Blu-Ray Review: A Walk Among the Tombstones

Zeker aardig als je Liam Neeson liever niet ziet in films à la Taken.

Regie: Scott Frank | Cast: Liam Neeson (Matt Scudder), Dan Stevens (Kenny Kristo), Maurice Compte (Danny Ortiz), Laura Birn (Leila Alvarez), e.a. | Speelduur: 114 minuten | Bioscooprelease: 16 oktober 2014 | FilmTotaal recensie: A Walk Among the Tombstones

Liam Neesons keuze voor films loopt redelijk uiteen. Zo zagen we hem als Oskar Schindler in Schindler's List (1993), Ra's al Ghul in met name Batman Begins (2005) en had hij een sterke rol in The Grey (2012). Ondanks dat Neeson door de jaren heen nog een aantal goede (bij)rollen had, is hij de laatste jaren vooral bekend om zijn aandeel in het (actie)thriller-genre, met de Taken-reeks als bekendste titels. Afgelopen jaar dook zijn gezicht (en stem) op in flink wat films, waaronder The Lego Movie, Non-Stop en A Walk Among the Tombstones. De laatste verscheen onlangs op Blu-Ray.

Ondanks een nog best redelijk ontvangst kwam het publiek niet in grote getale op de verhoudingsgewijs rustige thriller van Scott Frank (The Lookout) af. Heel verrassend is dit ook niet, aangezien de film eerder iets wegheeft van het aardige - in de bioscoop geflopte - Five Minutes of Heaven, dan de drie vliegensvlugge Taken-films. A-Film bracht A Walk Among the Tombstones uit op de High Definition-schijf.

Synopsis

New York is in de greep van een reeks brute moorden. Wanneer de vrouw van een invloedrijke crimineel wordt ontvoerd en de seriemoordenaars losgeld eisen, kan de drugsdealer onmogelijk naar de politie. Hij roept de hulp in van privédetective Matt Scudder. Als voormalig NYPD agent is hij de aangewezen persoon om deze zaak tot op de bodem uit te zoeken. Hij bijt zicht vast in het onderzoek en maakt koortsachtig jacht op de psychopaten die de stad terroriseren. Wanneer de enige getuige voor zijn ogen zelfmoord pleegt, lijkt het spoor dood te lopen. Tot Matt onderdeel wordt van het gestoorde spel dat door de moordlustige kidnappers gespeeld wordt.

Waardering

Op Rotten Tomatoes komt A Walk Among the Tombstones tot een redelijke "fresh" 65 procent. De IMDb noteert een vergelijkbare 6,6 bij ruim 55 stemmen. Ook de bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadthriller met een gemiddelde 6,6 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers kwam tot drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van A Walk Among the Tombstones bedroeg zo'n $28 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke $12,8 miljoen en eindigde op een toch wat matige $26,3 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een betere $53,2 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een kleine acht ton in dollars.

Blu-Ray: A Walk Among the Tombstones | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Trailer | EAN: 8716777951927 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: A-film

Deze schijf van deze Blu-Ray uitgave van A Walk Among the Tombstones zit vastgedrukt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover komt bijna compleet overeen met de tweede filmposter.

Beeld & geluid

Deze Blu-Ray uitgave, met een beeldverhouding van 2.35 : 1 en een DTS-HD 5.1 track, stelt niet teleur op het gebied van de beeldkwaliteit. Het geheel toont strak, is grainloos en de bewerkte ogen netjes en doorgaans natuurlijk. Het enige wat iets tegenvalt is de zwartwaarde. De details vallen namelijk onnodig weg en dit kan iets wat storend zijn tijdens de donkerdere scènes. De DTS-HD track doet zijn werk, mede via de soundtrack. Al met al een redelijke uitgave op dit punt.

Extra's

Buiten de trailer om heeft A-Film helaas geen extra's toegevoegd aan de Blu-Ray uitgave van A Walk Among the Tombstones. Voor wie wel wat meer wil zien over de film, is toegewezen op buitenlandse uitgaven of YouTube.

Opnieuw een aardige thriller met Liam Neeson, op een basic Blu-Ray uitgave

Mocht je uitgekeken zijn op Liam Neesons standaard actiethrillers, maar kijk je wel graag naar zijn acteerkunsten, dan zal je je met A Walk Among the Tombstones vast kunnen vermaken. De acteur zagen we onlangs nog in Taken 3 en binnenkort duikt hij op in de vermoedelijk typische Liam Neeson-actiethriller Run All Night en de komedie Ted 2. Interessanter zijn mogelijk zijn bijdragen aan Martin Scorseses Silence en J.A. Bayona's A Monster Calls. Deze films moeten volgend jaar verschijnen.

De Blu-Ray uitgave van A Walk Among the Tombstones is basic. A-Film levert een schijf af met te behappen beeld en geluid, maar helaas ontbreken de extra's. Ook op het web zijn geen enorm boeiende featurettes te vinden. Onderstaande online Making of & Behind the Scenes-video biedt nog de meeste info en beelden van achter de schermen: