Blu-Ray Review: Ride Along

Eigenlijk een nog best vermakelijke '80 actiekomedie, vooral bestemd voor de Amerikaanse markt.

Regie: Tim Story | Cast: Ice Cube (James Payton), Kevin Hart (Ben Barber), John Leguizamo (Santiago), Laurence Fishburne (Omar), e.a. | Speelduur: 139 minuten | Bioscooprelease: 6 maart 2014 | FilmTotaal recensie: Ride Along

Met de regelmaat wordt de Noord-Amerikaanse box office top 10 aangevoerd door een film die buiten de States niet of slechts heel beperkt een release krijgt. Denk maar aan de films van Tyler Perry of de vele titels rond Amerikaanse sporten als American football en honkbal. Ook Ride Along kreeg in beginsel alleen een release in de States en deed het onverwacht waanzinnig goed. De buddycop-komedie van Tim Story focust zich vooral op de drukke personages van artiest/acteur Ice Cube en komiek Kevin Hart, twee namen die buiten de States een stuk minder populair zijn. Het kassucces zorgde ervoor dat er uiteindelijk toch een Nederlandse bioscooprelease kwam.

Heel succesvol mag de bioscoopgang in Nederland niet genoemd worden. De soort van '80 actiekomedie haalde slechts een kleine zes ton in dollars op. Ook in de rest van de wereld kreeg het geen voet aan de grond. Universal zal het niet zo heel veel uitmaken, aangezien het door de critici gekraakte Ride Along maar liefst $134,2 miljoen noteerde aan de Noord-Amerikaanse bioscoopkassa's. Onlangs verscheen er een basic Blu-Ray uitgave in het schap.

Synopsis

Beveiligingsagent Ben wil graag trouwen met zijn geliefde Angela. Er is echter één probleem: Angela's broer James. James is een politieagent en hij is niet blij met Ben. Hij geeft Ben een kans om zichzelf te bewijzen door hem te vragen mee te draaien tijdens een politiedienst van een hele dag. Ben gaat op het aanbod in, maar hij heeft al snel spijt van zijn keuze.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Ride Along flink "Rotten" met een uiterst magere 18%. De IMDb noteert een veel betere 6,2 bij ruim 38 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiekomedie met een mindere 5,4 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...wat een meevaller. De perfecte match tussen hart en cube in een simpel verhaaltje maar waar de actie en komische elementen op de juiste plaats vallen. Kijk al uit naar deel 2 die ze, nu ze weten dat de formule werkt, het nog wat groter kunnen aanpakken. - Glennekeeeee

Box Office

Het productiebudget van Ride Along bedroeg zo'n $25 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een opvallend sterke $41,5 miljoen en eindigde uiteindelijk op een prima $134,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een iets hogere $153,3 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte bij bijna zes ton in dollars.

Blu-Ray: Ride Along | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Duits, Italiaans | Extra's: Alternate ending | Deleted Scenes | Alternate takes | Gag Reel | Kev & Cube's Wild Ride | Anatomy Of The Big Blast | An Explosive Ride | EAN: 5050582971484 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Ride Along zit in een standaard blauwe Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is de wat saaie filmposter gebruikt met daarop de twee hoofdrolspelers Ice Cube en Kevin Hart.

Beeld & geluid

De Blu-Ray uitgave van deze actiekomedie heeft een beeldverhouding van 2.40 : 1 en die is haarscherp, zonder inmenging van enige grain. Vooral tijdens close-ups blijkt hoe scherp het beeld is. Ook de kleuren zijn fraai en ogen heel natuurlijk. Het lijkt er op dat er gern gebruik is gemaakt van een (opvallende) kleurfilter. Tijdens de meer donkere scènes vallen details gelukkig niet weg waardoor er geen opvallend storende situaties ontstaan, zoals onnodige zwarte vlakken. De DTS-HD track 5.1 wordt vooral gevoed door het nodige geschreeuw van de hoofdpersonages en de lekkere soundtrack. Vooral vanwege de vele muziek en hier en daar wat surround effecten mag deze film gerust een tandje harder. Al met al niets op aan te merken en een puike schijf op dit punt.

Extra's

Er lijken heel wat extra's op de schijf van Ride Along te staan. Helaas zijn het enorm korte extra's, waarvan er slechts een paar een redelijk niveau halen. Naast een alternatief einde, een alternatieve scène, een paar verwijderde scènes en een gag reel zijn er ook twee featurettes te zien over de totstandkoming van de scène met de enorme explosie (Anatomy Of The Big Blast) en de actiescènes in het algemeen (An Explosive Ride). Tevens is de snelle Making of Kev & Cube's Wild Ride aan te zetten, die niet in elkaar is gezet om ons een compleet beeld te geven van alle facetten van de realisatie van deze actiekomedie. Al met al zijn de bonusmaterialen beperkt, al hoef je bij dit soort films standaard al geen diepgaande extra's te verwachten.

Conclusie: Vermakelijke komedie waar je van moet houden; op een basic Blu-Ray uitgave

Als de twee hoofdrolspelers en hun grappen jou liggen, dan zit je goed bij Ride Along. Ondanks dat Kevin Hart de irritatiegrens soms weet te bereiken, komt hij vaak met leuke (slappe) grappen voor de dag en daarom zal hij snel de lachers op zijn hand hebben. Zijn tegenspeler Ice Cube speelt zoals altijd grotendeels zichzelf en daar is hij verdomd goed in. Het te verwachten vervolg Ride Along 2 wordt ondertussen door regisseur Story opgenomen en moet op 14 januari 2016 in de Nederlandse bioscoop verschijnen.

Deze basic Blu-Ray uitgave van Ride Along wordt netjes afgeleverd door Universal, met een prima beeld en geluid en bijpassende extra's. Hieronder een snelle featurette over het duo Cube en Hart: