Blu-ray

Blu-ray review 'Jurassic Park - 25th Anniversary Collection'

Van de originele trilogie en Jurassic World.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Bram de Groot om 20:17 in Blu-ray
Regie: o.a. Steven Spielberg | Cast: Sam Neill (Dr. Alan Grant), Laura Dern (Dr. Ellie Sattler), Jeff Goldblum (Dr. Ian Malcolm), Richard Attenborough (John Hammond), Chris Pratt (Owen Grady), Bryce Dallas Howard (Claire Dearing), e.a. | Jaren: 1993, 1997, 2001, 2015

In 1993 werden de bioscoopzalen platgelopen voor Jurassic Park. Het was Steven Spielberg weer gelukt een magische film af te leveren. Dit keer met levensechte dino's in een zeer vermakelijke en spannende avonturenfilm, gebaseerd op het boek uit 1990 van Michael Crichton. Met $914 miljoen na de originele bioscoopverschijning was Jurassic Park ook de hoogst scorende bioscoopfilm tot op dat moment. Er kwam twee vervolgen, de eerste The Lost World: Jurassic Park was nog gebaseerd op het vervolgboek van Crichton, maar Jurassic Park III werd een origineel verhaal. Zeker de laatste was een tegenvaller. In 2015 verscheen de reboot Jurassic World en deze werd een monsterhit en zette de franchise weer helemaal op de kaart.

Universal Pictures bracht de vier verschenen Jurassic Park-films - gezamenlijk goed voor ruim $3,6 miljard wereldwijd - onlangs uit in een fraaie Blu-ray verzamelbox in verband met het 25-jarige bestaan van de eerste film. Hieronder een blik op de uitgave, met eerst de trailers en synopsissen.

In het $63 miljoen kostende Jurassic Park heeft Miljardair John heeft op een afgelegen tropisch eiland in het grootste geheim een eeuwenoude jongensdroom gerealiseerd: leven scheppen uit de kleinste bouwstenen van Moeder Natuur. En niet zomaar leven: in zijn "pretpark" krioelt het van dinosaurussoorten die al miljoenen jaren uitgestorven zijn. Hij nodigt enkele wetenschappers - en zijn kleinkinderen - uit om hen in avant-première een rondleiding te geven. Maar het proefritje ontaardt in een regelrechte nachtmerrie als de dino's uit hun groene gevangenis ontsnappen.

In het $73 miljoen kostende The Lost World: Jurassic Park leven op een nabijgelegen eiland in beperkte vrijheid dinosaurussen in het diepste geheim een onbezorgd leven in de vrije natuur. Er dreigt echter onraad als blijkt dat een groep gewetenloze zakenlui het snode plan heeft om de Dino's te vangen en naar het vaste land wil brengen, om het bedrijf INGEN, dat ten gevolge van het mislukken van Jurassic park bijna ten onder ging, te redden met de dollars die het Dino evenement op moet gaan leveren. John Hammond de initiatiefnemer van Jurassic park en voorheen opperhoofd van 'INGEN' wil zijn reputatie herstellen en zend een groep van 4 personen naar het eiland om te kunnen berichten dat de dieren daar in goede harmonie samen leven. Hun pad wordt echter gekruist door de expeditie van 'INGEN' en er ontstaat een gevecht op leven en dood en ze zijn gedwongen met elkaar samen te werken, willen ze dit avontuur tot een goed einde brengen.

In het $93 miljoen kostende Jurassic Park III barst het avontuur los wanneer de beroemde paleontoloog Dr. Alan Grant instemt om een rijke avonturier en zijn vrouw te begeleiden op een rondvlucht boven Isla Soma. Dit eiland is de voormalige broedplaats voor prehistorische wezens van het bedrijf InGen. Het team komt echter vast te zitten op het levensgevaarlijke eiland voor dinosaurussen. Dr. Grant ontdekt al snel dat hij onder valse voorwendsels is meegevoerd naar Isla Soma. Ook blijken de dinosaurussen intelligenter, sneller en agressiever te zijn dan hij ooit had durven denken.

In het $150 miljoen kostende Jurassic World had John Hammond 22 jaar geleden een attractiepark bedacht waarin gasten konden ervaren hoe het is tussen de echte dinosaurussen. Vandaag de dag trekt Jurassic World tienduizenden bezoekers, maar achter alle attracties schuilt iets sinisters: een genetisch gemanipuleerde dinosaurus met barbaarse trekjes.

Discs 4 x Blu-Ray | Retail release: mei 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 1.85 : 1 (I-III) en 2.00 : 1 (JW) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 5053083155346 | Ook verkrijgbaar op: andere Blu-ray en Dvd versies | Met dank aan: Universal Pictures

Deze Blu-ray "limited edition box" is uitgegeven voor de 25e verjaardag van de eerste film en bevat naast de vier Jurassic Park-films ook vier verzamelkaarten de nieuwste film, Jurassic World: Fallen Kingdom. Het fraaiste is nog de box zelf. Het is een stevige box die je kunt opentrekken en er zit een knopje aan de zijkant die het themanummer start! De schijven (gewoon die van de eerder Blu-ray uitgaven) zitten ingestoken in een uitklaphoes met de logo's van en foto's uit de vier films.

Beeld

Het beeld van het laatste deel Jurassic World is uiteraard het best te noemen. Met een lichte laag filmgrain doet het beeld filmisch aan en met de prima scherpte en krachtige kleuren valt er niets te klagen. De eerste trilogie is duidelijk iets minder. Het eerste deel heeft toch best veel grain of ruis en de scherpte is niet optimaal. Desondanks doet het beeld redelijk modern aan, altijd beter dan die oude VHS of Dvd-uitgave. Bij The Lost World neemt de ruis af en bij het in 2001 verschenen III is dit nog minder. Donkere scènes doen het goed, al valt dan wel op dat het contrast te hoog ligt, bij alle drie de films. Een prima uitgave, zeker als je rekening houdt met dat we ook te maken hebben met oudere films uit het niet High-Def tijdperk.

Geluid

Zowel de eerste trilogie als de reboot heeft een DTS-HD 7.1 geluidstrack en dat is voor de geluidsfan uiteraard erg fijn. Met een standaard surround opstelling doen de tracks het ook erg goed! Het geluid en muziek zijn bijzonder levend, met voldoende surround effects en achtergrondgeluid die je surround speakers bezighouden. Uiteraard steekt de soundtrack van John Williams (en later Don Davis en Michael Giacchino), samen met de dino-geluiden (zoals die van de T-Rex) er met kop en schouders bovenuit. Prima geluidssporen dus!!

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal is gelijk aan het materiaal dat wordt meegeleverd op de afzonderlijke Blu-ray uitgaven. Verwacht dus geen nieuw bonusmateriaal. Hieronder per film de high lights!

Jurassic Park: Deze schijf bevat de drie uitgebreidere featurettes Return to Jurassic Park: Dawn of a New Era, Return to Jurassic Park: Making Prehistory en Return to Jurassic Park: The Next Step in Evolution. Deze verschenen een paar jaar geleden al. Ze geven een blik op de vooruitgang die er werd geboekt op de technische fronten, zoals de visuele effecten en ook zeker praktische effecten. Ook staan er nog oudere extra's op met de originele The Making of Jurassic Park van bijna een uur en een flinke reeks korte featurettes, storyboards en trailers.

The Lost World: Jurassic Park: Ook hier twee nieuwere, maar enkele jaren geleden verschenen 'Return to'-docu's, met Return to Jurassic Park: Finding The Lost World en Return to Jurassic Park: Something Survived en ook nu weer de originele The Making of The Lost World, ook met een speelduur van bijna een uur. Ook is er onder meer een extra te zien waarin wordt gesproken met de man achter de verhalen in The Jurassic Park Phenomenon: A Discussion with Author Michael Crichton en een uitgebreide blik op visual effects studio ILM met The Lost World: Before and After Visual Effects. En zelfs een aantal verwijderde scènes.

Jurassic Park III: Voor het derde deel is er één 'Return to'-video met Return to Jurassic Park: The Third Adventure en eveneens de oorsponkelijke The Making of Jurassic Park III van ruim 20 minuten. Ook zijn er futurettes over de dino's, de visuele effecten, het geluid en nog veel meer. Voor de fans van audiotracks; deze schijf bevat een track met audiocommentaar van het Special Effects Team.

Jurassic World: Op deze schijf onder meer de extra's Welcome to Jurassic World, met een gesprek tussen Colin Trevorrow en Steven Spielberg en in Dinosaurs Roam Once Again wordt er een blik geworpen op de visuele effecten en hoe de acteurs hiermee omgingen tijdens het acteren. En dan zijn er nog kortere featurettes over de eerdere trilogie, de belangrijkste scènes en zijn er ook enkele Deleted Scenes.

Coole box met de delen die je moet zien voor je naar Fallen Kingdom gaat!

Uiteraard blijft de eerste Jurassic Park de topper in de reeks. Dit bleek ook uit de recente POLL op FilmTotaal. Maar liefst 87 procent gaf aan het origineel te preferen boven de recente reboot. Uiteraard bouwt deze uitgave ook op naar Fallen Kingdom, het vijfde deel in de reeks en het middenstuk in de nieuwe trilogie. Deze wordt op 11 juni 2021 afgrond met Jurassic World 3, opnieuw geregisseerd door Jurassic World-kopman Colin Trevorrow. Vanaf woensdag draait Fallen Kingdom in de Nederlandse bioscoopzalen!