Blu-Ray Review: Cinderella

Weer een prima Disney Blu-Ray uitgave van het bekende sfeervolle sprookje.

Regie: Kenneth Branagh | Cast: Lily James (Ella/Assepoester), Cate Blanchett (Stiefmoeder), Richard Madden (Prins), Helena Bonaham Carter (Petemoei), Sopie McShera (Drisella), Holliday Granger (Anastasia), Derek Jacobi (Koning), Ben Chaplin (Vader), Hayley Atwell (Moeder), Stellan Skarsgård (Aartshertog) e.a. | Speelduur: 105 minuten | Bioscooprelease: 18 maart 2015 | FilmTotaal recensie: Cinderella

Afgelopen maanden werd opnieuw duidelijk dat Walt Disney grootse plannen heeft met de live-action sprookjesfilms. En geef ze ongelijk. Sinds Alice in Wonderland uit 2010 weet het genre de bioscoopzalen flink te vullen. Dit jaar waren de ogen gericht op Cinderella van Thor-regisseur Kenneth Branagh. Dit keer geen actiesprookje, maar grotendeels een hervertelling van het klassieke verhaal rond Assepoester en haar akelige stiefmoeder en -zussen.

Met een kleine $550 miljoen omzet bij een budget van nog geen $100 miljoen en een voortreffelijk ontvangst onder met name de critici was de film met vooral Cate Blanchett en Lily James een succes. Voor de laatste was het gelijk haar eerste echte grote rol. Onlangs verscheen de nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis

In het verhaal van Cinderella, ofwel Assepoester, volgen we het lot van de jonge Ella, wier vader opnieuw trouwt na de dood van Ella's moeder. Omdat ze haar liefhebbende vader wil steunen, verwelkomt Ella haar nieuwe stiefmoeder Lady Tremaine en haar dochters Anastasia en Drisella met open armen. Als Ella's vader echter ook onverwacht sterft, wordt ze het slachtoffer van haar jaloerse en gemene nieuwe familie. Ella is nu niks meer dan een dienstmeid bedekt door as, wat haar de bijnaam Assepoester oplevert. Ondanks deze tegenspoed laat Ella zich niet kennen en probeert ze haar moeders laatste woorden te eren en 'moedig en aardig te blijven'. Als ze vervolgens een knappe vreemdeling ontmoet in de bossen, die een prins blijkt te zijn, lijkt Ella's lot eindelijk te veranderen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Cinderella heerlijk "fresh" met 85 procent. De IMDb noteert een nette 7,1 bij 66 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sprookjesfilm met een 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Mooie beelden, special effects en muziek zorgen voor een echt sprookjeseffect. Geef niet vaak een 10, maar deze krijgt een dikke 10! Alles klopte gewoon aan deze film!... - Barbossas

Box Office

Het productiebudget van Cinderella bedroeg zo'n $95 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de sprookjesfilm een prima $67,9 miljoen en eindigde op een nette $201,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een mooie $542,3 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op $1,4 miljoen in dollars.

Film: Cinderella | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1, Nederlands Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Een sprookje komt tot leven | Ella's jeugd: Alternatieve openingsscene | Ella's wollige vriendjes | Het bal | Leuke kostuumtesten | Frozen Fever | EAN: 8717418464677 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Walt Disney Studios Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Cinderella zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een uitgezoomde versie van de mooie eerste filmposter. Met een stickertje wordt duidelijk gemaakt dat de korte animatiefilm Frozen Forever wordt meegeleverd.

Beeld & geluid

Het kleurrijke sprookje rond Assepoester pakt in High Definition bijzonder goed uit. Naast de opvallende jurk, de gouden koets en het koninklijke feest zijn ook de vele achtergronden een feest voor het oog. De scherpte is doorlopend fenomenaal en de details blijven als verwacht prima overeind in de meer donkere delen van het beeld. Er wordt een DTS-HD 7.1 track meegeleverd die uitstekend zijn werk doet. De track met de Nederlandse stemmen komt als een Dolby Digital 5.1 geluidsspoor. Al met al weer een uitstekende schijf van Walt Disney.

Extra's

Waar het beeld en geluid van Walt Disney-schijven doorgaans van de beste kwaliteit zijn, blijken de extra's vaak iets beperkt. Ondanks dat er zeker leuke extra's tussen zitten, biedt ook de schijf van Cinderella niet veel diepgaands. De leukste extra's zijn Het Bal en - uiteraard - de korte animatiefilm Frozen Forever. De extra Het Bal zoomt in op het koninklijke feest en de totstandkoming daarvan. Erg indrukwekkend. Andere, veelal kortere extra's bieden ruimte aan de cast, de fraaie kostuums en de dieren in de film. En dan is er ook nog een alternatieve openingsscène rond Ella. Al het bonusmateriaal is zeker aardig om te kijken, maar een echt goede Making of ontbreekt.

Visueel prachtige sprookjesfilm, op een nette Blu-Ray uitgave

Voor wie het huidige live-action sprookjesgenre een warm hart toedraagt, zal waarschijnlijk ook van Cinderella genieten. Er is voor een bravere insteek gekozen dan bij bijvoorbeeld Maleficent, maar dit neemt niet weg dat de film blijft boeien en visueel bijzonder veel indruk maakt. Naast de soort van spin-off Prince Charming werkt Disney aan vele andere live-action sprookjesfilms. Volgend jaar verschijnen The Jungle Book (28 april), Alice Through the Looking Glass (1 juni) en Pete's Dragon (17 augustus).

Deze Blu-Ray uitgave is erg netjes. Vooral beeld en geluid maken indruk. De extra's doen dit ook, maar opnieuw ontbreekt een echte Making of-featurette op een uitgave van Walt Disney. Hieronder een b-roll van maar liefst een dikke 7 minuten: