Blu-Ray Review: The Equalizer

Zeer fraaie steelcase voor de actiethriller waarin Denzel Washington doet waarin hij goed is.

Regie: Antoine Fuqua | Cast: Denzel Washington (Robert McCall), Marton Csokas (Teddy), Chloë Grace Moretz (Teri), David Harbour (Masters), Johnny Skourtis (Ralphie) e.a. | Speelduur: 132 minuten | Bioscooprelease: 25 september 2014 | FilmTotaal recensie: The Equalizer

Na het fantastische Training Day uit 2001 vonden regisseur Antoine Fuqua en Denzel Washington elkaar opnieuw voor The Equalizer, de 'remake' van de gelijknamige tv-serie. Ondanks dat de misdaadthriller er prachtig uitziet en voldoende entertainment biedt, valt vooral de meedogenloosheid van Washington op. Zonder enige remming en échte tegenstand maakt de hoofdrolspeler gehakt van zijn tegenstanders. Een prima actiefilm dus. Dit zien we hem namelijk graag doen.

Dat vonden de critici en het publiek over het algemeen ook. De laatste groep zorgde ervoor dat The Equalizer op een kleine $200 miljoen omzet eindigde aan de wereldwijde bioscoopkassa. Zeker niet onaardig en waarschijnlijk is dit succes vooral te danken aan Washington. Al zijn films weten het namelijk in ieder geval financieel redelijk tot goed te doen, zowel aan de box office als via de thuisversies. De fan van The Equalizer wordt rijkelijk bediend met een nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis

De voormalig agent van de geheime dienst heeft zijn dood vervalst om een rustig leven te leiden in Boston. Wanneer hij uit zijn zelfopgelegde pensioen komt om een jong meisje te redden, Teri, staat hij oog in oog met gewelddadige Russische gangsters. Zijn verlangen naar rechtvaardigheid wakkert aan want hij neemt wraak op diegenen die de hulpelozen mishandelen. Als iemand een probleem heeft, weinig kans maakt en nergens terecht kan, zal hij helpen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Equalizer net niet "Rotten" met 61 procent. De IMDb noteert een veel betere 7,2 bij ruim 132 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadthriller met een 6,7 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven kwam tot 2,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Ondanks de cliché momenten ziet het er allemaal wel heel gelikt uit. De slo motion scenes zijn ook mooi in beeld gebracht. En de actiescènes zijn erg bruut. En daar hou ik van... ...Waar Fuqua's Olympus Has Fallen deed denken aan Die Hard in het Witten Huis doet The Equalizer denken aan serieuzere versie van Commando... - Jaime91

Box Office

Het productiebudget van The Equalizer bedroeg zo'n $55 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een mooie $34,1 miljoen en eindigde uiteindelijk op een fraaie $101,5 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een prima $192,3 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op zo'n $2,5 miljoen.

Blu-Ray: The Equalizer | Discs 2 x Blu-Ray | Retail release: januari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 7.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: Disc 1: Vengeance Mode | Inside the Equalizer | Denzel Washington: A Different Kind of Superhero | Equalizer Vision: Antoine Fuqua | Children of the Night | One Man Army: Training and Fighting | Home Mart: Taking Care of Business One Bolt at a Time | Photo Gallery | Disc 2: Equalizing the Odds: An Inside Look at The Equalizer | EAN: 8712609647655 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 1 disc Blu-Ray | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

Deze 2 disc Blu-Ray uitgave van The Equalizer is een steelcase verpakking, met daarin een twee Blu-Ray-schijven, één met de film en één met een langere featurette. Ook kan de Digital HD Ultraviolet versie gedownload worden via de meegeleverde code. Om de steelcase zit een loshangend velletje met daarop de Nederlandse beschrijving. De vormgeving van de cover komt overeen met één van de vele filmposters.

Beeld & geluid

Visueel kan The Equalizer niet stuk. De beelden zijn haarscherp, houden de details prima overeind tijdens de donkere scènes en kennen weinig tot geen grain. Daarnaast zijn de kleuren ook fantastisch. Het is echt een kijkgenot. Aangevuld met een 7.1 DTS-HD surround track en het volume op tien wordt dit genot alleen maar versterkt. Puike schijf op dit punt!

Extra's

Als de film gestart wordt dan kan er ook gekozen worden voor de Vengeance Mode. In deze versie wordt de film onderbroken met beelden van achter de schermen en interviews met Denzel Washington en Antonie Fuqua. Daarnaast bevat de schijf flink wat kortere featurettes. In Inside The Equalizer wordt verteld hoe de serie naar de film vertaald werd. Via drie afzonderlijke extra's wordt er ingezoomd op regisseur Fuqua en acteurs Washington en Chloë Grace Moretz.

One Man Army: Training and Fighting staat stil bij de gevechtsscènes, het aandeel van Washington hierin en het gebruik van bepaalde attributen als gevechtsmiddel. Zet Home Mart: Taking Care of Business One Bolt at a Time aan voor een vermakelijke promo waarin de expertises van Home Mart-medewerker Robert McCall worden aangeprezen.

De tweede schijf start gelijk op met de twintig minuten durende documentaire Equalizing the Odds: An Inside Look at The Equalizer. Er wordt ingezoomd op het verhaal en de personages, via interviews en beelden van achter de schermen. Zeker een aardige toevoeging, aangezien er de nodige details worden verteld. Leuk!

Lekkere actiefilm die zorgt voor een voldaan avondje, op een prima Blu-Ray schijf

Een tweede Training Day is het helaas niet geworden en dat werd eerlijk gezegd ook niet verwacht van regisseur Fuqua. Hij heeft het niveau van de misdaadklassieker uit 2001 niet meer weten te evenaren. Washington doet in The Equalizer wel wat hij moet doen en vooral dat maakt de film tot een van de betere van 2014 in het genre. Fuqua en Washington lijken opnieuw samen te gaan werken voor de remake The Magnificent Seven, al zien we van Fuqua eerst de boksfilm Southpaw.

Deze Blu-Ray uitgave van The Equalizer is een must voor de fan. Het beeld en geluid zorgen voor een prima kijkervaring en de extra's bieden de nodige achtergrondinformatie over bijvoorbeeld de opnames. Tevens is het erg fraai dat deze film ook als steelcase wordt afgeleverd. Hieronder een korte online featurette over/met regisseur Antoine Fuqua: