Blu-Ray Review: Wild

Jean-Marc Vallée brengt dit keer Reese Witherspoon in positie.

Regie: Jean-Marc Vallée | Cast: Reese Witherspoon (Cheryl Strader), Laura Dern (Bobbi), Thomas Sadoski (Paul), Keene McRae (Leif), Michiel Huisman (Jonathan), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 26 februari 2015 | FilmTotaal recensie: Wild

Na het enorme succes van Dallas Buyers Club, goed voor drie Oscars, duurde het niet lang voordat de volgende film uitkwam van Jean-Marc Vallée. De Canadese filmmaker verfilmde het boek 'Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail' van en over Cheryl Strayed en gaf de hoofdrol aan Oscarwinnares Reese Witherspoon (Walk the Line) en onze eigen Hollywood-ster Michiel Huisman (The Age of Adaline) een bijrol. De actrice werd prompt opnieuw genomineerd voor de felbegeerde filmprijs.

En deze nominatie was ook geheel terecht. Het drama Wild en haar rol werden uitstekend ontvangen door de filmcritici. Het publiek was in haar beoordeling iets gematigder, maar het kleine(re) drama wist alsnog een dikke $50 miljoen te noteren aan de wereldwijde bioscoopkassa's. 20th Century Fox Home Entertainment bracht Wild onlangs uit op Blu-Ray.

Synopsis

Na jaren van roekeloos gedrag en de dood van haar moeder maakt Cheryl Strayed een impulsieve beslissing om helemaal alleen aan een 1700 kilometer lange voettocht over de Pacific Crest Trail te beginnen. Zonder enige ervaring en voorbereiding begint ze aan een reis. Onderweg ontmoet ze bijzondere mensen, waaronder de aantrekkelijke Jonathan, die zorgen voor veel zelfreflexie voor Cheryl.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Wild op en top "fresh" met 90 procent. De IMDb noteert een iets lagere, maar een nog steeds ruim voldoende 7,2 bij dik 57 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een 7,0 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...een heerlijk avontuurlijk geheel... ...Het acteerwerk van Reese Witherspoon is ook prima. Ondanks dat het een wandeltocht betreft, voelt deze film echt als een hele fijne roadtrip movie. De bijrollen zijn stuk voor stuk prima gespeeld. De natuurbeelden zijn fraai en dat geldt ook voor de soundtrack... ...als je van dit soort films houdt, dan zal je niet teleurgesteld zijn. - GenerationTracks

Box Office

Het productiebudget van Wild bedroeg zo'n $15 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het drama een beperkte maar op zich nog redelijke $4,1 miljoen en eindigde op een veel betere $37,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller iets hoger uit met $52,5 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op ruim 7 ton in dollars.

Film: Wild | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Audiocommentaar | De echte Cheryl Strayed | De echte locatie is de beste locatie | Galerij | Hoe zwaar is monster? | Interactieve Kaart Pacific Crest Trail | Promotiefeaturettes | Verwijderde scenes | Trailer | EAN: 8712626078104 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Wild zit vastgeklikt in een standaard blauwe amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een iets aanpaste versie van deze filmposter.

Beeld & geluid

Met zeer fraaie beelden van de wilde natuur is te hopen dat de High Definition-schijf niet teleurstelt in scherpte en kleur. Gelukkig levert 20th Century Fox een uitstekende schijf af die op alle fronten een prima indruk achterlaat. Naast de goede scherpte en de fraaie natuurlijke kleuren is het beeld ook mooi strak, wat een hedendaags gevoel meegeeft. De DTS-HD track komt vooral naar voren via wat lichte achtergrondgeluiden en uiteraard de soundtrack.

Extra's

Naast een aantal verwijderde scènes, audiocommentaar met Jean-Marc Vallée, Bruna Papandrea en David Greenbaum en een fotogalerij biedt de schijf flink wat kortere featurettes. Er wordt onder meer ingezoomd op de échte Cheryl Strayed, de prachtige opnamelocaties en de enorme rugtas van Witherspoons personage.

Daarnaast zijn er zeven nog kortere (online) promotionele featurettes te bekijken. Deze belichten onder meer het boek, actrice Reese Witherspoon, de barre tocht, de regie en de opnamelocaties. Als laatste is er The Pacific Crest Trail Interactive Map. Via deze interactieve map kan de tocht van Cheryl in een vogelvlucht bekeken worden en bij het klikken wordt de film op een bepaald moment gestart.

Prachtige film op een prachtige Blu-Ray uitgave

Jean-Marc Vallée's vorige film Dallas Buyers Club werd vooral geprezen vanwege de pakkende rollen van Matthew McConaughey en Jared Leto. In Vallée's Wild laat Reese Witherspoon zien dat zij zeker niet onderdoet aan hun prestaties. De Oscarnominatie was dan ook meer dan terecht. De regisseur werkt ondertussen aan Demolition, waarin Jake Gyllenhaal en Naomi Watts hun acteertalent tentoon mogen spreiden.

Deze Blu-Ray uitgave is erg netjes, met prima beeld en geluid en rijke en afwisselende extra's. Prima uitgave voor de liefhebber. Hieronder zie je de online featurette 'Making Wild':