Blu-Ray Review: 'Gold' - Matthew McConaughey in zijn element

Een goldrush voor tussendoor.

Regie: Stephen Gaghan | Cast: Matthew McConaughey (Kenny Wells), Edgar Ramirez (Michael Acosta), Corey Stall (Brian Woolf), Bryce Dallas Howard (Kay), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Bioscooprelease: 16.03.2017 | Recensie FilmTotaal: 3 sterren

De afgelopen jaren heeft Matthew McConaughey zich van een romkom-acteur ontpopt tot een soort a-list acteur die graag kiest voor rollen waarin hij zich moet ontpoppen tot een opvallend figuur. Afgelopen jaar dook hij onder meer op in twee drama's, namelijk Free State of Jones en Gold. In de laatste speelt McConaughey een geluks-/goudzoeker van het hoogste niveau, met wisselend succes.

In het $20 miljoen kostende Gold (FT Stercijfer = 5,8) gaat de zakenman Kenny Wells samen met avonturier Michael Acosta op zoek naar goud in de jungle van Indonesië. Na maanden geen succes te boeken stuiten de twee hedendaagse goudzoekers op iets wat niemand ooit voor mogelijk had gehouden: de grootste goudader ter wereld. Op slag worden Wells en Acosta de supersterren van Wall Street en kijkt de wereld toe hoe de twee zich onderdompelen in miljarden, vrouwen en feestjes. Het miraculeuze succesverhaal wekt al snel de argwaan en de jaloezie op van de grote namen op Wall Street, deze willen maar al te graag Wells ten onder laten gaan.

The Searchers bracht het drama, door de filmcritici zeer wisselend ontvangen, onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave van de film die wereldwijd niet verder kwam dat een Box Office-score van ruim $11 miljoen.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 9789461874894 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: The Searchers

De Blu-ray schijf van Gold zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnen de taalselectie en de kijkwijzer (16 jaar). Daarna begint de film gelijk met afspelen. Een hoofdmenu ontbreekt.

Beeld

De schijf van The Searchers start redelijk netjes, met een strak beeld zonder ruis of andere storende zaken. Helaas blijkt de beeldkwaliteit daarna regelmatig fors af te nemen. Een aantal shots worden namelijk wazig en een stuk minder scherp, ook met een zeer duidelijke ruis. Vooral beelden met diepte zijn erg mager en lijken een soort van ghosting te vertonen. Close-ups zien er een stuk beter uit. Erg jammer, een erg magere transfer. De kleur past verder bij de film die soms nogal deprimerend is.

Geluid

Het geluid wordt aangestuurd door een standaard DTS-HD geluidstrack en deze focust zich op de vele dialoog. Uiteraard is er muzikale ondersteuning, welke is aangeleverd door Daniel Pemberton. Deze componist werd genomineerd voor de 'Golden Globe Award for Best Original Song' voor het nummer Gold dat hij samen met Iggy Pop, Danger Mouse en regisseur Stephen Gaghan schreef. Verder een nette, maar wat basic geluidstrack.

Bonusmateriaal

Zoals eerder aangegeven heeft de schijf geen hoofdmenu, dus ook de extra's ontbreken op de schijf. Buitenlandse uitgaven hebben deze wel te bieden, onder meer met audiocommentaar, een verwijderde scène en een aantal featurettes. Hieronder de online featurette 'Cast Intreview':

Aardige goldrush, maar niet pakkend genoeg

Gold is een zeer aardig tussendoortje en het is duidelijk dat McConaughey behoorlijk opgaat in zijn rol, iets dat zijn tegenspeler Edgar Ramirez een stuk minder lijkt te doen. Helaas blijkt de Blu-ray uitgave van Gold niet helemaal in orde. Vooral de beeldkwaliteit vertoont wat gebreken. Jammer. Hieronder de trailer voor de film: