Blu-Ray Review: Star Wars: The Force Awakens

Met een bijzonder gave Making Of van zo'n 70 minuten.

Regie: J.J. Abrams | Cast: Daisy Ridley (Rey), John Boyega (Finn), Oscar Isaac (Poe Dameron), Harrison Ford (Han Solo), Adam Driver (Kylo Ren), Domhnall Gleeson (General Hux), Lupita Nyong'o(Maz Kanata), Anthony Daniels (C-3PO), Mark Hamill (Luke Skywalker), Carrie Fisher (Leia Organa), Peter Mayhew (Chewbacca), e.a. | Speelduur: 135 minuten | Bioscooprelease: 16 december 2015 | FilmTotaal recensies: Recensie 1 | Recensie 2

Toen op 28 november 2014 de eerste teaser trailer verscheen voor Star Wars: The Force Awakens was de hype compleet. Nieuwe gezichten (John Boyega, Daisy Ridley, Oscar Isaac), een rollende droid (BB-8) en een duistere slechterik (Kylo Ren) werden gemengd met wat zo herkenbaar is: Stormtroopers, X-Wings, een (aangepaste) Lightsaber en de Millennium Falcon. Het duurde toen nog ruim een jaar tot de zevende Star Wars-film uit zou komen.

Afgelopen december verscheen J.J. Abrams' Episode VII eindelijk in de bioscoop. Het werd - gelukkig - een doorslaand succes bij zowel de critici als het publiek. En dit was zeker nodig na de veelal te magere prequel-trilogie. Met onder meer heftige ontwikkelingen rond de terugkerende personages en het krachtige nieuwe hoofdpersonage Rey lijkt The Force Awakens het vervolg Episode VIII flink wat munitie te geven om de saga een echt nieuwe koers te geven. Dat dit in VII nog gepaard gaat met veel herkenbare elementen uit de originele trilogie was misschien wel te verwachten. De rijke Blu-ray uitgave van TFA ligt sinds kort in het schap.

Synopsis

Wanneer Kylo Ren en de sinistere First Order uit de as van het Keizerrijk herrijzen, is Luke Skywalker vermist terwijl het sterrenstelsel hem het hardst nodig heeft. Het is aan Rey, een wrakverzamelaar uit de woestijn, en Finn, een voormalig Stormtrooper, om de krachten te bundelen met Han Solo en Chewbacca in een wanhopige zoektocht naar de enige hoop om vrede te brengen in het sterrenstelsel.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Star Wars: The Force Awakens super "fresh" met 92 procent. De IMDb noteert een uitstekende 8,3 na ruim 509 duizend stemmen. Hiermee staat VII op #124 in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de zevende Star Wars-film met een 8,5 (Stem zelf). Op FilmTotaal verschenen twee recensies. De eerste kwam uit de pen van Jim Pedd (4 sterren); de tweede werd geschreven door Martijn Hamerling (4,5 ster).

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Het blijft natuurlijk jammer dat de film af en toe op safe lijkt te spelen door iets teveel naar eerdere filmversies te refereren of lenen, maar de keuze valt wel te begrijpen. Met deze comeback willen ze een nieuwe generatie op de juiste manier introduceren aan de mythes van Star Wars en tegelijkertijd de echte fans teruggeven wat ze zolang misten. Het is hopen dat de volgende films vanuit hier meer een eigen weg durven te kiezen, maar we moeten over deze dingen niet al te lang mierenneuken, want de film biedt teveel goeds om over de minpunten te struikelen. Eindelijk hebben we weer die goede Star Wars film die we sinds Return of the Jedi wilden zien! ... - Shifty777

Box Office

Het productiebudget van Star Wars: The Force Awakens bedroeg zo'n $245 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende VII $248,0 miljoen; overduidelijk een nieuw openingsrecord. Ook het wereldwijde openingsrecord moest eraan geloven: $529,0 miljoen. Er volgden meerdere financiële records en uiteindelijk werd er in de States $935,9 miljoen genoteerd en hiermee wist VII de toenmalige koploper Avatar ruimschoots te passeren. De mondiale eindscore van $2.065,7 miljoen bleek geen record. In Nederland werd een mooie $15,7 miljoen opgehaald.

[/url]
Film: Star Wars: The Force Awakens | Discs 2 x Blu-Ray | Retail release: april 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: BB-8 bouwen | Blauwdruk van een strijd: Gevecht in de sneeuw | Deleted scenes | Force For Change | Geheimen van The Force Awakens: Een reis door de film | Het verhaal ontwaakt: Eerste leessessie | ILM: De visuele magie van de Force | John Williams: De zevende symfonie | Wezens en vakwerk | EAN: 8717418475338 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Blu-ray | Met dank aan: Walt Disney Studios Home Entertainment

De twee schijven van deze Blu-Ray uitgave van Star Wars: The Force Awakens zitten vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen de "Dark Side" sleeve. De vormgeving van de cover is grotendeels gelijk aan de officiële [url=http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=45728]filmposter
.

Beeld & geluid

Het mag als geen verrassing komen dat Walt Disney alles uit kast heeft getrokken voor deze Blu-ray uitgave van The Force Awakens. De kwaliteit van het beeld is fenomenaal te noemen. Uiteraard is de scherpte uitstekend, maar het meest vallen de prachtige kleuren op. Deze springen echt van het beeld tijdens de verschillende settings. Ook de zwartweergave is super en van storende ruis is geen sprake. Met een DTS-HD 7.1 geluidstrack zal de gemiddelde geluidsliefhebber waarschijnlijk in zijn nopjes zijn. De ruimteschepen en lightsabers vliegen door je huiskamer terwijl de dialoog prima te volgen blijft.

Bonusmateriaal

De extra's zijn terug te vinden op de tweede Blu-ray schijf. De eerste bevat alleen de film. Naast de uitgebreide making of Geheimen van The Force Awakens: Een reis door de film zijn er ook enkele losse featurettes en andere extra's aan te zetten.

Als eerste de bijna 70 minuten durende docu Geheimen van The Force Awakens. Voor het gemak is het geheel opgedeeld in vier hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk start opvallend genoeg met George Lucas, en zijn LucasFilm-opvolger Kathleen Kennedy. Al snel komt Abrams in beeld en met veel andere deskundigen wordt de koers richting VII toegelicht in woord en beeld. Ook de casting komt aan bod. Hoofdstuk 2 gaat over de de start van de productiefase, BB-8, de sets, Pinewood Studios, de Millennium Falcon en de verschillende nieuwe en bekende personages. Het derde hoofdstuk zoomt in op een aantal personages en locaties, zoals Maz Kantana en Snoke. Het afsluitende hoofdstuk gaat over Han Solo, de keuzes rond dit belangrijke Star Wars-personage (prachtig om de setbeelden te zien!) en de slotscène met Luke Skywalker.

En dan zijn er nog de kortere featurettes. Een van de eerste is Wezens en vakwerk en gaat over de creatie van de vele buitenaardse gezichten. BB-8 heeft ook zijn eigen video gekregen en middels ILM: De visuele magie van de Force krijgen we een blik op de visuele effecten. De muziek van John Williams wordt in John Williams: De zevende symfonie onder de aandacht gebracht en als je e.e.a. te weten wilt komen over het lichtzwaard-gevecht aan het einde van de film, dan check je Blauwdruk van een strijd: Gevecht in de sneeuw. De zes verwijderde scènes zijn niet echt boeiend en de visuele effecten zijn niet altijd af. Uiteraard wel even leuk om aan te zetten.

Op naar Star Wars VIII!

The Force Awakens is in bijna alle opzichten meer dan geslaagd. We zien oude bekenden, er worden geweldige nieuwe personages geïntroduceerd en het geheel bouwt op naar een interessante nieuwe stap. Iets meer lef had van de film een ware klassieker kunnen maken. In Rian Johnsons Star Wars: Episode VIII krijgen we in ieder geval veel meer te zien van Luke Skywalker. Tot het zover is krijgen we nog te maken met een nieuw fenomeen: de eerste Star Wars Anthology-film. In Gareth Edwards' Rogue One: A Star Wars Story keren we terug naar de tijd van A New Hope en zien we hoe de rebellen de eerste Death Star willen vernietigen. Check de trailer. Hieronder de Production Announcement voor Star Wars: Episode VIII:

De Blu-Ray uitgave van The Force Awakens is van de topkwaliteit zoals we die van Disney gewend zijn. Beeld en geluid zijn van de bovenste plank en de liefhebber kan zich helemaal laten gaan op de vele extra's. Uiteraard is Geheimen van The Force Awakens: Een reis door de film de aanrader. De ware fan schaft waarschijnlijk de exclusievere Steelcase-versie aan, vooral omdat die editie nog meer bonusmateriaal biedt. Om hoogstwaarschijnlijk commerciële redenen, verschijnt later dit jaar de 3D-editie. Hieronder een uitgebreide VFX breakdown: