Pompeii

Pompeii (2014)

No warning. No escape.

Zijn liefde voor James Cameron en Ridley Scott weerhoudt Paul W.S. Anderson er duidelijk niet van hun successen bij elkaar in de blender te gooien.
play

5,0 details

  • 105 Min
  • Actie
  • Avontuur
  • Drama
  • Historisch
  • Romantiek
  • Canada
  • Duitsland
  • Verenigde Staten

'Pompeii', dat is gebaseerd op de beroemdste vulkaanuitbarsting uit de geschiedenis, richt zich op Milo (Harington), de slaaf van een scheepsmagnaat die ervan droomt om zijn vrijheid te kopen en te trouwen met Flavia (Browning), de dochter van zijn meester. Wat Milo niet weet, is dat ze al is vergeven aan een corrupte Romeinse senator en dat hij zal worden verkocht aan een andere eigenaar in Napels. Net wanneer Milo zijn dieptepunt lijkt te hebben bereikt, barst de nabijgelegen vulkaan Vesuvius uit en moet hij zich haasten naar Pompeii om zijn geliefde en zijn beste vriend, een gladiator, te redden.

Regie
Paul W.S. Anderson
Cast
Kiefer Sutherland, Jared Harris, Carrie-Anne Moss, Currie Graham, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Joe Pingue, Emily Browning, Ron Kennell, Jessica Lucas, Sasha Roiz, Kit Harington, Rebecca Eady, Dylan Schombing, Maxime Savaria, Tom Bishop Sr..
Budget
$ 130.000.000
Opbrengst
$ 108.550.407
Release
21.02.2014
Release NL
17.04.2014
Release DVD
29.07.2014

Filmtotaal Recensie

Regie: Paul W.S. Anderson | Cast: Kit Harington (Milo), Emily Browning (Cassia), Adewale Akinnuoye-Agbaje (Atticus), Kiefer Sutherland (Corvus), Carrie-Ann Moss (Aurelia), e.a.| Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2014

In de filmindustrie is altijd sprake van trendzetters en trendvolgers. Tot de eerste categorie behoren mensen als Ridley Scott en James Cameron. Veel van hun werk heeft de lat hoger gelegd en daarmee een hele generatie filmmakers beïnvloed. Daartoe behoort onder meer Paul W.S. Anderson, een typisch voorbeeld van een trendvolger. Want in plaats van de lessen van Scott en Cameron ter harte te nemen en erop voort te bouwen, heeft hij tot nu toe weinig anders gedaan dan slappe aftreksels maken waarin geen enkele vernieuwing te bespeuren valt. Voor een duidelijke illustratie hiervan hoeven we niet veel verder te kijken dan de Alien-reeks. Scott en Cameron wisten met hun bijdragen aan deze franchise allebei te excelleren, beiden vanuit een andere invalshoek. Toen Anderson aan de beurt was om zich te bewijzen, kwam hij met Alien vs. Predator niet verder dan een halfbakken herhaling van zetten.

Rond die tijd waren Scott en Cameron juist het sciencefictiongenre (tijdelijk) ontgroeid en gingen ze voor meer op klassieke leest gestoelde spektakelfilms. Opnieuw met succes: zowel Titanic als Gladiator resulteerde in lovende kritieken, indrukwekkende bezoekersaantallen en het nodige Oscargoud. Maar zoals altijd leiden dergelijke successen tot ongeïnspireerde na-aperij door de Paul W.S. Andersons van deze wereld. In dit geval zelfs letterlijk. Zijn nieuwste film Pompeii is precies wat je kunt verwachten van de omschrijving “een combinatie tussen Titanic en Gladiator”. Het is alsof Anderson de twee films samen in een blender heeft gestopt om vervolgens de vormloze prut die dit oplevert meer dan anderhalf uur over het bioscoopscherm uit te smeren.

alle artikelen (13)

Pompeii Nieuwsberichten