Blu-ray review 'Gifted' - met Chris Evans als echte held

(500) Days of Summer-regisseur terug op zijn plek.

Regie: Marc Webb | Cast: Chris Evans (Frank Adler), Mckenna Grace (Mary Adler), Lindsay Duncan (Evelyn Adler), Octavia Spencer (Roberta Taylor), Jenny Slate (Bonnie Stevenson), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Bioscooprelease: 14.09.2017 | Recensie: 3,5 ster

De acteur die de laatste jaren vooral te zien is als Captain America en de regisseur die zich toch redelijk verslikte in de twee Amazing Spider-Man-films leverden verleden jaar het pakkende Gifted op, een drama over een meisje met geestelijke superkrachten. Nee, niet als een superheld; ze is gewoon super slim. En dat Webb er een succes van maakte is niet zo raar. In het het verleden leverde hij al het sterke (500) Days of Summer op.

In het $7 miljoen kostende Gifted helpt woont de alleenstaande Frank Adler met zijn vrolijke, kleine nichtje Mary in een voorstad van Tampa. Buurvrouw Roberta, Mary's beste vriendin, helpt hun de dagelijkse sleur te doorbreken. Aan dit gelukkige bestaan dreigt een einde te komen als de oma van Mary de bijzondere gaven van haar kleinkind opmerkt en haar naar een school voor hoogbegaafde kinderen wil sturen. Omdat Frank bang is dat Mary hierdoor van haar gelukkige kinderjaren beroofd zal worden, barst er een vreselijke strijd los over de vraag wie het voogdijschap moet krijgen.

20th Century Fox Home Entertainment bracht Gifted - goed voor zo'n $33,8 miljoen wereldwijd - onlangs op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 8712626051343 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Gifted zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcases. De hoes is verder redelijk saai, met de filmposter op de voorkant en op de achterkant enkel de extra's als noemenswaardige vermelding.

Beeld

Met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1 en een mooie realistische kleurweergave komt deze High Def-uitgave zeer sterk over. De zeer strakke scherpte helpt hier uiteraard uitstekend bij en de lichte duidelijk bedoelde korrel maakt het beeld helemaal af. De mooie dieptewerking maakt het geheel op en top filmisch en dat zorgt ervoor dat het drama in alles aanvoelt als een kwaliteitsproduct.

Geluid

Muziek en geluid spelen een duidelijk ondergeschikte rol in de film. Dialoog tussen de personages is veel belangrijker. Toch is de DTS-HD 5.1 track een nette, met voldoende achtergrondgeluid via surround speakers. De muziek lag in handen van Rob Simonsen, een componist die niet bekend staat om prijswinnende resultaten. Desondanks een prima track, met bijpassende sfeermuziek.

Bonusmateriaal

Fox heeft een aantal extra's toegevoegd, waaronder een galerij en de bioscooptrailer. Meer opvallende extra hieronder:

Promotiefeaturette: Hieronder vind je een aantal vooral korte featurettes met de titels Gifted: HBO First Look, Story, An Accomplished Task Inside the Equation en Marc's Method. Alleen de eerste is redelijk omvangrijk met ruim 13 minuten. Deze blijft echter ook redelijk promotioneel wat betreft inhoud, al zijn er beelden van achter de schermen en interviews met cast & crew.

On location: Gifted: Waarom deze niet in bovenstaande categorie is toegevoegd is onduidelijk. In nog geen 2 minuten een blik op de opnames. Leuk, maar bijzonder kort.

Verwijderde scenes: In ruim 8 minuten komen komen vijf verwijderde scènes voorbij. Deze zijn niet te bekijken met commentaar van de regisseur.

Drama om te zien

Gifted is geen mierzoet drama, zoals Wonder dat op momenten zeker wel was. Dit drama herbergt pakkende rollen van de complete cast en voelt doorlopend echt aan. Chris Evans speelt dit keer een echte held en regisseur Webb keert gelukkig terug naar wat hij goed kan: het maken van films met een hart. Check hieronder een preview van 10 minuten: