Blu-Ray Review: Pompeii

Paul W.S. Anderson gooit stukje van de Europese geschiedenis in een blockbuster-jasje.

Regie: Paul W.S. Anderson | Cast: Kit Harington (Milo), Emily Browning (Cassia), Adewale Akinnuoye-Agbaje (Atticus), Kiefer Sutherland (Corvus), Carrie-Ann Moss (Aurelia), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Bioscooprelease: 17 april 2014 | FilmTotaal recensie: Pompeii

Door de jaren heen wist regisseur Paul W.S. Anderson nog best aardige films af te leveren met titels als Mortal Kombat (1995), Event Horizon (1997), Resident Evil (2002) en Death Race (2008). De afgelopen jaren lijkt de regisseur op zijn retour. Ondanks dat de twee Resident Evil-films Afterlife (2010) en Retribution (2012) de wereldwijde bioscoopkassa's behoorlijk vol kregen, was de filmmaker met de iets "originelere" titels The Three Musketeers (2011) en Pompeii (2014) een stuk minder succesvol. De laatste rampen-/actiefilm faalde vooral in de States riant en kon alleen door de mondiale opkomst een enigszins respectabele score neerzetten.

Het $100 miljoen kostende Pompeii werd gekraakt door de critici. De film werd vooral verweten dat het een slecht verhaal had... En ja, dit klopt. Dit neemt niet weg dat het 'met het verstand op nul' best vermakelijk kan zijn door de redelijke visual effects en mooie scènes met de historische en krachtige uitbarsting van de vulkaan Vesuvius. Onlangs bracht Entertainment One de rampenfilm uit op een nette (3D) Blu-Ray uitgave.

Synopsis

De heldhaftige slaaf Milo weet zich uitstekend te weren in een gevecht. Dit valt ook een van zijn slavendrijvers op. Hij stuurt Milo naar Pompeii, een klein stadje aan de voet van de Vesuvius, om in de arena te vechten. Hier wordt hij verliefd op Cassia, de beeldschone dochter van een rijke koopman. Hun liefde is echter gedoemd te mislukken, want ze is tegen haar zin in uitgehuwelijkt aan de senator Corvus. Wanneer de vulkaan weer begint te spuwen zal Milo zich uit de arena moeten vechten.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Pompeii goed "Rotten" met 29%. De IMDb noteert een iets betere 5,6 bij ruim vijftig duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een magere 5,2 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven kwam niet verder dan twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Een verhaal wat zowel mannen als vrouwen aanspreekt. Veel actie, maar ook een klein liefdesverhaaltje ertussendoor... ...Als je de serie Spartacus leuk vindt, is dit ook zeker een aanrader. Wel wat minder bloot en bloed... Daarnaast leer je er ook nog een stukje geschiedenis van over Pompeii.... - Feya13

Box Office

Het productiebudget van Pompeii bedroeg zo'n $100 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een magere $10,3 miljoen en eindigde uiteindelijk op een uiterst zwakke $23,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nog veel hogere $108,6 miljoen, al is dit nog steeds een te magere opbrengst. De opbrengst in Nederland kwam tot zeven ton in dollars.

Blu-Ray: Pompeii | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: augustus 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Audiocommentaar | Deleted scenes | Pompeii: Buried in time | The assembly | The costume shop | The gladiators | The journey | The volcanic eruption | The weapons of Pompeii | EAN: 8713045242572 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Blu-Ray | 1 disc Dvd | Met dank aan: Entertainment One

Deze dubbel disc Blu-Ray uitgave van Pompeii wordt aangeleverd in een standaard blauwe keepcase, met daarin de 3D Blu-Ray en gewone Blu-Ray schijven. Om de case zit een nette Lenticular 3D sleeve. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van de herkenbare filmposter, opvallend is dat we nu niet de zoenpartij zien, maar alleen hoofdrolspeler Kit Harington.

Beeld & geluid

Het beeld pakt prima uit bij deze Blu-Ray uitgave. De film heeft prima kleuren en mooie scherpte en er valt eigen weinig direct op aan te merken. Misschien zijn de donkere scènes weer iets te donker waardoor het beeld zo nu en dan te kort schiet in details. De DTS-HD track laat uiteraard van zich horen, vooral tijdens de actiescènes en uiteraard de uitbarsting van de vulkaan. De 3D-versie is niet bekeken. Er kan wel gezegd worden dat de film met 3D-camera's is opgenomen en dat valt de regisseur te prijzen.

Extra's

Entertainment One levert een flinke set aan extra's mee. Het meest opvallend zijn de twintig verwijderde scènes, zonder optioneel audiocommentaar. Dit is wel de langste lijst extra scènes in tijden. Dit maakt de reeks overigens niet direct heel erg de moeite waard, aangezien niet alle scènes zoveel toevoegen. Blijft echter leuk om even te kijken. Daarnaast is er een audiocommentaar aan te zetten en enkele korte featurettes te bekijken die inzoomen op bijvoorbeeld de kostuums, de gladiatoren, de vulkaan en de personages.

Als laatste is er ook een nog een prima achter-de-schermen documentaire van een klein half uur te bekijken. Deze laat een completer beeld op het maken van de film zien dan de andere kortere featurettes. Het geeft ook een mooi beeld op de enorme klus die er geklaard is. Aardig om te kijken, of je nu wel of niet een fan bent van de hoofdfilm. De extra's hebben geen Nederlandse ondertiteling.

Conclusie: Mooie vulkaanuitbarsting bij een bak popcorn; prima Blu-Ray uitgave

Regisseur Paul W.S. Anderson had met Pompeii een mooi project in handen. Het nadeel is dat hij geen verfijnd regisseur is en er gewoon met de blockbuster-kam overheen is gegaan. Dit is uiteraard jammer, want dit stukje Europese geschiedenis had toch iets meer verdiend. Desondanks moet je de uitbarsting even gezien hebben. De regisseur maakt zich ondertussen - samen met zijn vrouw Milla Jovovich - op voor een tweede kindje. Hierdoor is zijn zesde en laatste Resident Evil-film Resident Evil: The Final Chapter met een jaar vertraagd.

Deze Blu-Ray uitgave van Pompeii wordt netjes door Entertainment One aan de man gebracht. De hoes is fraai, er is een flinke reeks (niet ondertitelde) extra's toegevoegd en voor een redelijk zacht prijsje krijg je zowel de gewone als 3D Blu-ray-schijf. Het beeld had hier en daar iets beter gekund, nu is het op momenten toch iets te donker. En omdat het gave beelden blijven, de VFX van Pompeii: