Blu-Ray Review: Dallas Buyers Club

Een geweldig goede film, die meer biedt dan alleen een sterke rol van Matthew McConaughey.

Regie: Jean-Marc Vallée | Cast: Matthew McConaughey (Ron Woodroof), Jared Leto (Rayon), Jennifer Garner (Dr. Eve Saks), Denis O'Hare (Dr. Sevard), Kevin Rankin (T.J.), Steve Zahn (Tucker), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Bioscooprelease: 23 januari 2014 | FilmTotaal recensie: Dallas Buyers Club

De afgelopen periode wordt acteur Matthew McConaughey op handen gedragen. Dit is zeker niet onterecht, aangezien zijn rollen in bijvoorbeeld het drama Mud en de tv-serie True Detective indrukwekkend zijn. Afgelopen jaar gaf hij nogmaals een uitstekend optreden in de biografische dramafilm Dallas Buyers Club van regisseur Jean-Marc Vallée. McConaugheys rol als de ondernemende aidspatiënt Ron Woodroof kreeg rondom de release weer alle aandacht. Het blijkt echter dat het drama veel meer te bieden heeft dan alleen een goed acterende en flink afgevallen McConaughey. Wat alleen al te denken van de door Jared Leto bijzonder overtuigende invulling van travestiet Rayon.

Uiteindelijk wonnen beide acteurs een Oscar voor hun aandeel in het voor zes Oscars genomineerde Dallas Buyers Club. McConaughey wist zelfs de verwachte winnaar Leonardo DiCaprio (The Wolf of Wall Street) in de schaduw te zetten. Financieel gezien was het drama - uiteraard - geen hoogvlieger, al wist het bij een budget van $5 miljoen een redelijke $55,2 miljoen op te halen. Onlangs verscheen de toch wat kale Blu-Ray uitgave in het schap.

Synopsis

Ron Woodroof wordt ontslagen uit het ziekenhuis wanneer bij hem aids wordt geconstateerd. De dokters geven hem nog één maand te leven, maar Ron accepteert dit niet. Hij begint met het smokkelen van illegale alternatieve medicijnen om zichzelf en zoveel mogelijk andere aidspatiënten een betere kans te geven. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over het gevecht van één man tegen de macht en corruptie van de 'Food and Drug Administration' van de Amerikaanse regering.

Waardering

Naast de Oscars voor McConaughey en Leto, die beide ook de Golden Globes in de categorie drama kregen, won het ook een Oscar voor Beste make-up en haarstyling. Op Rotten Tomatoes is Dallas Buyers Club flink "Fresh" met 94%. De IMDb noteert een prima 8,0 bij ruim 157 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een 8,1 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Het verhaal van Dallas Buyers Club raakte me erg op sommige momenten, maar ondanks dat de film het vooral moet hebben van het fantastische acteerwerk van McConaughey en Jared Leto is het verhaal ook erg intressant en schetst een erg goed beeld van hoe het er toen aan toe ging in de jaren 80 en bovendien welke rol de regering hierin had. Een van de pronkstukken van 2013 en zeker een film om niet te vergeten. - Olrik

Box Office

Het productiebudget van Dallas Buyers Club bedroeg zo'n $5 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het $2,7 miljoen en eindigde op een redelijke $27,3 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op circa het dubbele $55,2 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op zo'n 2,5 ton in dollars.

Blu-Ray: Dallas Buyers Club | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Achter de schermen | Interviews met cast | Verwijderde scenes | EAN: 5051888169575 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De Blu-Ray van Dallas Buyers Club wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van de opvallende filmposter, met daarop alleen de flink afgevallen hoofdrolspeler Matthew McConaughey afgebeeld.

Beeld & geluid

De sobere uitstraling van de hoofdfilm blijft gelukkig bewaard op deze Blu-Ray uitgave. Het beeld is ook ruimschoots scherp en de DTS-HD 5.1 track laat het geluid netjes via de zes speakers de ruimte in gaan. Heel speciaal is de schijf op deze punten natuurlijk niet, aangezien de film hoofdzakelijk bestaat uit dialoog.

Extra's

De meegeleverde extra's zijn helaas niet enorm aan te bevelen. Er zijn een drietal verwijderde scènes te zien, die overigens nog redelijk aardig zijn om even aan te zetten. Ook is er een korte featurette te zien waarin we een kijkje krijgen achter de schermen. De toegevoegde interviews met een aantal hoofdrolspelers is aardig, maar verder niet indrukwekkend.

Conclusie: Eén van de toppers van 2013 krijgt reguliere Blu-Ray uitgave

Het drama Dallas Buyers Club wordt bijna in één adem genoemd met de rol van Matthew McConaughey. De acteur speelt in de film één van deze beste rollen tot op heden, maar er is meer dan alleen McConaughey. Zo speelt Jared Leto een levensechte rol als travestiet en is de film zelf een heerlijk drama en duidelijk één van de toptitels van 2013. Regisseur Jean-Marc Vallée werkt op dit moment aan het drama Wild (2014) en de dramedy Demolition (2015). Acteur McConaughey zien we dit jaar nog in Interstellar.

Deze Blu-Ray van Dallas Buyers Club is netjes met prima beeld en geluid. Helaas zijn de extra's wat mager. Daarom hieronder één van de featurettes die we op het web konden vinden. Deze draagt de alles zeggende titel 'Anatomy of a Transformation':