Blu-Ray Review: Non-Stop

Liam Neeson op de autopiloot in deze lekkere wegkijk-film.

Regie: Jaume Collet-Serra | Cast: Liam Neeson (Bill Marks), Julianne Moore (Jen Summers), Michelle Dockery (Nancy), Lupita Nyong'o (Gwen), Anson Mount (Jack Hammond), Corey Stoll (Austin), Omar Metwally (Dr. Fahim Nasir), Scoot McNairy (Tom Bowen), Nate Parker (Zach White), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Bioscooprelease: 27 februari 2014 | FilmTotaal recensie: Non-Stop

Met zijn rol in het geliefde Taken uit 2008 wist Liam Neeson een impuls te geven aan het wraakfilm-genre. Het wat burgelijke personage - met uiteraard een wat schimmig verleden - leek hem op het lijf geschreven, aangezien hij in de thriller Unknown wederom succesvol opdook in een vergelijkbare rol. Met de regisseur van die film Jaume Collet-Serra maakte hij verleden jaar een nieuwe film, de succesvolle vliegtuig-actiethriller Non-Stop. Hierin was Neeson uiteraard weer te zien als een wat gewone man die na flink wat tegenslagen de held is.

Dat deze aanpak de harten steelt van het bioscooppubliek is logisch en in grote lijnen is Non-Stop ook een lekkere wegkijk-film. Het ontvangst was bij de critici uiteraard wat minder dan bij het publiek en het presteerde sterk aan de wereldwijde bioscoopkassa door bijna $200 miljoen te verzamelen. Onlangs verscheen een redelijk nette Blu-Ray schijf in het schap.

Synopsis

Tijdens een vlucht van New York naar Londen ontvangt air marshal Bill Marks een reeks cryptische sms'en. Hierin wordt geëist dat hij de Amerikaanse overheid $150 miljoen laat storten op een geheime bankrekening. Tot hij het geld heeft geregeld zal er iedere 20 minuten een passagier aan boord worden vermoord.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Non-Stop bijna "Fresh" met een ongelukkige 59%. De IMDb noteert een betere 7,1 bij ruim 91 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiethriller met een nog iets hogere 7,4 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...ik heb me uitermate kunnen vermaken met deze sfeervolle actie-thriller. Hoewel het verhaal niet altijd even logisch is en het op het einde een beetje cliché wordt, is dit toch wel een goede film met een sterke rol van Neeson... - Olrik

Box Office

Het productiebudget van Non-Stop bedroeg zo'n $50 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een prima $28,9 miljoen en eindigde op een knappe $91,7 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een voortreffelijke $198,7 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam niet verder dan $1,9 miljoen.

Blu-Ray: Non-Stop | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x Dvd | Retail release: juli 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: Non-Stop Action | Suspense at 40.000 Feet | Trailer | EAN: 5412370815491 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Belga FIlms

De dubbel disc Blu-Ray uitgave van Non-Stop wordt aangeleverd in een standaard zwarte Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray en Dvd discs en daaromheen een vergelijkbare sleeve. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van de eerste filmposter, al is deze wel ongeveer een kwartslag gedraaid.

Beeld & geluid

Visueel ziet de film er prima uit, ondanks dat het zich bijna compleet in een vliegtuig afspeelt. Hierdoor wordt de film beperkt in het gebruik van kleur. In High Definition pakken de vooral blauw getinte beelden overigens prima uit en de scherpte is nagenoeg perfect. Ook is er een mooie balans met het zwart, waardoor details prima zichtbaar blijven. De geluidstrack sluit hier prima op aan en uiteraard mag deze weer een tandje harder gezet worden. Al met al het beste onderdeel van deze schijf.

Extra's

De toevoegingen aan de Blu-Ray schijf zijn wat mager. Er zijn namelijk twee korte achter-de-schermen docu's - met de titels "Non-Stop Action" en "Suspense at 40,000 Feet" - te bekijken die gezamenlijk nog geen kwartier duren. Naast de vele beelden zijn er enkele interviews te zien. Eigenlijk wijken deze featurettes niet veel af van de aanpak van de vele kortere featurettes die te vinden zijn op YouTube.

Conclusie: Liam Neeson op de autopiloot in deze onevenwichtige actiethriller, op een verzorgde Blu-Ray uitgave

Heel verrast zal niemand zijn geweest van het optreden van Liam Neeson. Zijn personage Bill Marks verschilt namelijk maar weinig van de wraaklustige Bryan Mills uit de Taken-films. Dit personage geeft hij overigens aankomend jaar wederom gestalte in Taken 3 (8 januari 2015). Non-Stop-regisseur Jaume Collet-Serra werkt ondertussen aan de actie/misdaadfilm Run All Night (2015), uiteraard met Neeson in een vermoedelijk zeer herkenbare rol.

Deze Blu-Ray uitgave van Non-Stop wordt netjes afgeleverd door Belga Films. De film heeft een goed High Definition beeld en de DTS-HD track zorgt voor het nodige extra vermaak. De extra's zijn kort, maar wel aardig om even aan te zetten. Je vliegt er ook zo doorheen. Hieronder een van de korte featurettes die online opdoken: