Blu-ray review 'Winchester' - lekker spooky!

Vooral fijn dat Hellen Mirren de rol heeft.

Regie: Michael & Peter Spierig | Cast: Jason Clarke (Dr. Eric Price), Helen Mirren (Sarah Winchester), Sarah Snook (Marion Marriott), Finn Scicluna-O'Prey (Henry Marriott), Angus Sampson (John Hansen), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Bioscooprelease: 08.02.2018 | FilmTotaal recensie: 3,5 ster

Met de grote namen Helen Mirren en Jason Clarke en een productiebudget van slechts $3,5 miljoen wisten The Spierig Brothers (Daybreakers, Predestination, Jigsaw) van Winchester - voluit Winchester: The House that Ghosts Built - een succes te maken. Ondanks een wisselend ontvangst, met uitschieters naar ver naar boven én beneden, werden er tientallen miljoenen euro's opgehaald met een verhaal rondom het spookhuis Winchester.

In het $3,5 miljoen kostende Winchester is Sarah Winchester, de weduwe van een Amerikaans wapenmagnaat, ervan overtuigd dat ze geteisterd wordt door de geesten van mensen die door de wapens van haar echtgenoot zijn omgekomen. Nadat haar man en kind plotseling overlijden werpt ze zich op de constante verbouwing van het gigantische Winchester Mystery House, tot een enorme gevangenis voor de honderden geesten. Iedereen verklaart haar voor gek, totdat de meest krachtige geest van allemaal uit is op wraak en rust niet voordat de Winchester familie is uitgeroeid.

Dutch FilmWorks bracht Winchester - goed voor ruim $41,3 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8719372006719 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Winchester zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant het griezelige gezicht van Mirren en verwijzingen naar de films The Woman in Black en Jigsaw. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

De beeldweergave via deze High Def-uitgave van DFW is wisselend. Opnieuw is de uitgave duidelijk beter dan vroegere DFW-uitgaven, en deze weet soms zelfs echt goed te overtuigen. De detailweergave in de vele donkere scènes is sterk en dit terwijl de zwart-waarde erg netjes blijft. De scherpte blijft ook goed overeind, al lijkt die soms ietsjes te verspringen. De minimale ruis lijkt ook onnodig, maar stoort zeker niet. Gelet op de vele donkere scènes en de prima detailweergave is dit echt een knappe schijf.

Geluid

Met heel wat creepy geluiden en scarejumps die muzikaal uiteraard fors worden aangezet, is de geluidstrack zeker geen horror. Het is eerder een feest. De surround kanalen worden degelijk ingezet en dit zorgt voor een prima spanning. De muzikale ondersteuning heeft zo nu en dan ietsjes de overhand, maar dat mag de pret niet drukken. De muziek werd overigens verzorgd door Peter Spierig, ook de co-regisseur en co-schrijver van de film. Dit deed hij ook al bij Predestination.

Bonusmateriaal

Met een opbrengst van 410.708 euro was Winchester een bescheiden succesje aan de Nederlandse bioscoopzalen. Dutch FilmWorks achtte het niet noodzakelijk om de liefhebbers te tracteren op wat extra's. De prijs is er overigens ook naar, met 9,99 euro. Er is zowaar een hoofdmenu, voor de ondertiteling. Hieronder de featurette 'Sarah Winchester':

Prima tussendoortje; niet de topper die het had kunnen zijn

Winchester mag gerust een publiek hebben, maar de makers waren duidelijk uit op een low budget-hit. Met een rol voor Hellen Mirren is het uiteraard al een film om te kijken en tel daarbij een prima sfeer op en je hebt een avondje griezelen, mocht je snel onder de indruk zijn van spoken, donkere kamers en eenzame huizen. Tijdens de Golden Trailer Awards won de poster voor de film overigens nog een prijs. De trailer:

Bekijk de afbeelding