Blu-ray recensie: 'La Meglio Gioventù'

Eindelijk de kwaliteit die de film verdient.

Regie: Marco Tullio Giordana | Cast: Luigi Lo Cascio (Nicola Carati), Alessio Boni (Matteo Carati), Jasmine Trinca (Giorgia Esposti), Sonia Bergamasco (Giulia Monfalco), Maya Sansa (Mirella Utano) | Speelduur: 360 minuten | Bioscooprelease: 5 februari 2004 / 9 juli 2015 rerelease) | FilmTotaal recensie: 5 sterren

Oorspronkelijk gepland als televisieserie, maar dankzij een twijfelend productiehuis toch maar uitgegeven als extreem lange (tweedelige film). La Meglio Gioventù is een meesterwerk over een Italiaanse familie, dat onlangs opnieuw werd uitgebracht en nu op Blu-ray en Dvd is uitgegeven.

La Meglio Gioventù vertelt het verhaal van een Italiaanse familie vanaf eind jaren zestig tot op vandaag. Nicola en Matteo zijn twee broers die aanvankelijk dezelfde dromen, boeken en vriendschappen delen. Wanneer ze Giorgia ontmoeten, een jong meisje dat lijdt aan psychische stoornissen, neemt hun toekomst noodgedwongen een andere wending. Nicola besluit psychiater te worden, Matteo geeft zijn studies op en meldt zich aan bij de politie. De kleine en grote drama's uit het leven van Matteo, Nicola en hun familie lopen parallel met gebeurtenissen die de recente Italiaanse geschiedenis tekenden: de overstroming van Firenze, het gevecht tegen de Siciliaanse maffia, de grote voetbalmatchen van de Italiaanse nationale ploeg, de studentenprotesten, het terrorisme van de Rode Brigades, de Fiat-crisis...

Waardering

De film is - en dat zal waarschijnlijk niemand verbazen - erg goed ontvangen. Op RottenTomatoes staat de productie op een score van 95%, na 62 getelde recensies. Daarvan waren er 59 positief. "Verdient zijn zes uur durende speeltijd, door een alomvattend verhaal met meeslepende personages te vertellen." In 2004 (!) gaf onze recensent Kenji Stamet de film de maximale score: vijf van de vijf sterren.

Hij schreef destijds dat het geen artistieke film is en geen stilistisch hoogstandje. Maar, vond het wel een knappe film: "een [...] meeslepende belevenis" schreef Kenji. Ook de gewone filmkijker is erg positief. Op IMDb heeft de film een 8.5 op basis van 15.507 stemmen, waarvan de meeste stemmers een 10 (36%) gaven. Daarnaast gaven veel mensen (27,1%) de film een 9 en een 8 (20,9%). Op onze eigen filmpagina staat de film op een 9.4.

Box Office

De film verdiende in 2003 in Nederland veel geld. Hij werd in twee drie uur durende delen uitgebracht. Het eerste deel haalde 486.000 euro op en draaide maar liefst 28 weken in de bioscopen. Het tweede deel haalde 420.000 euro op in 25 weken.

Blu-ray: La Meglio Gioventù | Discs 2 | Retail release: september 2015 | Beeld: 1080p | Geluid:: Italiaans 5.1, Frans 2.0 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5-425019-009458 | Met dank aan: Lumière

La Meglio Gioventù is is een megafilm die maar liefst zes uur duurt. Geen wonder dus dat Lumière voor deze Blu-ray uitgave moest kiezen voor twee schijven. De kroniek wordt waarschijnlijk om die reden aangeleverd in een nette keepcase met daar omheen een slipcover. De boel ziet er uit zoals we gewend zijn: voorop een filmposter met wat los voor de film en op de achterkant een synopsis en wat extra informatie. Binnen in tref je de twee schijven aan, eentje aan de linkerkant en de andere aan de rechterkant. De presentatie is daarmee prima.

Beeld & geluid

Misschien is het interessant om te verhelderen waarom er gekozen is voor een rerelease. De film was oorspronkelijk bedoeld als televisieserie, maar de omroep die het geheel had laten maken, vond het eindresultaat niet geschikt voor het grote publiek. De producent liet de film, overtuigd van de kwaliteit, vervolgens zien aan de selectiecommissie van het festival van Cannes, dat hem vervolgens mee liet doen in de categorie Un Certain Regard, om de film vervolgens tot winnaar uit te roepen.

Daar het geheel opgenomen was op een filmrol en afgemonteerd op een drager in televisiekwaliteit, was het geheel oorspronkelijk niet van overweldigend hoge kwaliteit. Voor deze restauratie koos men ervoor terug te gaan naar het oorspronkelijke negatief van de film, dat nu dus ook op Blu-ray uitgegeven is. Het geheel is mooi om naar te kijken en goed gemonteerd.

De lijnen zijn wellicht niet zo scherp als we gewend zijn van veel moderne Blu-ray uitgaves, maar de film doet echt niet onder voor eerdere uitgaves. Dat komt ook omdat de film gewoon op hoge kwaliteit is opgenomen. De audio is verder ook goed op deze uitgave en komt helder uit de boxen.

Extra's

Speciaal voor deze uitgave sprak VPRO Cinema met regisseur Marco Tullio Giordana. De video daarvan kan je hier bij de VPRO vinden, maar ook op de Blu-ray bekijken.

Conclusie: Eindelijk de kwaliteit die de film verdient

De film is een prachtige familiekroniek, die iedereen gezien zou moeten hebben. Niet vanwege de prachtige shots (dat valt namelijk wel mee), maar om het zeer interessante en complete verhaal dat niet schroomt om ook pijnlijke kanten van het leven te belichten. Deze Blu-ray uitgave bevat de herstelde editie, zoals deze ooit opgenomen is. Meer dan de moeite waard dus.