Blu-Ray Review: Ant-Man

Blu-Ray Review: Ant-Man

De krachtige kleine superheldenfilm op een uitstekende Blu-ray uitgave.

Regie: Peyton Reed | Cast: Paul Rudd (Scott Lang/Ant-Man), Michael Douglas (Dr. Hank Pym), Evangeline Lilly (Hope van Dyne), Corey Stoll (Darren Cross/Yellowjacket), Bobby Cannavale (Paxton), Judy Greer (Maggie Lang), Michael Peña (Luis), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 23 juli 2015 | FilmTotaal recensie: Ant-Man

Na het grootse Avengers: Age of Ultron verscheen even later het 'kleine' Ant-Man, geregisseerd door Peyton Reed en met Paul Rudd als de nagenoeg onzichtbare superheld. Ondanks een hobbelige totstandkoming - lees vertrek regisseur Edgar Wright - wist het twaalfde deel in het Marvel Cinematic Universe toch iets meer te overtuigen dan de tweede Avengers-film.

Financieel deed Ant-Man het zeker netjes. Uiteraard aangedreven door het succes van de eerdere elf MCU-films presteerde het (fors) beter dan de andere debuutfilms van afzonderlijke helden, op - uiteraard - Iron Man na. Ook de ontvangst was prima, met 80% op Rotten Tomatoes. Onlangs bracht Walt Disney de film uit op Blu-Ray.

Synopsis

Gewapend met de buitengewone mogelijkheid om kleiner te worden maar tegelijk wel sterker, moet oplichter Scott Lang zijn innerlijke held omarmen en zijn mentor, Dr. Hank Pym helpen het geheim achter zijn spectaculaire Ant-Man pak voor een nieuwe generatie dreigingen te beschermen. Tegenover ogenschijnlijk onoverkoombare obstakels, moeten Pym en Lang een overval plannen en uitvoeren, die de wereld zal redden.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Ant-Man heerlijk "fresh" met 80 procent. De IMDb noteert een betere 7,5 na ruim 182 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de superheldenfilm met een 7,4 (Stem zelf). FT-recensent Lieuwe van Albada kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Ant-Man vind ik vooral ook verfrissend. Niet zo goed als Guardians of the Galaxy in mijn ogen, maar wel goed genoeg om me geboeid te houden tijdens de hele film. En er is weer een nieuwe superheld in het MCU met best interessante krachten. En het feit dat er een nieuw personage is maakt het juist zo fris... - Ereptile

Box Office

Het productiebudget van Ant-Man bedroeg zo'n $130 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de "misdaadkomedie" een nette $57,2 miljoen en eindigde op een prima $180,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een keurige $518,6 miljoen, ook met dank aan de $105,3 miljoen uit China. De opbrengst in Nederland stokte op een brave $1,9 miljoen.

[/url]
Film: Ant-Man | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Audio Commentaar | Making of an Ant-Sized Heist: A How-To Guide | Let's Go to the Macroverse | WHIH Newsfront | Gag Reel | Deleted & extended scenes | EAN: 8717418463519 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Blu-ray | Met dank aan: Walt Disney Studios Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Ant-Man zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een aangepaste versie van de [url=http://www.impawards.com/2015/ant_man_ver19.html]IMAX 3D-posters
.

Beeld & geluid

Uiteraard laat Walt Disney ons niet in de steek. Opnieuw levert de entertainmentreus een schijf waarvan het beeld - opvallend genoeg in 1.85 : 1 - van buitengewone kwaliteit is. De kleuren zijn sterk en filmisch, de donkere beelden behouden doorgaans netjes de details en bovenal is de scherpte waanzinnig. Het geluid wordt aangeleverd via een DTS-HD 7.1 geluidstrack en net als de beelden soms enorm aandoen, is het geluid ook sterk aanwezig. Door de bizarre en vliegensvlugge avonturen van de kleine superheld schiet het geluid door de verschillende surround speakers. Prachtig. Een schijf die zeker als voorbeeld mag dienen voor andere distributeurs.

Extra's

Het bonusmateriaal bestaat uit drie featurettes, een reeks verwijderde scènes, de gebruikelijke Gag Reel en - voor de die-hards - een track met audiocommentaar van Peyton Reed en Paul Rudd.

Making of an Ant-Sized Heist: A How-To Guide is de eerste featurette en dit is een snelle, maar zeker aardige Making of van een klein kwartier. Via vele korte quotes en beelden van voor en achter de schermen komt er een storm van info op je af, waarin overigens niet altijd even veel lijn zit. Let's Go to the Macroverse zoomt in op de (visuele) effecten en de wijze waarop alles in beeld gebracht moest worden. Hiervan zijn veel shots opvallend genoeg niet in CGI, maar opgenomen met kleine hightech camera's. Ook aardig is dat regisseur Peyton Reed (in beeld) uitlegt waarom er voor een afwekend beeldformaat is gekozen (1.85 : 1). WHIH Newsfront zijn korte nieuwsfragmenten, vooral voor de fun.

Er zijn acht verwijderde scènes te bekijken, die bij elkaar een kleine 10 minuten duren. De meeste van deze scènes, eventueel te bekijken met commentaar van Peyton Reed en Paul Rudd, zijn zeker de moeite waard. Net als de Gag Reel overigens!

Onverwacht vermakelijke Marvel-film op een prima Blu-ray schijf

Met Ant-Man voegt Marvel opnieuw een nieuw soort superheldenfilm toe aan het MCU. Dit keer geen grootse stevige gevechten met onder Captain America en Iron Man, maar een daadwerkelijk kleinschalig speels avontuur met slechts één echte superheld. Onder leiding van regisseur Reed en met een overdosis zeer krachtige (visuele) effecten kan de film zich rekenen tot een van de betere uit het Marvel-filmuniversum. Binnenkort zien we Ant-Man in Captain America: Civil War en in 2018 volgt een tweede eigen avontuur, in Ant-Man and the Wasp.

Deze Blu-Ray uitgave komt redelijk in de buurt van vakmanwerk. Ondanks dat het hoesje er niet bepaald fraai uitziet, biedt de schijf een prima HD-presentatie in beeld en geluid. Tevens is het bonusmateriaal aardig tot zeer vermakelijk. Hieronder de online featurette 'Just the Small Things':