Blu-ray recensie - 'Deux jours, une nuit'

Prachtige beelden en geweldig geluid in deze uitgave van Cinéart.

Regie: Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne | Cast: Marion Cottillard (Sandra), Fabrizio Rongione (Manu), Pili Groyne (Estelle), Simon Caudry (Maxime), Catherine Salée (Juliette) | Speelduur: 92 minuten | Bioscooprelease: 19 juni 2014 | FilmTotaal recensie: 4,5 ster

Al tweemaal wonnen de broers Dardenne een Palme d'Or, de hoogste prijs van het filmfestival van Cannes. Met Deux jours, une nuit deden ze daar nog eens een gooi naar. Uiteindelijk mocht dat niet lukken en won het Turkse drama Winter Sleep de hoofdprijs van het festival. Toch zijn de recensies van Deux jours, une nuit bijzonder positief en hebben de broers weer een parel afgeleverd.

De film, die na Cannes in diverse andere festivals mee deed voor de hoofdprijzen, dient als tijdkritiek. Centraal staat de jonge vrouw Sandra (Cotillard). Zij wil graag weer aan het werk en probeert haar baan terug te krijgen. De enige manier waarop zij dit kan bewerkstelligen is om haar collega's te overtuigen hun bonus in te leveren. De film is sinds deze maand op Blu-ray te koop.

Waardering

Ondanks dat Deux jours, une nuit de hoofdprijs bij het Filmfestival van Cannes niet won, zijn de recensies uitermate positief. Kijken we bijvoorbeeld naar de score van de film op RottenTomatoes, valt op dat de film een percentage van 96 procent scoort op basis van 48 recensies. De consensus is volgens de website: "Nog een diepgaand werk van de gebroeders Dardenne. Deux jours, une nuit levert haar hedendaagse boodschap met eerlijkheid en helder mededogen."

Ook onze recensent Fabian Melchers was positief over de film. Hij geeft hem 4,5 ster en merkt vooral het acteerwerk van Marion Cottilard op: de wijze waarop ze haar personage neerzet is volgens Fabian weergaloos. Jullie gaven de film zelf een 7 (stem zelf!). Op de IMDb heeft de film tot slot een 7.6, op basis van 3.040 stemmen.

Box Office

Deux jours, une nuit werd gemaakt voor een bedrag van zo'n zeven miljoen euro. Met de box office verdiensten haalde de film dat bedrag niet op. Internationaal is tot nu toe zo'n 5,4 miljoen dollar verdiend met de film, in een totaal van zes landen. In thuisland België werd slechts $469,360 verdiend. Het hoogste aandeel in de totale verdienste is afkomstig uit Frankrijk, waar de broers $3,531,732 ophaalden.

In Nederland is de film de tweede best verdienende film ooit van de gebroeders Dardenne. Deux jours, une nuit was goed voor een verdienste van 268.509 euro en deed er zes weken over om dat bedrag te verdienen. De best verdienende film van de broers tot nu toe is Le gamin au vélo, dat 371.742 euro opbracht.

Blu-ray: Deux jours, une nuit | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2014 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (1.85:1) | Geluid:: Frans | Ondertitels: Nederlands, Engels | Extra's: Interviews & De Sociale Werkelijkheid| EAN: 5-414939-773013 | Met dank aan: Cinéart

De Blu-ray uitgave van Deux jours, une nuit is van Cinéart en zit in een standaard keepcase. Op de voorkant de filmposter van de film, waarop we een ietwat moeilijk kijkende Marion Cottilard zien. De enige andere naam op de voorkant is die van tegenspeler Fabrizio Rongione en verder zien we uiteraard de namen van regisseurs Jean-Pierre en Luc Dardenne, wiens namen voor de liefhebber van festivalfilms waarschijnlijk het grootste selling point zijn.

Op de achterkant van de uitgave staan een Franse en een Nederlandse synopsis, die slechts één zin lang is. Verder staan er twee reacties op de film genoteerd, een Franse en een Nederlandse. De Nederlandse komt van de Humo, dat de film Schitterend, meeslepend, bevlogen en aangrijpend" noemde. Naast de lovende kritieken staan er nog een overzicht van de extra's en de technische details op de uitgave.

Beeld & geluid

Bij het kijken van Deux jours, une nuit valt meteen één ding op: er lijkt nauwelijks geknoeid te zijn met het beeld. De kleuren zijn bijzonder natuurgetrouw en nergens te mooi of te ruw gemaakt. Het lijkt er dus op dat de gebroeders Dardenne gegaan zijn voor een zo natuurgetrouw beeld en dat is gelukt. In dit opzicht komt de film dus volledig tot z'n recht.

Nog zo'n gebied dat belangrijk is, is natuurlijk de geluidskwaliteit. Voor de film is eigenlijk geen achtergrondmuziek gebruikt. Belangrijk is dan, om je helemaal mee te kunnen nemen in de film, dat alles uit de boxen komt alsof het echt is. Dat is ook helemaal gelukt bij het overzetten naar Blu-ray. De dialoog komt altijd netjes boven achtergrondgeluiden uit, die nooit gaan overheersen.

Het geheel van beeld en geluid is daardoor prachtig geworden. De twee samen zorgen voor een bijzonder goed te kijken film, waarin je al snel en gemakkelijk meegenomen wordt. Het is film zoals film bedoeld is.

Extra's

Ondanks dat de film bijzonder is en het geluid en beeld uitstekend zijn, kunnen we dat niet zeggen van de extra's. Naast een paar trailers voor andere releases van cinéart bevat de Blu-ray uitgave interviews met acteurs Marion Cottilard, Fabrizio Rongione en de regisseurs van de film. Daarin vertellen de acteurs over hun ervaring met het maken van de films en lichten de twee broers hun idee voor de film toe. De interviews duren elk twaalf tot veertien minuten en zijn dus redelijk diepgaand.

De laatste toevoeging op de uitgave is De sociale werkelijkheid, een 3 minuten durende featurette waarvan je je kunt afvragen wat deze toevoegt. In het kort komen een aantal mensen voorbij die vertellen hoe moeilijk ze het op hun werk hebben en dat ze loon hebben moeten inleveren om de banen van collega's te kunnen behouden. Hoe schrijnend ze ook zijn en ondanks dat ze laten zien dat wat in de film gebeurt zijn reflectie in de werkelijkheid vindt, het voegt weinig toe.

Conclusie: Sterke uitgave van een moderne tijdkritiek

Als je voorbij de ietwat magere extra's krijgt, houd je een fantastische uitgave over. De film is prachtig overgezet op Blu-ray en beeld en geluid komen goed tot hun recht. Het geheel zorgt voor een levensechte kijkervaring, zoals die er meer zouden moeten zijn.