Blu-Ray Review: Thor: The Dark World (3D)

De volgende aflevering in Marvel Studios' succesvolle filmreeks.

Regie: Alan Taylor | Cast: Chris Hemsworth (Thor), Natalie Portman (Jane Foster), Tom Hiddleston (Loki), Stellan Skarsgård (Dr. Erik Selvig), Anthony Hopkins (Odin), e.a. | Speelduur: 112 minuten | Bioscooprelease: 31 oktober 2013 | FilmTotaal recensie: Thor: The Dark World

Na de succesvolle introducties van Hulk, Iron Man, Captain America, Thor en gelegenheids-superheldenteam The Avengers lijkt Marvel Studios zich vooral te focussen op de afzonderlijke avonturen van deze bekende gezichten, en dus niet te kiezen voor nieuw elan. Ondanks dat de studio een enorme database met superhelden, slechteriken en verhaallijnen tot zijn beschikking heeft, is in "Phase 2" alleen in de vermoedelijk wat losstaande sci-fi titel Guardians of the Galaxy volop ruimte voor onbekende personages. In Alan Taylors Thor: The Dark World, de meest recente 'aflevering' in het Marvel Cinimatic Universe (MCU), zijn het vooral Loki, Jane Foster en uiteraard Thor zelf die de boventoon voeren. Christopher Ecclestons prima villain Malekith is het enige direct nieuwe gezicht.

Het publiek en critici waren overtuigd van de aanpak in de achtste film van Marvel Studios. Met een redelijk ontvangst en een box office-score van zo'n $650 miljoen wist de tweede Thor-film het succesverhaal verder uit te breiden. Marvel lijkt al een derde deel in de planning te hebben en Thor maakt uiteraard zijn opwachting in het veelbesproken Avengers: Age of Ultron. Walt Disney bracht onlangs de (3D) Blu-Ray uitgave uit van The Dark World, inclusief de zeer vermakelijke Marvel One-Shot All Hail The King.

Synopsis

Thor probeert de vrede in kosmos te herstellen wanneer hij plots wordt geteisterd door een oud ras, onder leiding van de boosaardige Malekith, dat het universum opnieuw wil hullen in duisternis.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Thor: The Dark World "Fresh" met 65%. De IMDb noteert een betere 7,3 bij ruim 182 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de superheldenfilm met een redelijke 6,8 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Ik vind hem de beste Marvel film tot nu toe, waarom: naast de geweldige humor is dit de meest serieuze film tot nu toe en heeft op sommige momenten een ingewikkeld maar geweldig verhaallijn. Hij is niet te vergelijken met Thor 1, die ik ook wel geweldig vond. Hij heeft een verassend maar misschien iets te voorspelbaar einde... - Berepoot123

Box Office

Het productiebudget van Thor: The Dark World bedroeg zo'n $170 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een sterke $85,7 miljoen en eindigde op een nette $206,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een uitstekende $641,4 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op $3,2 miljoen.

Blu-Ray: Thor: The Dark World | Aantal Discs 1 x Blu-Ray, 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: maart 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels, 7.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans, Duits | Extra's: Marvel One Shot: All Hail the King | A Brother's Journey: Thor & Loki (Part 1 & 2) | Exclusive Look - Captain America: The Winter Soldier | Scoring Thor: The Dark World with Brian Tyler | Deleted & Extended Scenes | Gag Reel | Audiocommentaar | EAN: 8717418424503 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: The Walt Disney Company Benelux

De Blu-Ray uitgave van Thor: The Dark World wordt aangeleverd in een iets dikker Blu-Ray keepcase, met daarin de 2D en 3D Blu-Ray schijven. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van de eerste filmposter.

Beeld & geluid

Walt Disney levert weer een puike schijf af, met haarscherp en kleurrijk beeld. De geluidstrack is voortreffelijk met aanwezige surround effects en mooi vol geluid. Heerlijk! De 3D-versie is redelijk netjes, maar net als bij de bioscoopversie blijkt duidelijk dat de "3D-filter" maar weinig toevoegt. Ook bij de voorgaande 3D-films in Marvels MCU kwam de 3D tot stand via een conversie. Dit is toch één van de weinige mindere kanten van de succesvolle en vermakelijke franchise.

Extra's

Naast het audiocommentaar met regisseur Alan Taylor, producent Kevin Feige, acteur Tom Hiddleston en cinematograaf Kramer Morgenthau heeft Walt Disney een fraaie reeks extra's op de schijf gezet. Een aanrader is de 'Marvel One Shot: All Hail the King', veruit de beste One Shot tot op heden en met een erg vermakelijk slot waar Marvel in de toekomst mogelijk meer mee gaat doen. Ook zijn er zes redelijke verwijderde/verlengde scènes te bekijken, eventueel met audiocommentaar.

Onder 'Featurettes' zijn drie docu's te zien. Het meest uitgebreidst is het tweedelige 'A Brother's Journey: Thor & Loki', waarin de twee personages belicht wordt via beelden uit de eerdere films, interviews met types als Kevin Feige, baas van Marvel Studios, en de comics. Erg aardig. Ook kan er een korte featurette bekeken worden over de filmmuziek van Brian Tyler en is er een vooruitblik op Captain America: The Winter Soldier, de eerstvolgende film van Marvel Studios. De 'Gag Reel' is netjes in elkaar gezet en zeker de moeite waard.

Conclusie: Bekende gezichten, nieuw avontuur: Marvel slaagt wederom in de MCU-strategie.

Marvel weet zijn filmpersonages prima te casten. Net als Chris Evans (Captain America), Mark Ruffalo (Hulk), Scarlett Johansson (Black Widow), Tom Hiddleston (Loki) en uiteraard Robert Downey jr. (Iron Man) geeft Chris Hemsworth een prima invulling aan zijn oppermachtige semi-god Thor. Met nieuweling Christopher Eccleston als villain Malekith is het niet anders. The Dark World van regisseur Alan Taylor (Game of Thrones) past weer prima tussen de andere MCU-films en de derde Thor-film lijkt onvermijdelijk: waarschijnlijk al in "Phase 3".

Deze 2D+3D Blu-Ray van Thor: The Dark World is super. Naast prima beeld en geluid vallen de extra's op. De korte film All Hail The King is een must-see voor de Marvel-fan. Ook de andere extra's stellen niet teleur. Hieronder één van de verwijderde scènes: