatharry

Avatar

Zou ook leuk geweest zijn om te vermelden wat het totale budget van zijn films waren want 2,4 miljard omzet staat indrukwekkend maar omzet is geen winst zoals iedereen weet,

After earth had een budget van 130 miljoen dus bij een boxoffice van 250 miljoen nog steeds een klein verlies. Met de blu ray verkoop ed zal er uiteindelijk wel wint gemaakt worden.

iTED

Avatar

Ik kan maar 1 film waarderen van die man, The Sixth Sense.

McGraig

Avatar

Praying with anger en wide awake heb ik niet gezien dus ik ga ook niet stemmen. Niettemin een regisseur die laat zien dat hij zijn 'touch' kwijt is. Devil vond ik nog wel goed maar is alleen door hem geschreven. Ik vrees dat er geen klassieker meer bij komt op zijn naam.

benjamin

Avatar

Gestemd op The Sixth Sense, die wellicht de grootste kans maakt om het te halen. Verwacht niet direct dat The Last Airbender hier als winnaar uit de bus zal komen..

Banned

Avatar

The Village of The Sixth Sense

Net die draak van een after earth gezien.

Angelater

Avatar

Voor mij een makkelijke; Signs. Blijf het een vermakelijke film vinden met een lekkere sfeer en muziek op zijn momenten.

Frietgezicht

Avatar

The Sixth Sense want toen ik die in de bios zag heb ik echt genoten. Jammer dat je nooit de twist zal vergeten waardoor deze film maar 1x die impact kan hebben maar blijft een toppertje. Signs en Unbreakable vind ik ook erg sterk. The village best goed en The Happening aardig. Lady in the Water en The Last Airbender vond ik echt slecht.
Rest niet gezien(heb After Earth wel liggen)

nietselam

Avatar

Voor mij toch wel Signs, wat had die film een goede beklemmende sfeer in de bios zeg, het stukje dat die alien voorbij die steeg liep schrok iedereen zich rot, the sixth sense was geweldig die eerste keer en ook nog een 2e keer om te kijken of het allemaal wel klopt maar als je de twist weet is hij niet zoveel meer aan hoewel het natuurlijk wel een zeer sterke film is, unbreakable is ook top en in de happening zit ook een goed beklemmend sfeertje alleen word hij naar het einde toe wat minder, maar dan heb je het toch wel gehad naar mijn idee, de rest is of redelijk of slecht.

JamesBond

Avatar

Ik ga niet stemmen. Ik heb maar één film van die man gezien, en daar ga ik niet op stemmen.

Symn

Avatar

Zitten wel een boel kutfilms tussen, maar ook een paar goede. Signs een duidelijke winnaar voor mij.

SunChaser

Avatar

Sict sense, rest is prut

SunChaser

Avatar

Kan er geen poll komen voor slechtste film van M

Solid

Avatar

Op de six sense gestemd. Alhoewel ik moet zeggen dat ik unbreakeble ook supergoed vond!

spooklift

Avatar

The Sixth Sense (1999) zonder twijfel.

Stamina

Avatar

Voor Unbreakable gestemd, maar Signs en The Sixth Sense waren ook erg goed. Jammer dat het daarna zo berg afwaarts is gegaan met de kwaliteit van zijn films.

Komt er trouwens (of is die al geweest) nog een poll over de trailers van september? Ik vind het altijd echt een ideaal overzicht om mijn watchlist bij te werken.

Vleeshaak

Avatar

Unbreakable en the 6th sense waren wel aardig, maar voor de rest heeft deze man weinig goeds gemaakt. Ik stem maar niet.

M0vieFreak

Avatar

After Earth is de beste! Jammer dat iedereen die film meteen hebben afgekraakt omdat de afgelopen paar films van hem niet goed waren. The Sixth Sense is ook een hele goede film.

JamesBond

Avatar

M0vieFreak "After Earth is de beste! Jammer dat iedereen die film meteen hebben afgekraakt omdat de afgelopen paar films van hem niet goed waren. The Sixth Sense is ook een hele goede film."


Meestal kraken mensen een film af als ie niet goed is... 'After Earth' is daar een goed voorbeeld van.

benjamin

Avatar

M0vieFreak "Jammer dat iedereen die film meteen hebben afgekraakt omdat de afgelopen paar films van hem niet goed waren."


Vooral jammer dat bepaalde mensen niet kunnen aanvaarden dat anderen soms wel een andere mening hebben en dus een reden gaan verzinnen om aan te tonen dat die mening te verwaarlozen zou zijn.

Thiver

Avatar

Er was een tijd dat ik alles van deze man wilde zien, maar inmiddels ben ik er wel achter dat ik mijn tijd beter kan besteden. En heb ik nog niet eens The Happening en After Earth gezien...

Gluurbuur

Avatar

De beste man heeft ontzettend veel crap geproduceerd, maar eerlijk is eerlijk, "The sixth sense" is en blijft geweldig.

thehungergames

Avatar

Alleen de last airbender gezien, en wat een kutfilm was dat. Zag wel is een stukje van unbreakable op tv, die ga ik denk ik wel is helemaal kijken

adofmirosch

Avatar

Last airbander voor mij vond t wel een leuk filmpje.

Baron Von Marlon

Avatar

Telt Devil niet mee?
Hij heeft het verhaal tenslotte geschreven.

Anyway, ik vond The Happening best goed.
Was misschien de enige die mij echt kon boeien.

Moviemagic

Avatar

Ik heb me prima vermaakt met verschillende films van hem. Echter is een regisseur net als een voetbalcoach....je bent net zo goed of slecht als je laatste resultaat.

Sixth Sense was voor mij de topper. After Earth vond echt één van de minste.

pmw84

Avatar

The 6th sense staat by my op #1 en Unbreakable op #2

De rest van zijn movies zijn suppppppppppppper slecht. Ene na andere is eem blunder. After Earth was zoooooo slecht zonde van myn bios geld pffff

Jonathancrane

Avatar

The Happening natuurlijk. We zullen nooit meer een film zien waarin Mark Wahlberg tegen een plant zal aanpraten :P

Moviemagic

Avatar

Jonathancrane "The Happening natuurlijk. We zullen nooit meer een film zien waarin Mark Wahlberg tegen een plant zal aanpraten :P"


afbeelding

Yor=

Avatar

Sixth Sense is gewoon zijn beste film, Unbreakable was ook nog goed, maar daarna werden zijn films alleen maar slechter...

Deniro

Avatar

Samen met m'n 6 ego's op de The Happening gestemd, ik weet niet waarom ik die film wel goed vind, maar blijkbaar kan werkelijk niemand die film waarderen.

LuCos

Avatar


Lebbis over zijn film Signs Smiley face.
Eerlijk gezegd ben ik totaal geen fan van deze man. Sommige films kan ik op zich zelf nog wel waarderen, maar echte (echte!) uitblinkers heb ik het eerlijk gezegd nooit gevonden.
(het pijnlijke is wel dat ik, helaas, al had gehoord hoe The Sixth Sense eindigde voor dat ik hem keek. Dat was echt heel naar)

geertvdheide

Avatar

Yor= "Sixth Sense is gewoon zijn beste film, Unbreakable was ook nog goed, maar daarna werden zijn films alleen maar slechter..."

Mee eens. Zelf gestemd op The Sixth Sense. De man had blijkbaar een aantal goede ideeën, maar kon het niveau niet volhouden. Op zich geen schaamte natuurlijk, want die twee films waren zeer de moeite waard. The Village vond ik ook nog een prima film, en Signs vond ik qua sfeer en opbouw heel tof. Die laatste zakte naar mijn idee aan het eind wat in elkaar, en had een aantal zwakke delen in het plot. De rest van zijn oeuvre deed me weinig.

SciFiFanaat

Avatar

Yor= "Sixth Sense is gewoon zijn beste film, Unbreakable was ook nog goed, maar daarna werden zijn films alleen maar slechter..."


Mee eens...maar heb op Unbreakable gestemd, deze sprak mij gewoon meer aan en de twist in die film was echt schokkend goed. Dat het daarna snel bergafwaarts ging...daar is geen speld tussen te krijgen.

Muufley

Avatar

Last Airbender krijgt meer stemmen als Lady in the Water?? Bwahahahahahaha

Sand

Avatar

Muufley "Last Airbender krijgt meer stemmen als Lady in the Water?? Bwahahahahahaha"


dat is omdat op FT ook veel kinderen beginnen te surfen, die alleen the last airbender hebben gezien en voor de rest niks Smiley face

bigmichiel

Avatar

The Sixth Sense, de enigste van de lijst die de moeite van het kijken waard is.

Ik ben totaal geen fan van hem, hoewel sixth sense wel echt heel erg goed is.

Gigan72

Avatar

Deze man verdient geen stem is allemaal bagger crap zooi.

starbass

Avatar

Hij heeft toch wel wat leuke films gemaakt


After Earth (2013):
ziet er mooi uit, geen standaard SF, maar er zitten wat onlogische zaken in (blinde monsters die dan wel weer lijken aan een boom kunnen prikken) en het acteerwerk is wat geforceerd. Jammer

The Last Airbender (2010):
Lang niet zo slecht als iedereen elkaar napraat. Sommige scenes zijn overgenomen van de tekenfilm. Ik vond hem wel goed en zou graag de vervolgen zien.

The Happening (2008):
Meh, vond er niet veel aan

Lady in the Water (2006):
Mooi verhaal en goede film, geen mainstream, mensen snappen hem niet(?)

The Village (2004):
Erg goed, sterke cast, goed verhaal

Signs (2002):
Deze vond ik echt saai

Unbreakable (2000):
Top, sterk verhaal, goed verfilmd, sterk acteerwerk

The Sixth Sense (1999):
Super vet

Wide Awake (1998):
Niet gezien

Praying with Anger (1992):
Niet gezien

horizon

Avatar

Zeer goed:
The Sixth Sense

Goed:
Signs

Oké
Ubreakable
The Happening

MovieWanker

Avatar

Veruit The Sixth Sense. Echter vanwege de clou en climax die je gewoon nooit meer vergeet slechts eenmaal gekeken. Daarna op kleine afstand gevolgd door Unbreakable en Signs. De rest van z`n films......forget about it! Lijkt wel of ie met de film slechter wordt. Ben benieuwd hoe lang Hollywood hem nog credit geeft voor we hem niet meer terug zien. Andere regisseurs zijn na één flop al uit de gratie.

benjamin

Avatar

MovieWanker " Andere regisseurs zijn na één flop al uit de gratie."


Ik denk dat het qua opbrengsten net wat beter meevalt dan met kritieken.

MovieWanker

Avatar

benjamin "Ik denk dat het qua opbrengsten net wat beter meevalt dan met kritieken."


Nee ok misschien net niet dan , maar het is ook niks om over naar huis te schrijven. Ik denk wel dat ie aan een zijden draadje hangt en toch snel een groot succes nodig heeft. Men wil namelijk alleen maar groot geld verdienen in Hollywood en niet alleen maar wat kleine succesjes boeken. Daar zullen ze op de lange termijn niet tevreden mee blijven. Maar goed we zullen wel zien, de een gaat en de ander komt in Hollywood.

Sherlock

Avatar

Dat er nog 39 mensen op The Last Airbender stemmen? :|

benjamin

Avatar

starbass "The Last Airbender (2010):
Lang niet zo slecht als iedereen elkaar napraat. "


En zo kunnen we weer komen tot "Vooral jammer dat bepaalde mensen niet kunnen aanvaarden dat anderen soms wel een andere mening hebben en dus een reden gaan verzinnen om aan te tonen dat die mening te verwaarlozen zou zijn.".

Paul83

Avatar

badhatharry "Zou ook leuk geweest zijn om te vermelden wat het totale budget van zijn films waren want 2,4 miljard omzet staat indrukwekkend maar omzet is geen winst zoals iedereen weet,

After earth had een budget van 130 miljoen dus bij een boxoffice van 250 miljoen nog steeds een klein verlies. Met de blu ray verkoop ed zal er uiteindelijk wel wint gemaakt worden."


Hoe reken jij? Budget 130 miljoen en box office van 250 miljoen betekent een bruto winst van 120 miljoen.......

rainking

Avatar

Ik heb op The Village gestemd. Ik heb altijd het idee dat ik één van de weinigen ben die die film leuk vindt en dat was toendertijd ook heel goed te horen aan de reacties van de mensen om heen in de bioscoop toen de film was afgelopen. Of het terecht is weet ik niet, maar ik heb altijd de trailer de schuld gegeven. Daarin kwam de film over als een horrorfilm (zo herinner ik het me tenminste) en dat is deze film totaal niet.

The Sixth Sense gaat trouwens toch met gemak winnen...

Perrysh

Avatar

Gestemd op Unbreakable. Ik ben eerlijk gezegd nooit zo onder de indruk geweest van het werk van deze man. Signs is nog wel aardig, net als The Sixth Sense. Al heb ik de hype rondom de laatste film nooit begrepen, met de zogenaamde 'twist'. Ik heb nooit begrepen waarom zo weinig mensen die aan zagen komen, je ziet Willis' personage gewoon neergeknald worden aan het begin van de film, 'for crying out loud'..

Glennekeeeee

Avatar

Paul83 "Hoe reken jij? Budget 130 miljoen en box office van 250 miljoen betekent een bruto winst van 120 miljoen......."


maar zoals al vaak is gezegd word maar ongeveer de helft terug naar de studio gebracht en in dat budget zit vaak de promotiecampagne niet ingerekend. Bij dergelijke films gaat dat ook vaal al om een dikke 30 miljoen

Blockbuster

Avatar

Wat een belachelijke poll. Heeft hij na The Sixth Sense nog iets fatsoenlijks uitgebracht? :P Okay, Unbreakable ging nog wel. Zijn er nog mensen die van plan zijn om niet op The Sixth Sense te gaan stemmen? Gauw jezelf opknopen. ;) Meest geniale einde ooit.

Echt zo'n poll waarvan je de uitslag al mijlenver ziet aankomen. Doe dan Uwe Boll poll. Smiley face

Waar blijft de poll Beste Stephen King verfilming? Kijk, dat levert mss verrassingen op. Hoeft niet per definitie The Shawshank Redemption te zijn.

nieuwslaatste nieuws

meest populair