Blu-Ray Review: Arrival

Blu-Ray Review: Arrival

Denis Villeneuve doet het weer!

Regie: Denis Villeneuve | Cast: Amy Adams (Louise Banks), Jeremy Renner (Ian Donnelly), Forest Whitaker (Weber), Michael Stuhlbarg (Halpern), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 10.11.2016 | Recensie FT: 4 sterren

Van regisseur Denis Villeneuve verwelkomen we later dit jaar Blade Runner 2049 en daarna gaat de Canadese regisseur aan de slag met Dune. Dit bewijst dat Villeneuve de afgelopen paar jaar snel naam wist te maken, met titels als Incendies (2010), Prisoners (2013), Enemy (2013) en Sicario (2015). Afgelopen jaar was het opnieuw raak, met de mysterieuze sci-fi thriller Arrival.

Dit keer werkte Villeneuve samen met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker. Na een Box Office score van bijna $200 miljoen werd er één van de acht veelal technische Oscarnominaties verzilverd. Al waren Arrival en regisseur Villeneuve ook genomineerd voor een felbegeerd beeldje.

In het uitstekend ontvangen $49 miljoen kostende Arrival (FT Stercijfer = 7,9) landen buitenaardse wezens op de aarde en een taalkundige wordt door de Amerikaanse overheid gerekruteerd om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, krijgt ze te maken met een aantal flashbacks. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

Sony Pictures liet Arrival onlangs op Blu-ray schijf verschijnen. Hieronder een blik op het geheel, uiteraard inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (.39 : 1) | Geluid: oa. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8712609645057 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Arrival zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf zie je uiteraard het logo van Sony Pictures Home Entertainment en daarna volgt gelijk het hoofdmenu, uiteraard voor de instellingen, de extra's en de play-knop.

Beeld

Het High Def-beeld van deze SPHE-uitgave is prachtig. Het geheel doet enorm filmisch aan en dit komt niet alleen door de prima scherpte, maar ook door de lichte laag ruis die het strakke en kleurrijke beeld af maakt. Een groot deel van de film speelt zich in het duister af, zoals in het schip en op de legerbasis. Toch blijven de details uitstekend zichtbaar. De visuele effecten, zoals voor de aliens en de ruimteschepen, zijn eveneens erg netjes. Uitstekende schijf op dit punt.

Geluid

Sony Pictures HE heeft een 7.1 DTS-HD track op de schijf gezet en deze mag gerust een beetje harder aangezet worden. Het geluid klinkt vol en modern en de surround effects zijn fantastisch. De verschillende kanalen worden helemaal benut en dat maakt het een waar genot. De puristen hadden waarschijnlijk graag een Atmos track gezien. Wil je meer over de geluidsmontage weten, dan check je zeker de extra's.

Bonusmateriaal

Xenolinguistics: Understanding Arrival: Met maar liefst 30 minuten is dit de langste featurette op de schijf. Er wordt veelal gesproken over de tot stand koming van de sci-fi film. Eigenlijk alle belangrijke gezichten komen aan het woord. Er worden veel details gedeeld.

Eternal Recurrence: The Score: Componist Jóhann Jóhannsson heeft eerder met Villeneuve gewerkt en opnieuw pakte de samenwerking ijzersterk uit. In deze featurette een snellere blik op zijn werk.

Acoustic Signatures: The Sound Design: Voor de geluidsmontage won Sylvain Bellemare een Oscar. In deze featurette van bijna een kwartier wordt er gekeken naar de geluiden in de film. Uiteraard komt Bellemare, maar ook zijn collega's, aan het woord. Er worden uiteraard voorbeelden gegeven. Erg gaaf!

Nonlinear Thinking: The Editing Process: In zo'n 10 minuten wordt er gekeken naar het montageproces, opgeleverd door Joe Walker. Er wordt niet alleen stilgestaan bij de wijze waarop er is gemonteerd, maar er wordt ook gekeken naar de visuele effecten in de film.

Principles of Time, Memory, & Language: Onder meer de auteur Ted Chiang van 'Story of Your Life' uit 1998 komt aan het woord en hij verteld waarom hij het boek schreef. Vervolgens wordt er ingezoomd op hoe we als mensen omgaan met het heden en verleden en hoe beperkend dit eigenlijk werkt. Dit wordt vervolgens behoorlijk uitgediept en je moet er behoorlijk bijblijven. Gelukkig zijn er ook links met de film, met de taal die daarin een belangrijke rol speelt.

Must see sci-fi topper; uitstekende Blu-ray!

Denis Villeneuve levert opnieuw een must see film af. Verwacht uiteraard geen sci-fi blockbuster, maar een film met een uitgewerkt verhaal en pakkende mysterie. Vooral de rol van Amy Adams is sterk en de film doet uitkijken naar Blade Runner 2049 en Dune. En vergeet ook niet die uitstekende teaser trailer (zie onder). De Blu-ray uitgave is in alles top: goed beeld en geluid en een zeer aardige reeks extra's.