Blu-Ray Review: La La Land

Blu-Ray Review: La La Land

Voor iedereen; en voor velen de beste film van 2016.

Regie: Damien Chazelle | Cast: Ryan Gosling (Sebastian Wilder), Emma Stone (Mia Dolan), John Legend (Keith), Rosemarie DeWitt (Laura Wilder), J.K. Simmons (Bill), e.a. | Speelduur: 128 minuten | Bioscooprelease: 22.12.2016 | Recensie FT: 5 sterren

Na zijn muzikale en prachtige regiedebuut Whiplash (2014) ging filmmaker Damien Chazelle aan de slag met een andere muziekfilm, de musical La La Land. Vooraf was er maar weinig bekend over de titel, maar hoe dichterbij de release kwam, hoe meer duidelijk werd dat het een directe klassieker zou kunnen worden. En dat werd het, ook met dank aan Ryan Gosling, Emma Stone en de derde hoofdrolspeler: de prachtige muziek. De film gooide overal hoge ogen, zowel bij de critici als het publiek en won volgens de IMDb bijna tweehonderd filmprijzen. Van de Oscar voor Beste Film kon slechts enkele seconden genoten worden.

In La La Land (FT Stercijfer = 8,4) droomt Mia ervan actrice te worden in Hollywood. Tussen het serveren van koffie door rent ze van de ene auditie naar de andere. Jazzmuzikant Sebastian speelt piano in sjofele clubs om de eindjes aan elkaar te knopen en droomt van een eigen jazzclub. Voor beiden lijkt het leven waar ze op hopen ver weg. Het lot brengt deze dromers samen, maar is hun liefde bestand tegen de verleidingen en de teleurstellingen van het hectische leven in Hollywood?

Na de bioscoopgang, goed voor maar liefst $443,9 miljoen wereldwijd, bracht Belga Films La La Land onlangs uit op een prima Blu-Ray uitgave. Hieronder een blik op de schijf.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2 : 55) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 5412370813299 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Belga Films

De Blu-ray schijf van La La Land zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase, met daaromheen een insteekhoes. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnen de kijkwijzer (AL), het logo van Belga Films en waarschuwingen in beeld. Vervolgens duiken de trailer van Valerian and the City of a Thousand Planets en Demain tout Commence op. Via het topmenu zijn de extra's te raadplegen.

Beeld

Het beeld is niet van de moderne kwaliteit die je misschien zou verwachten. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat de film niet digitaal is opgenomen en wel op celluloid film, om de film een jaren 50 gevoel mee te geven. Het gevolg is een wat korrelig beeld en een mindere scherpte. De kleuren (erg belangrijk!) zijn echter prachtig en de donkere scènes zijn ruimschoots voldoende. Wat overblijft is een beeld dat prima aansluit op het prachtig gefilmde La La Land en ook prima wegkijkt.

Geluid

Het geluid bij de film is uiteraard net zo belangrijk als het beeld. Belga Films weet dit en heeft de film een Dolby Atmos (Dolby TrueHD 7.1) gegeven. Ondanks dat we niet over een dergelijke opstelling beschikken, mag de track bijzonder goed genoemd worden. Vanaf de start met de vrolijke zangrijke scène op het viaduct hoor je het geluid vol uit de speakers komen, ook met het nodige ruimtelijke effect. Verderop in de film zijn de surround speakers ruimschoots aanwezig en dit vult de kleurrijke beelden uitermate goed aan.

Bonusmateriaal

Featurettes: Dit zijn tien featurettes met uiteenlopende onderwerpen, van de locaties tot de regisseur en van de twee hoofdrolspelers tot bepaalde scènes. En dan wordt er ook nog gekeken naar het acteerdebuut van zanger John Legend en uiteraard de uiteenlopende prachtige muziek.

Marketing Posters: Zoals de titel zegt; posters! En genoeg ook.

Songselectie: Met een druk op de knop skip je naar de muzikale hoogtepunten in de films. Er zijn maar liefst vijftien momenten uit te kiezen.

Damien & Justin Song: Dit kopje bestaat uit de twee muzikale korte video's What a Waste of a Lovely Night en City of Stars. Met veel beelden van achter de schermen. Visueel en muzikaal aardig, maar weinig inhoudelijk.

Top film, waarschijnlijk ook voor jou. Prima schijf!

Mocht je denken dat La La Land voor vrouwen is, of gewoon niet voor jou, dan vergis je je mogelijk. La La Land is een bijzonder pakkende film die niet alleen prachtige visuele en muzikale scènes bevat, maar ook nog eens sterke rollen laat zien van Stone en Gosling. Het uitkijken is nu naar de volgende film van Chazelle; de biopic First Man over Neil Armstrong, de eerste man op de maan. De Blu-ray schijf is uiteraard een must-have mocht je volop hebben genoten van La La Land.