Blu-ray review 'mother!' - Jennifer Lawrence schreeuwt om aandacht

Schokkend... Helaas wel.

Regie: Darren Aronofsky | Cast: Jennifer Lawrence (Mother), Javier Bardem (Him), Ed Harris (Man), Michelle Pfeiffer (Woman), Kristen Wiig (Herald), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Bioscooprelease: 14.09.2017 | Recensie: 4 sterren

Is het een horrorfilm of toch iets anders? De trailer voor mother! van regisseur Darren Aronofsky gaf niet al teveel prijs, maar trok wel bij de nodige mensen de aandacht. Met rollen voor namen als Jennifer Lawrence, Javier Bardem en Michelle Pfeiffer bleek dat de trailer de ware aard niet liet zien en dat deed nogal wat kijkers schrikken. Toch mag de film zich rekenen tot de betere en zekere meest verrassende titels van 2017.

In het $30 miljoen kostende mother! volgen we een stel dat een rustig bestaan leidt. Als er op een dag onuitgenodigde gasten hun huis binnenkomen, wordt dat bestaan ernstig verstoord. Het gevolg is dat de relatie van het stel danig op de proef wordt gesteld.

Universal Pictures bracht mother! - goed voor zo'n $44,5 miljoen wereldwijd - onlangs op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels Dolby Atmos | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5053083135881 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De Blu-ray schijf van mother! zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. De voorkant is een ingezoomde versie van de fraaie filmposter en de achterkant laat weten dat er een paar extra's op de schijf staan.

Beeld

mother! is een prachtig opgenomen film waarin Aronofsky zich beperkte tot het filmen in een echt - voor de film gebouwd - huis (zie de extra's). Ook koos hij ervoor om de lens van de camera dicht op Jennifer Lawrence te houden, vaak over haar schouder of voor haar gezicht. Mocht je de film in de bioscoop hebben gezien, dan viel de korrel je waarschijnlijk al op en deze ontbreekt dan ook niet op deze Blu-ray uitgave. Het geeft de film een extra grauwe uitstraling, maar houdt de scherpte ook op een bepaald niveau. Misschien iets minder op deze HD-uitgave zijn de donkere scènes. Details lijken flink weg te vallen in het zwart. Dit had beter gekund.

Geluid

Net als het verhaal neemt de muzikale ondersteuning in mother! gedurende de film toe. En deze past uitstekend bij de opvallende beelden. Het geheel wordt ook aangeleverd door een Dolby Atmos (Dolby TrueHD 7.1) en dit zal de liefhebber ongetwijfeld bevallen. De surround effects nemen in de wirwar in het laatste half uur ook fors toe. Prima schijf op dit punt.

Bonusmateriaal

Deze uitgave van Universal Pictures bevat twee prima extra's die je zeker moet zien als je de film hoog hebt zitten. Hieronder de beschrijving.

mother! The Downword Spiral: Deze featurette duurt bijna een half uur en er wordt gesproken met de crew, zoals de regisseur, producenten, camereman en de editor. Ook de gezichten van voor de schermen komen aan het woord. Onderwerp is de complete realisatie, het verhaal en nog veel meer. Zeker omdat de film tot in de details is uitgewerkt, middels schaalmodellen en ook het huis zelf is helemaal gebouwd. Er zijn veel beelden te zien vanaf de set en deze worden ook uitgelegd. Was je onder de indruk dan is deze zeker een must see. Gaaf!

The Makeup FX of mother!: Deze kortere featurette van ruim 6 minuten kijkt naar de makeup in de film. Deze wordt begeleid door Adrien Morot, de Makeup FX ontwerper bij de film. Ondanks de kortere speelduur is dit ook een prima toevoeging, aangezien er niet alleen gepraat wordt, er zijn ook veel beelden van achter de schermen. Weer een aanrader.

Wat rustig begint eindigt in een schokkende achtbaan

mother! is zeker richting het einde niet voor de tere zieltjes. Aronofsky trapt aan het einde flink op het gas en laat heel wat gruwelen passeren. De wijze waarop dat gebeurt kan je afkeuren, maar ook zeker bewonderen. Dat het een stukje arthouse met een flink budget is geworden, is in ieder geval duidelijk. Op naar Aronofsky's volgende film, welke wordt omschreven als een "Artificial Intelligence Courtroom Drama". De prachtige trailer voor mother!: