Gold

Gold (2016)

Matthew McConaughey gaat helemaal op in zijn transitie van nietsnut naar succesvolle goudzoeker.

Leestijd: 3 min 13 sec
Regie: Stephen Gaghan | Cast: Matthew McConaughey (Kenny Wells), Edgar Ramirez (Michael Acosta), Corey Stall (Brian Woolf), Bryce Dallas Howard (Kay), e.a.| Speelduur: 120 minuten | Jaar: 2016

Niet al te lang geleden werd Matthew McConaughey gezien als iemand die het vooral moest hebben van zijn looks en het beste tot zijn recht kwam in het romkomgenre. Maar de laatste jaren heeft hij zich ontpopt tot een heel ander soort acteur, een die helemaal in de huid van zijn personages kruipt en niet bang is om zichzelf lelijk te maken voor een rol. Viel hij voor Dallas Buyers Club kilo's af om een aidspatiënt te spelen, voor Gold kwam hij juist kilo's aan.

McConaughey speelt zakenman Kenny Wells. Na het familiebedrijf over te hebben genomen, gaan de zaken niet voor de wind. Maar dan droomt hij over een geoloog die hij een keer heeft ontmoet, die hem ooit vertelde over goud in de Indonesische jungle. Hij geeft zijn laatste centen uit om deze Michael Acosta op te zoeken en samen op jacht te gaan naar het goud. Met succes; ze stuiten op een van de grootste goudvoorraden ter wereld. Ineens wil iedereen een graantje meepikken. Wall Street ligt aan hun voeten en het lijkt erop dat Kenny en Michael miljardair zullen worden. Maar dan blijkt het allemaal niet te zijn wat het lijkt.

Het verhaal van Gold is gebaseerd op het Bre-X-schandaal uit de jaren negentig. Een Canadees bedrijf beweerde toen gestuit te zijn op een waanzinnige goudvoorraad, maar het bleek een hoax. Miljarden gingen daarbij verloren en men vroeg zich af wie er allemaal vanaf wist. In Gold zijn de namen en plaatsen aangepast, maar verder volgt de film in alles het verhaal van Bre-X. Het is een ongelofelijk verhaal vol twists, dat zich prima leent voor een verfilming.

Gezien de releasedatum lijkt het erop dat verwacht werd dat de film mee zou dingen naar de Oscars. Niet alleen speelt McConaughey een rol waar hij een letterlijke transformatie voor onderging (compleet met bierbuikje en kalend hoofd), de regie is in handen van Stephen Gaghan, die een Oscar won voor zijn scenario van Traffic en Syriana schreef en regisseerde. Daarnaast is elk bijrolletje opgevuld met bekende namen van Corey Stall tot Bryce Dallas Howard. Maar Oscargoud delven bleek er niet in te zitten want er kwamen geen nominaties.

Dat de film door de Academy werd overgeslagen, is niet vreemd. Het is duidelijk dat McConaughey de rol van zijn leven denkt te spelen, maar na een tijdje wordt het eigenlijk eerder vermoeiend om naar te kijken dan dat je het knap blijft vinden. McConaughey is zo aanwezig dat hij de film overneemt. De andere acteurs kunnen de energie niet matchen, waardoor het niet langer een samenspel is. Centraal in Gold staat de relatie tussen Kenny en Acosta, gespeeld door Edgar Ramirez. Het moet Acosta zijn die Kenny met zijn vriendschap en charisma compleet inpakt, maar McConaughey overheerst in alle scènes die zij samen hebben. De ontknoping klopt hierdoor eigenlijk niet meer. Het is ook jammer dat Acosta niet iets meer diepgang krijgt. Het personage op wie hij gebaseerd is, hield er vier huwelijken op na met meerdere kinderen, die allemaal niet van elkaar afwisten. Iets meer nadruk op dat personage en iets minder schermtijd voor McConaughey had de film meer balans gegeven.

Ook mist de film zelf hier en daar vaart. Er zitten leuke delen in, waarin de film zich als een avonturenfilm ontvouwt. Maar de structuur met flash forwards werkt niet en wordt zo laat geïntroduceerd dat het onduidelijk wordt. En de voice- over die alles aan elkaar praat, is overbodig en doet afbreuk aan de film. Het blijft al met al een leuke film, maar is gewoonweg niet zo goed als het had kunnen zijn. Met een wat strakker scenario, aandacht voor de bijrollen en een ietsje lager 'alright alright alright'-gehalte had er meer ingezeten.