Blu-Ray Review: Hidden Figures

Blu-Ray Review: Hidden Figures

Een van de vele toppers.

Regie: Theodore Melfi | Cast: Taraji P. Henson (Katherine G. Johnson), Octavia Spencer (Dorothy Vaughan), Janelle Monáe (Mary Jackson), Kevin Costner (Al Harrison), Jim Parsons (Paul Stafford), e.a. | Speelduur: 127 minuten | Bioscooprelease: 09.03.2017 | Recensie FilmTotaal: 4 sterren

In 2016 stond de wereld op zijn kop toen bleek dat er wel erg veel blanke mannen waren genomineerd voor de verschillende categorieën. Afgelopen editie was het compleet anders. Er waren juist vele nominaties voor niet-witte mensen uit de filmindustrie. Uiteraard won Moonlight - over een zwarte homoseksuele drugsdealer - de hoofdprijs, maar ook Hidden Figures van regisseur Theodore Melfi was van de partij, met nominaties voor onder meer Beste Film en Beste Actrice in een Bijrol (Octavia Spencer). En helemaal terecht, aangezien het een prachtig uiteenzetting is van een toch bizarre situatie in onze geschiedenis.

Het $25 miljoen kostende Hidden Figures (FT Stercijfer = 7,5) vertely het verhaal van drie briljante Afro-Amerikaanse vrouwen die voor de NASA werkten. Ze waren het brein achter een van de grootste operaties in de geschiedenis: de lancering van astronaut John Glenn in de ruimte. Een indrukwekkende prestatie die het land weer moed gaf, de verhoudingen in de 'Space Race' volledig op zijn kop zette en de wereld in beweging bracht. Het visionaire trio oversteeg geslacht en ras, en inspireerde generaties om groots te dromen.

20th Century Fox bracht Hidden Figures, goed voor $230,3 miljoen wereldwijd, uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de nette uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 8712626049210 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Hidden Figures zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt na het logo van Universal Pictures en de taalselectie het basic hoofdmenu.

Beeld

De beeldkwaliteit van deze uitgave is super! Met de mooie verhouding van 2.39 : 1 vallen vooral de prachtige kleuren op en de waanzinnige filmische uitstraling. Dit komt vooral omdat Hidden Figures is opgenomen op film, overigens door Mandy Walker (Australia, Jane Got a Gun). Het beeld vertoont geen gebreken en er is geen, of slechts beperkt ruis waarneembaar. De scherpte is ook fraai. Prima uitgave op dit punt!

Geluid

Fox heeft een DTS-HD 7.1 geluidstrack toegevoegd en deze zorgt er uiteraard voor dat je de vele dialoog tussen de verschillende hoofdpersonages prima kunt volgen. Veel spectakel zit er niet in de film, aangezien vooral de ontwikkelingen tussen de personages belangrijk zijn. Uiteraard is het wel een moderne track die ook zeker gebruik maakt van de surround kanalen.

Bonusmateriaal

Op de schijf staan een aantal wisselende extra's, van een uitgebreide Making Of tot verwijderde scènes. Ook is er audiocommentaar van regisseur Theodore Melfi en hoofdrolspeelster Taraji P. Henson, een galerij met foto's vanaf de set en uit de film en de bioscooptrailer. Hieronder de beschrijving van de drie opvallendste extra's.

It All Adds Up - The Making of Hidden Figures: Met een speelduur van bij drie kwartier is dit een zeer uitgebreide Making Of. Om het geheel toegankelijk te maken, bestaat deze extra uit vijf featurettes met de titels No Limits - The Life of Katherine Johnson, The Right People for the Job, Recreating an Era, A Spiritual Journey - The Music of the Film en Moving the Decimal - Honoring Katherine Johnson. Mocht je meer over de achtergrond van de film, de muziek, de tijdsgeest en Katherine Johnson willen weten, dan zit je bij deze goed.

Deleted Scenes: Dit zijn acht verwijderde scènes met optioneel commentaar van de regisseur.

Hidden Figures: Filming in Georgia: Een mooie blik op de verschillende opnamelocaties in Georgia. Ook erg fraai om even te kijken. Deze had ook onderdeel kunnen zijn van de Making Of.

Pakkend drama, mooi gespeeld; prima schijf

Hidden Figures is toch een van de aangrijpendere titels van afgelopen jaar. Regisseur Theodore Melfi was ook verantwoordelijk voor het script en had met de actrices en ook zeker Costner een prima cast. De wereldwijde opbrengst van $230 miljoen laat zien dat er wel degelijk een groot publiek is voor dit soort pakkende drama's. De Blu-ray uitgave is uitstekend voor de fan, ook met wat aanvullend bonusmateriaal.